צפו: משרד הבריאות בקמפיין יצירתי נגד "הדרת קשישים"

משרד הבריאות מוביל מהלך ראשון מסוגו להוספת שירותים גריאטריים לביטוחים המשלימים ■ ובינתיים - הפרזנטורים של קופות-החולים הם צעירים חסרי מנוח

לקופת-חולים כללית יש את "חמודי"; ללאומית יש דוגמנית בהריון (מירי בוהדנה) וחסידה צמודה; למכבי יש את השחקן רון שחר על תקן הישראלי הצעיר, היפה והמעודכן אופנתית; ולמאוחדת יש ילדים חמודים, שמספרים לנו כמה הקופה הזאת מיוחדת. תכירו את הפרזנטורים של קופות-החולים: צעירים חסרי מנוח. את המבוגרים, שלא לומר בטעות קשישים, תפגשו רק במרפאה. כן, אפילו במרפאה של מכבי.

ההיגיון פשוט. צעירים עולים לקופות הרבה פחות כסף מקשישים, אז עיקר המאמץ יהיה לגייס אותם כמבוטחים חדשים. משפחות מרובות ילדים זו כבר ברכה של ממש, ומספיק להתבונן בקרבות שניטשו בשנים האחרונות בין הקופות, במגזר החרדי והערבי כאחד.

הקופות אמנם מתוקצבות יותר על מבוטחים מבוגרים, אבל לא מספיק כנראה, בשביל שהקרבות הבאים ייערכו במרכזים לדיור מוגן. בקופות-החולים טוענים, בצדק, כי "הקרב" על גיוס צעירים נעשה הרבה יותר בגלל שמבוגרים נמנעים מביצוע שינויים; וכי הביטוח הסיעודי יוצר חסם למעבר בין הקופות על-ידי קשישים - אבל לא כל קמפיין עוסק בגיוס מבוטחים חדשים. נכון, מרבית הקמפיינים עוסקים דווקא בהשקת שירותים חדשים - וגם בהם אין זכר בדרך-כלל לקשישים.

למעשה, אפילו שיטוט באתרי האינטרנט של הקופות מלמד כי למעט בקופת-חולים כללית, לא תמצאו פרצוף של אדם קשיש. באתר הכללית מתנוססת תמונתם של זוג קשישים מחובקים במרכז עמוד הבית, והקלקה על העכבר פותחת עמוד מיוחד לבני 65 פלוס ובו מגוון מאמרים לגיל השלישי. באתר של מאוחדת אין אמנם תמונה, אבל גם שם ניתן למצוא עמוד מיוחד תחת הקטגוריה "גיל הזהב".

באתרים של לאומית ושל מכבי, לעומת זאת, לא תמצאו קטגוריה ייחודית לגיל השלישי בעמוד הבית. מכבי שלחו לנו לינקים שונים מתוך האתר העוסקים בגיל השלישי, אבל צריך להיות יחידי סגולה כדי למצוא את התכנים הללו בשיטוט פשוט באתר. קטגוריות מיוחדות להריון וללידה, תזונה וכושר או בריאות האישה, תמצאו גם תמצאו ובאופן בולט למדי.

משרד הבריאות: יותר קשישים

במשרד הבריאות החליטו באחרונה לשים לזה סוף. שם רוצים לראות יותר קשישים בקמפיינים, במודעות ובדיוור הישיר למבוטחים הקשישים. סמנכ"ל משרד הבריאות, המשמש כמפקח של קופות-החולים, עו"ד יואל ליפשיץ, הורה לקופות להקצות 25% מהפעילות השיווקית בשנת 2012 לטובת המבוטחים הקשישים, תוך הצגתם המפורשת בהיבט החזותי.

במכתב ששלח ליפשיץ למנהלי השיווק של הקופות הוא כותב: "ההדרה של אוכלוסייה זאת מהפרסומות נתפסת כגילוי של חוסר עניין, אכפתיות והשקעה בקשישים, הנזקקים במידה רבה יותר לשירותי בריאות וכן להדרכה והכוונה, ובראש ובראשונה, בהכרה של קופות-החולים".

אבל במשרד הבריאות לא מסתפקים רק בשילוב הקשישים בפרסומות. ל"גלובס" נודע כי המשרד מוביל בימים האחרונים מהלך ראשון מסוגו, שיחייב את קופות-החולים לשלב במסגרת הביטוחים המשלימים שורה של שירותים בתחום הגריאטריה. בין היתר דובר על בדיקת כשירות נהיגה על-ידי רופא גריאטרי; ייעוץ גריאטרי וביקור שוטף בביתו או במוסד הסיעודי של הקשיש; והמלצות לפעילות גופנית.

קופות-החולים: יש לנו מספיק

בקופות-החולים, צריך לומר, לא התלהבו. במכבי ובכללית טענו כי חלק מהשירותים המוצעים קיימים, למעשה, כבר היום במסגרת הסל הממלכתי, ופיתוח של שירותים נוספים, רצוי שייעשה על-ידי הרחבת הסל הממלכתי ולא באמצעות הביטוחים המשלימים.

"פיתוח והפעלת השירותים הנוספים שהצעתם עבור הביטוח המשלים עלולה להביא להטיית השימוש בשירותי סל חיוניים אלב למסגרת הפרטית", כתב פרץ גוזה, מנכ"ל כללית מושלם, לסמנכ"ל משרד הבריאות, יואל ליפשיץ. בסוף דבריו הוא קובע: "אין אנו רואים מקום או הצדקה לפיתוח השירותים המוצעים מעבר לקיימים בביטוח המשלים".

ליפשיץ, צריך לומר, לא מופתע מהתגובה של הקופות. לדבריו, זה לא שראשי קופות-החולים חרדים פתאום לשלומו של הסל הממלכתי, ועל כן הם מסתייגים מהרחבת הביטוחים המשלימים. "הרי על כל דבר קטן שקשור לטיפולי הריון או לצעירים בכלל, הם יודעים לפנות אלינו ולבקש שנאשר להם שירות חדש בביטוח המשלים, גם אם זה כולל ייקור של הפרמיה החודשית. והנה, בעניין הזה של הקשישים, אנחנו היינו צריכים לפנות אליהם. זה כל ההבדל", הוא אומר.

לדברי ליפשיץ, אם לא היה מדובר בקשישים, קופות-החולים ודאי היו מגלות יצירתיות רבה יותר. בכללית, למשל, היצירתיות הגיעה לשיא, כשהיא השיקה שירות של רופאי ילדים אונליין חינם, במסגרתו ההורים יכולים להתייעץ בווידיאו-צ'ט עם הרופא בשעות הלילה.

"מה מונע מהקופות להקים, למשל, מוקד טלפוני לקשישים? או אולי מוקד מיוחד של רוקחים קליניים שייעצו לקשישים, שנאלצים ליטול 15 תרופות ביום, על איזו תרופה אפשר לוותר כדי למנוע התנגשות לא רצויה? הרי בסופו של דבר, זה יכול דווקא לחסוך לקופות כסף. הנקודה היא, שלקופות אין מוטיבציה בכל הקשור לקשישים, ואת זה אנחנו רוצים לשנות".

תגובות

* תגובת הכללית: "לכללית מערך נרחב של שירותים ותכניות ייעודיות לטיפול בקשישים. אנו רואים בטיפול באוכלוסייה זו יעד מרכזי בפעילותנו, שמתבטא גם בהכשרת הצוותים ובפריסת שירותים ישירות מהמרפאות הראשוניות ברחבי הארץ. מבין שלל השירותים והתוכניות, ניתן לציין במיוחד את המוקד הטלפוני לגיל הזהב, שנותן מידע רפואי ומידע על זכויות, הזוכה לפניות רבות; וכן תכנית ייעודית הפונה באופן יזום לקשישים, טרם הידרדרות במצבם הרפואי, על מנת לאבחן אותם ולבנות תכנית טיפול מותאמת אישית עבורם".

* תגובת מאוחדת: "מאוחדת לא מדירה את האוכלוסייה המבוגרת שלה מהפרסום, ובוודאי שלא מתמהיל השירותים שהיא מספקת לציבור המבוגר. רק לדוגמה, בשנה האחרונה הוספה למבוטחי עדיף האפשרות לרכישת אביזרי שמיעה בעלויות אטרקטיביות מאוד, לא לחרשים אלא למבוגרים שאיכות שמיעתם התקהתה; ובאחרונה דיוורה מאוחדת חוברת מיוחדת, הפורסת את כל סל השירותים והאפשרויות שהיא מעמידה לאוכלוסיות המבוגרות".

* תגובת לאומית: "לאומית שירותי בריאות השקיעה בשנים האחרונות מיליוני שקלים באוכלוסייה המבוגרת, בנושאים שונים ובראשם - הקמפיין לביטוח הסיעודי החדש לכל החיים. גם בשנת 2012 מתעתדת לאומית להשקיע באוכלוסייה המבוגרת כסף רב, במגוון נושאים העומדים על הפרק".