הפרקליטות סוגרת את התיק נגד מנכ"ל הפועלים ציון קינן

זאת בשל חוסר ראיות מספיקות ■ חומרי החקירה יועברו לבחינת בנק ישראל ■ קינן נחשד במעורבות בפרשת ההלוואה שקיבל יו"ר בנק פועלים לשעבר דני דנקנר

נגד מנכ"ל בנק הפועלים , ציון קינן, לא יוגש כתב אישום פלילי - כך הודיע היום (ג') המשנה לפרקליט המדינה, עו״ד שי ניצן, לסנגוריו של קינן, עורכי הדין גיורא אדרת וצבי אגמון.

עם זאת, אף שהתיק הפלילי נגד קינן נסגר בשל חוסר ראיות מספיקות, לאור הראיות שהצטברו בחקירה הוחלט בפרקליטות להפנות את הנושא לטיפול באפיק המינהלי, באמצעות הממונה על הבנקים בבנק ישראל.

לפני כשנה פתחה יאח"ה בחקירה בעניינו של קינן בחשד לביצוע עבירות של קבלת דבר במירמה ומירמה והפרת אמונים בתאגיד, בפרשה שעסקה באשראי שקיבל מבנק הפועלים יו"ר הבנק לשעבר, דני דנקנר, ובטיפולו של קינן בבקשת האשראי כמנהל החטיבה העסקית בבנק.

על-פי החשד, באוקטובר 2008, במהלך דיון בוועדת בעלי עניין בדירקטוריון הבנק בנוגע להלוואה שביקש דנקנר, קינן, ששימש באותה עת כמנהל החטיבה העסקית בבנק ושהמליץ לאשר את ההלואה, לא אמר אמת לחברי הוועדה. זאת מאחר שבמהלך הישיבה מסר קינן לוועדה כי הוא מחזיק ברשותו דוח עושר שהעביר לו דנקנר, בעוד שעל-פי הראיות קיים חשד ממשי כי במועד זה קינן כלל לא החזיק ברשותו דוח עושר שכזה.

מעבר לכך, לא נעשה ניתוח כלשהו של דוח העושר ששלח דני דנקנר, כשבועיים מאוחר יותר, על-ידי קינן או מי מטעמו, ולא נבדקה אמיתות תוכנו, על אף שהדוח לא היה חתום על-ידי רואיה חשבון או עורך דין, דבר שחייב ביצוע בדיקה מעמיקה.

התיק נבחן בפרקליטות על-ידי עו"ד שי ניצן בשיתוף צוות פרקליטים מהמחלקה הכלכלית: עו"ד ד"ר מאור אבן-חן, טל פרג'ון ומורן ברטפלד, בראשות מנהלת המחלקה, עו"ד אביה אלף.

בתום לימוד וניתוח חומר הראיות שנאסף במסגרת החקירה, החליטו ניצן וצוות הפרקליטות כי אין די ראיות, ברמת ההוכחה הגבוהה הנדרשת בהליך הפלילי, כדי להוכיח כי קינן שיקר לחברי הוועדה, ואף בהנחה שיוכח כי שיקר, אין די ראיות שיאפשרו לבסס את הקשר הסיבתי, בין המצג הכוזב לכאורה של קינן לבין אישור ההלוואה על-ידי חברי הוועדה.

מטעם זה הוחלט לסגור את תיק החקירה נגד ציון קינן עקב חוסר ראיות מספיקות.

יחד עם זאת, בהתחשב בעובדה שמחומר החקירה עלה חשד ממשי לביצוע פעילות לא תקינה בהקשר הנדון, וכיוון שחלק מהראיות שנתפסו במהלך החקירה לא עמד לנגד עיניו של המפקח על הבנקים שעה שהחליט שלא להתנגד למינויו של קינן למנכ"ל הבנק, הוחלט כאמור להעביר את ממצאי החקירה לעיונו של המפקח על הבנקים, על מנת שזה יבחן את משמעות הממצאים בהיבט המינהלי והרגולטורי.

בתחילת ספטמבר 2011 הודיעה המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה לדנקנר ולבאי-כוחו כי פרקליט המדינה משה לדור החליט להעמידו לדין בכפוף לשימוע, בעבירות של לקיחת שוחד, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, פגיעה בניהול תקין של עסקי תאגיד בנקאי והלבנת הון. מטעמים של ניגוד עניינים פסל עצמו לדור מלהחליט בעניינו של קינן.