אירופה ננעלה בירידות; "מצב הבנקים גרוע ממה שחשבו"

הבנק המרכזי האירופי הודיע על מתן הלוואת בהיקף של 490 מיליארד אירו ■ התכווצות בכלכלת איטליה ברבעון השלישי ■ קרדיט סוויס רוכש חלק מפעילות HSBC ■ המסחר בוול סטריט מתנהל בירידות

המסחר באירופה ננעל היום (ד') בירידות שערים לאחר הודעתו של הבנק המרכזי האירופי על מתן הלוואות בהיקף של 490 מיליארד אירו למשך 3 שנים ואזהרת הדירוג של מודי'ס לבריטניה. זאת, בניגוד לראלי האמריקני שחל אמש בוול סטריט. בתחילת יום המסחר נתמכו המשקיעים בנתוני מאקרו חיוביים שפורסמו באירופה ובארה"ב אמש, וכן בצניחת התשואות על האג"ח הממשלתיות בספרד.

"החדשות הטובות הן שהרבה יותר בנקים יהנו ממימון טוב במהלך שלוש השנים הבאות", אמר כריסטיאן טגלונד בלאביירג, אנליסט ראשי ב-FIH Erhvervsbank. "אולם בצד השני של המטבע - זה גם מצביע על כך שהרבה יותר בנקים צריכים הזרמת הון ממה שחשבו תחילה, ואלה חדשות רעות. זה די רומז על כך שסקטור הבנקים במצב גרוע הרבה יותר ממה שציפו".

במוקד המסחר, כאמור, עומד המהלך של הבנק המרכזי האירופי (ECB) במסגרת מלחמתו במשבר החוב. הבנק הודיע על מתן הלוואת בהיקף של 490 מיליארד אירו למשך 3 שנים, כש-523 בנקים פנו לבנק לקבלת ההלוואות. הציפיות בשוק דיברו על הלוואות בהיקף של 250 מיליארד אירו. הרציונאל שעומד מאחורי ההחלטה: הזרמת הון למערכת הפיננסית לטובת רכישות אג"ח ממשלתיות בפרט והגדלת הנזילות בשווקים בכלל. המהלך הוביל לירידת תשואות האג"ח הממשלתיות של ספרד, בכמעט מחצית מרמתן הממוצעת בחודש נובמבר.

בציפייה למהלך, נהנו המדדים המרכזיים באירופה ובארה"ב מעליות שערים חדות אתמול, בעוד התשואות על האג"ח הממשלתיות של כלכלות אירופה ה"מתקשות" - דוגמת איטליה וספרד - ירדו בחדות ביחס לממוצעים בחודש נובמבר.

בריטניה לא חסינה

לאחר שציינה אתמול כי כלכלת בריטניה עומדת בפני אתגרים משמעותיים בתקופה האחרונה, סוכנות הדירוג מודי'ס מודיעה היום כי הדירוג המושלם של הממלכה, "AAA", אינו חסין בפני הורדה לאור המשבר הפוקד את יבשת אירופה. "כלכלת בריטניה עומדת בפני אתגרים מתגברים, מה שאומר שיש יכולת קטנה יותר לספוג זעזועים מאקרו-כלכליים או פיסקליים", אמרה שרה קרלסון, אנליסטית של מודי'ס בלונדון. "התחזית לדירוג 'AAA' יציבה, אך ללא ספק אורך הרוח שהיה בעבר הצטמצם". (לסיפור המלא)

התכווצות באיטליה

בזירת המאקרו, פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה באיטליה שהתוצר המקומי הגולמי רשם ירידה של 0.2% ברבעון השלישי של השנה, לעומת הרבעון השני שאז נרשמה עליה של 0.3%. מדובר בהתכווצות ראשונה מאז החודשים האחרונים של שנת 2009, והיא עומדת בקנה מידה עם תוצאות הסקר שעשתה סוכנות בלומברג בקרב האנליסטים שמסקרים את איטליה. (לסיפור המלא)

עוד במאקרו, מפרוקוטולי הריבית של הבנק המרכזי בבריטניה עלה כי ההחלטה להותיר את הריבית המרכזית ברמתה הנוכחית של כ-0.5% - התקבלה פה אחד על ידי כל תשעת בכירי הבנק. בהודעה שפרסם הבנק ב-9 בדצמבר, נזכיר, אישרר הבנק גם את תוכנית רכישות האג"ח שלו, בהיקף 275 מיליארד ליט"ש.

קרדיט סוויס רוכש חלק מפעילות HSBC

הבנק השוויצרי קרדיט סוויס ירכוש את חטיבת הבנקאות הפרטית של בנק HSBC ביפן, במסגרת מהלכיו של HSBC לייעל את פעילותו על רקע הטלטלות בשווקים הגלובליים והלחצים הרגולטוריים המתגברים במדינה.

אסיה ננעלה בעליות

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום במגמה מעורבת עם נטייה לעליות, על רקע הסנטימנט החיובי בשווקים. המדדים המרכזיים במזרח נהנו מהעליות החדות ביותר מזה 3 שבועות, בציפייה למהלך הבנק האירופי.

מדד ה-MSCI אסיה פסיפיק, המהווה בנצ'מארק לשווקים במזרח, הוסיף היום לערכו כ-1.9% במסגרת הראלי - עלייתו החדה ביותר מאז ה-1 בדצמבר. עבור כל מניה שירדה במהלך המסחר בבורסות המזרח, היו כ-7 מניות מנגד שהציגו עליות.

"כלכלת ארה"ב נראית כמתאוששת, ולא כמושפעת מדי מההתפתחויות באירופה - זאת למרות שישנן בעיות בסיסיות במערכת - וזה מעודד", סבור טים שרודרס, מנהל השקעות בפנגנה קפיטל שבמלבורן. "צפו לעליות חדות היום. השאלה היא, בהתחשב בעובדה שאנחנו לקראת חופשת חג המולד, כמה יציבות העליות הללו יהיו במהלך השבוע הקרוב".

האטה בצמיחה ביפן

בזירת המאקרו, דיווח היום הבנק המרכזי ביפן כי הותיר את הריבית על כנה ברמה אפסית (0-0.1%), בעוד הוא חותך את תחזיות הצמיחה במדינה מזה החודש השני ברציפות. זאת ועוד, יו"ר הבנק היפני מסאקי שירקאווה הודיע כי הבנק ימשיך בתוכנית ההרחבה הכמותית שהשיק - לרכישות אג"ח בהיקף של 20 טריליון ין (257 מיליארד דולר), וכן את תוכנית הלוואות האשראי לבנקים בהיקף 35 טריליון ין.

"ההתאוששות בכלכלת יפן נעצרה, בעיקר עקב השלכות ההאטה בכלכלות שמעבר לים והתחזקות מטבע הין... כמו גם ההצפות בתאילנד", נמסר בהודעת הבנק.

מניות היצואניות באסיה הציגו עליות שערים, בהובלת מניות הרכב. נציין את מאזדה והונדה .

גם מניות הטכנולוגיה חוו עליות, ביניהן סמסונג , סוני ו-LG אלקטרוניק'ס .

גם סקטור הכרייה והאנרגיה נהנה מעליות על רקע עליית מחירי הנפט. נציין את China Coal Energy וכן את Angang Steel.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]