"הדירוג של ארה"ב יירד; יוון תידרדר לחדלות פירעון"

יוון לקראת הסכם על תוכנית חילוץ? קרן המטבע תמנף סיוע החירום שלה? תחשבו שוב ■ בסיטיגרופ חותכים תחזית הצמיחה העולמית ל-2012 ל-2.3% ומזהירים מהורדות דירוג נרחבות ■ עוד ברשימה: איטליה, ספרד וייתכן אף גרמניה

בנק ההשקעות סיטיגרופ יוצא היום (ד') בעדכון פסימי במיוחד באשר לכלכלה הגלובלית, כאשר לצד הורדת תחזית הצמיחה העולמית שלו לשנים 2011-2012, מזהיר הבנק מהמשך הורדות דירוגי אשראי למרבית הכלכלות המפותחות - ביניהן ארה"ב, יפן, צרפת, וייתכן אף גרמניה ובריטניה.

בטווח הקצר (בחצי השנה הקרובה), צופים כלכלני סיטי כי סוכנות הדירוג מודי'ס תוריד את דירוגי האשראי של איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון וכן את דירוג קרן החילוץ האירופאית (EFSF) - בצעד עוקב לזה שביצעה סוכנות הדירוג S&P בשבוע שעבר.

בנוסף, צופים בסיטי כי S&P תחמיר על יוון ותפגע בדירוג האשראי - תוך שהיא מורידה אותו לרמה של 'חדלות פירעון סלקטיבית' או לחלופין, פשוט ל'חדלות פירעון' ( דירוג "D").

"בטווח הארוך (בשנתיים-שלו הקרובות), אנו צופים הורדות דירוג נרחבת, על ידי לפחות אחת מסוכנויות הדירוג הגדולות - של ארה"ב, יפן, צרפת, איטליה, ספרד, אוסטריה, בלגיה, פינלנד, אירלנד, הולנד ופורטוגל", כותבים כלכלני סיטי.

בתוך כך, מבהירים בבנק כי קיים "סיכון משמעותי" גם לדירוגי האשראי של גרמניה ובריטניה, אשר צפויים להיכנס למעקב שלילי על ידי לפחות אחת משלושת הסוכנויות הגדולות בשנתיים-שלוש הקרובות. "ההאטה בכלכלת גרמניה ונטל החילוץ שמטילה עליה אירופה, צפויים להכביד על דירוגה", נכתב בסקירה.

מוריד תחזיות ל-2012

בתוך כך, חתך היום בנק ההשקעות את תחזית הצמיחה הגלובאלית שלו לשנים 2011 ו-2012, כאשר הוא מעריך כי הצמיחה בשנה החולפת תעמוד בשיעור סופי על 3%, ואילו בשנת 2012 תסתכם בכ-2.3% (לעומת 2.5% בתחזית קודמת).

באשר לכלכלות אירופה, מציינים כלכלני הבנק כי הם צופים המשך הרעה בתחזיות הצמיחה לגוש האירו בשנים 2012-2013. "עם המשך מדיניות הצמצומים הפיסקאלית, יחד עם ההאטה במערכת הבנקאית, אנו צופים כי התמ"ג בגוש האירו יתכווץ בכ-1.5% השנה ובכ-0.4% בשנת 2013 (לעומת התכווצות של כ-1.2% ו-0.2% בהתאמה, בתחזיות קודמות).

זאת, דווקא ביום בו מדווח כי קרן המטבע תגדיל את קווי האשראי שלה למדינות עמוסות החובות באירופה לטריליון דולר, כדי להתמודד עם משבר החוב ביבשת; בנוסף, פורסם כי ממשלת יוון קרובה לסיכום עם נושיה מהמגזר הפרטי בעניין גובה התספורת שהם ייאלצו לספוג על מנת לעזור למדינה לצאת ממשבר החוב שלה.

לפי הדיווחים, הסקטור הפרטי יספוג "תספורת" של כ-68% - כנגד חילוץ חיצוני של כ-130 מיליארד אירו, במטרה לאפשר ליוון לשרת את חובותיה.