ראשי הערים לנתניהו: "אתם אטומים לזעקת הצעירים"

ראשי הערים, שמוחים בחודשיים האחרונים נגד הקריטריונים לזכאות לדיור בר-השגה, לא מרפים גם לאחר שהקריטריונים אושרו בשבוע שעבר במועצת מקרקעי ישראל

ראשי הערים, שמוחים בחודשיים האחרונים נגד הקריטריונים לזכאות לדיור בר-השגה, לא מרפים גם לאחר שהקריטריונים אושרו בשבוע שעבר במועצת מקרקעי ישראל. שישה ראשי ערים חתמו על מכתב שנשלח לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדרישה להקפיא מיידית את הקריטריונים שאושרו ולקיים עמם דיון דחוף כדי לתקנם ולשפרם.

כזכור, לפני כחודש וחצי פורסם ב"גלובס" שעיריית ראש העין הקפיאה היתרים ל-14 אלף דירות ועיריית רעננה הקפיאה היתרים ל-240 דירות, במחאה על היעדר קריטריונים מתאימים לזכאות במכרזי "מחיר למשתכן", כשהקריטריונים הקודמים וגם אלה שנקבעו עתה מעניקים עדיפות למשפחות מרובות ילדים ולא לזוגות הצעירים ה"אמיתיים". גם עיריית יבנה איימה בחודש שעבר לנקוט בשיטה דומה.

כעת, משאושרו הקריטריונים החדשים, הממשיכים להעדיף אוכלוסיות חרדיות, כתבו לנתניהו ראשי הערים מהרשויות בהן מתעתדים משרד הבינוי והשיכון והמינהל לשווק מתחמים לדיור בר-השגה, כולל ראש עיריית יבנה צבי גוב-ארי, ראש עיריית יקנעם סימון אלפסי, ראש עיריית נתניה מרים פיירברג, ראש עיריית ראש העין משה סיני, ראש עיריית ראשל"צ דב צור וראש עיריית רעננה נחום חופרי. המכתב נשלח עם העתק לשר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס.

במכתב, ביוזמת ראש עיריית ראש העין, הם כותבים‎:‎‏ "אנחנו מביעים בזאת את התנגדותנו הנחרצת לכל שיווק של דירות תחת כותרת מעוותת זו (של דיור בר-השגה), שאינה נותנת היום מענה הוגן והולם למרביתם של הזוגות הצעירים במדינה".

לטענתם, "פרסום הקריטריונים האחרונים והתקפים היום, באופן חד-צדדי, וכעובדה מוגמרת, ללא כל היוועצות עם הרשויות המקומיות, מהווה ביטוי נוסף, שאינו חריג בנוף הממשלתי, של זלזול, יוהרה והתעלמות מצד השלטון המרכזי, עליו אתה אמון, כלפי ראשי הערים והציבור אותו הם מייצגים באמונה".

עוד הם מתרעמים: "המצב בו ראשי ערים מתמודדים עם מצוקת הזוגות הצעירים בעריהם, בשעה שההחלטות לגבי עתיד ההתפתחות המקומית מתקבלות ב'חלונות הגבוהים' האטומים לצרכי הציבור ולזעקת הצעירים, הוא מצב בלתי נסבל ואינו מתקבל על הדעת".

הם טוענים שבמצב הנוכחי לא ניתן כל משקל והתייחסות למצוקת הזוגות הצעירים בני המקום, שגדלו והתחנכו בערים אלה ומבקשים להתגורר ליד הוריהם ומשפחותיהם.

ביקורת נוספת נמתחת על העובדה שהקריטריונים לא עולים בקנה אחד עם עקרונות ועדת טרכטנברג, בדגש על "התוספת המיותרת של קריטריון שנות נישואין'", ו"היעדר הקריטריון המכריע של מיצוי כושר השתכרות".

הם אף מוחים על ההתעלמות מבקשתם של ראשי הערים להעניק לרשויות המקומיות פטור ממכרז במתחמים לדיור בר-השגה, או בעלות של עד 50% מהקרקע, כך שיתאפשר לחברות הכלכליות של העיריות לרכוש קרקע מוזלת ולקדם פרויקטים מוזלים של "בנה ביתך".

‏"הותרתם של הקריטריונים על כנם", כותבים ראשי הערים, "משמעותה המשך המאבק הציבורי הלגיטימי שלנו למנוע מימושם של קריטריונים לקויים אלה בשטח".

מלשכת שר הבינוי והשיכון אטיאס נמסר: "ראש עיריית ראש העין פוגע בהתפתחות של העיר ותושביה ופוגע בצעירים בהתנגדותו העקרונית לדירות קטנות ולדיור להשכרה, כל פעם בטענות שונות ומשונות. ביחס לראשי הערים האחרים - יש התנגדות נחרצת של משרד המשפטים לאפשר לבני מקום עדיפות על פני תושבי ערים אחרות, בטענה לאפליה במשאב מוגבל של המדינה. ככל שתהיה הסכמה של משרד המשפטים נשקול בחיוב הקצאה לבני המקום".

לא התקבלה תגובה ממשרד ראש הממשלה.