הבנק המרכזי האירופי מזרים חצי טריליון אירו ל-523 בנקים

(עדכון) - זו הפעולה האגרסיבית ביותר עד כה של הנגיד מריו דרגי במלחמה במשבר החוב, מאז כניסתו לתפקיד בחודש שעבר בשוק ציפו להלוואות בהיקף של 250 מיליארד אירו בלבד ■ העליות באירופה מתחזקות; גם ת"א מזנקת

הבנק המרכזי האירופי (ECB) הודיע היום (ד') ב-12:30 (שעוננו) על היקף ההלוואות שהעניק לבנקים ביבשת - בסכום כולל של 489 מיליארד אירו. זאת, בניגוד לציפיות בשוק כי היקף ההלוואות יעמוד על 250 מיליארד אירו "בלבד". הדיווח האופטימי סוחף את המדדים המרכזיים באירופה לעליות שערים חדות, בעוד התשואות על האג"ח הממשלתיות באירופה יורדות. גם האירו מזנק לנוכח הדיווח ומתחזק בכ-0.6% לעומת הדולר.

לפי נתונים שפרסם הבנק האירופי, כ-523 בנקים וגופים פיננסים קיבלו את ההלוואות מהבנק המרכזי - אשר צפויות להימסר בריבית ממוצעת של 1% בלבד. הכסף אמור להתחיל לזרום למוסדות הרלוונטיים החל ממחר.

כאמור, לראשונה מאז הוקם, הבנק המרכזי האירופי משיק שני מכשירים להלוואות ארוכות טווח (לכ-3 שנים) אשר יוענקו בפוטנציאל לבנקים ביבשת, עם אפשרות לפירעון מוקדם אחרי כשנה.

הרציונאל: מובילי המדיניות המוניטארית באירופה, בראשות נגיד ה-ECB מריו דרגי, מקווים כי הבנקים באירופה ישתמשו בהלוואות ארוכות הטווח לרכוש אג"ח ממשלתיות של כלכלות אירופה השקועות בחובות, במטרה ללחוץ מטה את התשואות עליהן. בנוסף, מקווים בבנק האירופי כי ההלוואות הללו, הניתנות לבנקים בתנאים מועדפים, ישחררו מעט את לחץ האשראי בשווקים ויזרימו הון למערכת הפיננסית באירופה, הסובלת מהאטה ניכרת.

תשואות האג"ח יורדות

בתוך כך, גם התשואות על האג"ח הממשלתיות באירופה יורדות לנוכח הדיווח האופטימי. התשואה הממוצעת על האג"ח הספרדיות ל-10 שנים צונחת ל-5.1%, בעוד האג"ח האיטלקיות לתקופת זמן זו יורדת ל-6.6%.

לפני פרסום נתוני המרכז, מומחים פיננסים העריכו כי "הסתערות" על הלוואות מה-ECB בהיקף של 350 מיליארד אירו, תיחשב כ"סימן חיובי" בשווקים. מנגד, בפעם האחרונה בה השיק הבנק הלוואות ארוכות טווח למשך שנה באוקטובר האחרון, לוו הבנקים באירופה רק כ-57 מיליארד אירו - מה שלא הוביל לשינוי מהותי בסנטימנט המשקיעים.

סקר אנליסטים שנערך לפני פרסום הנתונים על ידי "רויטרס", העלה כי הציפיות בשוק הינן לקבלת הלוואות בהיקף 250 מיליארד אירו - לכאורה סכום מעודד יחסית. אולם, טווח התחזיות של האנליסטים שהשתתפו בסקר, שנע בין 50 ל-450 מיליארד אירו - הצביע על חוסר הוודאות שניכר בשווקים לקראת המהלך.

האופטימיים לא התאכזבו

"יש כרגע לא מעט אופטימיות סביב הביקושים להלוואות הללו, וציפייה כי הבנקים יקחו את הכסף וירכשו אג"ח ממשלתיות של מדינות פריפריאליות באירופה כדי להוריד את התשואות עליהן", סבור אזארד זנגנה, כלכלן בשצ'רודרס שבלונדון. "אולם אני לא בטוח שזה בדיוק מה שיקרה", סבור זנגנה, שמטיל סבור בתיאבון המוסדיים לאג"ח בעלות סיכון גבוה, בסביבה כלכלית ועסקית בעייתית.

בתוך כך, המספרים מדברים בעד עצמם בשווקי האג"ח באירופה: התשואות על איגרות החוב האיטלקיות והספרדיות לטווח הקצר, נהנו בימים האחרונים מירידה משמעותית ביחס לממוצעים שהציגו בהנפקות בחודש החולף. זאת, כאשר הכלכלות השלישית והרביעית בגודלה באירופה יצאו בהנפקות אג"ח - שנהנו מביקושי יתר, ככל הנראה בציפייה להתגברות הרכישות ממחר, עת ישיק ה-ECB את מכשירי ההלוואות.

לפני הנפקת ההלוואות המשיך יו"ר הבנק האירופי מריו דרגי ללחוץ על הממשלות והבנקים באירופה לפעול בעצמם. אתמול העניק דרגי ריאיון ל"פיננשל טיימס", במסגרתו הבהיר שוב כי הבנק המרכזי לא יוכל לעקוף את אמנת האיחוד האירופי ולרכוש אג"ח ממשלתיות של כלכלת אירופה "ללא הגבלה".

בכירים באירופה פירשו את אמירותיו של דרגי לשלילה, וטענו כי שימוש הבנקים בכספי ה-ECB למימון רכישות האג"ח "יתפרש בשוק כסימן של חולשה" - כך לדברי בכיר ב-ECB, בריאיון ל"רויטרס". "וחוצמזה", הבהיר, "אנשים שוכחים לשאול את השאלה החשובה ביותר: מה יקרה כשהבנקים יצטרכו להחזיר את ההלוואות, בעוד שלוש שנים?".