לא רק "פסק זמן": "טוויסט" ו"טעמי" יקרים בישראל עד 200%

(עדכון) - מניית שטראוס נופלת בכ-3% בבורסה מחשש לחרם צרכנים נוסף ■ הכנסת תדון בסוגיית פערי המחיר ■ "טוויסט" נמכר בארה"ב ב-39 סנט ו"טעמי" ב-59 סנט - צפו בחשבונית מארה"ב ■ שטראוס: המחיר לצרכן נקבע ע"י הקמעונאי

הסערה סביב החטיף "פסק זמן" של שטראוס-עלית לא שוככת: תמונה חדשה שעלתה בשעות האחרונות לפייסבוק על-ידי יואב רוקח-פן, שהראה כי "פסק זמן" נמכר בארה"ב במחיר של 69 סנט בלבד (כ-2.6 שקלים לעומת כ-6.3 שקלים בישראל), מראה כי "פסק זמן" לא לבד: גם חטיפי שוקולד אחרים נמכרים במחירים נמוכים בהרבה מבישראל, כמו למשל "טוויסט" שנמכר ב-39 סנט או "טעמי" שנמכר ב-59 סנט בלבד.

סערת ה"פסק זמן":

שטראוס ממליצה למכור המוצר ב-5.2 שקלים

חרם גדול על שטראוס מ-1 במארס?

החרם נגד שטראוס בפייסבוק - כל הדרכים להצטרף

בדיקת "גלובס" ביוני 2011: מוצרים זרים יקרים בישראל בעשרות אחוזים לעומת חו"ל

לשם ההשוואה, בישראל נמכרת חבילה של 3 חטיפי "טוויסט" במחירים של 10.1-12.79 שקל, כלומר 3.36-4.2 שקלים ליחידה. במחיר בארה"ב כפי שהציג רוקח-פן הינו 1.4 שקלים בלבד, כלומר בישראל המחיר יקר ב-140%-200% מאשר בארה"ב. לגבי "טעמי", המחיר בישראל הינו 3.6-5.49 שקלים - יקר ב-65%-152% מאשר בארה"ב.

"טוויסט" נמכר לצרכן בארה"ב ב-1.5 שקלים, ואילו מחירו המומלץ לצרכן הישראלי הוא כפול ועומד על 3.4 שקל. כך לפי ההמלצה שהעבירה שטראוס לרשתות השיווק.

"טעמי" נמכר לצרכן בארה"ב ב-2.2 שקלים, כאשר מחירו המומלץ לצרכן הישראלי עומד על 3.4 שקלים - פער של 54%.

גם במחיר המארזים של עלית נמצא פער מחיר גדול. מחיר מארז מיני "טורטית" 400 גרם בארה"ב עומד על 14.9 שקל. בישראל מחיר מארז דומה לרשתות השיווק עומד על 24 שקל (מחיר מחירון).

רוקח-פן מציג בפייסבוק את המחירים בחשבונית מלפני יומיים (ה-17 בפברואר) - וזכה בשעות האחרונות לתגובות רבות מצד גולשים. בחשבונית מצוין כי המוצרים נקנו מרשת "אמירה אינטרנשיונל" בניו-ג'רזי.

לאחר ששטראוס טענה כי המחיר הנמוך של "פסק זמן" אותו הציג - ואשר עורר סערה - הינו תוצאה של מבצע, וכי הקמעונאי הוא זה שאחראי על המחיר הסופי וככל הנראה ההוזלות הגיעו בעקבות מלאי עודף, כותב רוקח-פן בעמוד הפייסבוק שלו: "טוב... שטראוס כנראה באמת חושבים שאנחנו סתומים... נתחיל מזה ששופ רייט היא לא 'חנווני' אלא אחת מרשתות הסופרים הגדולות ביותר בחוף המזרחי. אז אוקיי, אולי שופ רייט נתקעו עם מלאים, הלכתי לחנות אחרת. קניתי גם שם, בדיוק באותו מחיר (ראו תמונה). שם גם קניתי 'טעמי' ו'טוויסט', והמחירים שלהם גם בצילום. מה שלא מופיע בצילום היא שקית של 25 יחידות מיני 'טורטית' (400 גרם) שקניתי ב-3.99 דולר. כנראה שכל ניו-ג'רזי נתקעו עם מלאי...

"שטראוס היקרים - אתם טוענים שהכול יקר, זה לדעתכם נותן לגיטימציה למחירים מטורפים? אני בטוח שאף אחד בניו-ג'רזי לא מפסיד על המחיר הזה. ולנקודה האחרונה שלכם - אתם צודקים. המשווקים בניו-ג'רזי (או בארה"ב בכלל) רוצים למשוך קונים. ואפילו קונים ישראלים. חבל שאתם לא משכילים לעשות אותו".

שטראוס: "המחיר הסופי לצרכן נקבע ע"י הקמעונאים"

משטראוס נמסר בתגובה כי "בעקבות המחאה, חברת שטראוס ביצעה הוזלות קבועות של כ-10% בממוצע בלמעלה מ-50 מוצרים מרכזיים, כולל מוצרי חלב, שוקולד פרה, קפה טורקי, חומוס אחלה ועוד. מדובר בהוזלה קבועה, לא אקט שיווקי, לא הנחות חד-פעמיות ולא 'מבצעים', אלא במחירי מחירון מוזלים וקבועים.

"זאת ועוד, החברה קלטה ביוזמתה את עובדי כוח-האדם שעבדו אצלה הרבה לפני השביתה שנערכה באחרונה, קיצצה בשכר ההנהלה והבכירים והטיבה את תנאי עובדיה, כי צדק חברתי אינו מתבטא רק בהורדת מחירים, אלא בדאגה לקיומה של החברה המפרנסת עשרות אלפי עובדים ברחבי הארץ.

"החברה תמשיך להיות קשובה לצרכניה. מחיר המוצר של שטראוס לקמעונאי הוא 3.5 שקלים לפני הנחות נוספות הניתנות בהתאם להיקפי הרכישות מהחברה. המחיר לצרכן נקבע על-ידי הקמעונאי בלבד".

באשר למחירי "טעמי" ו"טוויסט" אומרים בשטראוס: "המחיר הסופי לצרכן נקבע אך ורק על-ידי הקמעונאיים ואינו נמצא בשליטתנו. החטיפים שנמכרים בניו-ג'רזי נמכרים במחיר מבצע של 2.4 שקלים ל'טעמי' (כולל מע"מ) ו-1.6 שקלים ל'טוויסט' (כולל מע"מ) עליו החליט הקמעונאי המקומי, ואינם מאפיינים את המחירים לצרכן במהלך השנה.

"בדומה, ניתן למצוא גם בישראל כעת את המוצרים האמורים כמו גם את שאר חטיפי עלית במבצעים נקודתיים שונים כגון: 3 ב-6 שקלים (2 שקלים ליחידה) ברשת יינות ביתן; 4 ב-10 שקלים ברשת יש; 7 ב-20 שקל בשפע שוק; ובשבוע הבא 6 ב-16 שקל בשופרסל דיל".

"שטראוס עלית לנו ביוקר"

בסוף השבוע האחרון פתח אוהד לוי, בן 23, דף פייסבוק תחת הכותרת "לעם נמאס - שטראוס עלית לנו ביוקר". בדף הוא פונה לגולשים בזו הלשון: "אם נמאס לך לשבת ולא לעשות כלום והחלטת שהגיע הזמן לשינוי, לחץ לייק. אנחנו לא מטומטמים ולא מוכנים לשלם". לפי שעה, למעלה מ-540 גולשים עשו לייק לדף.

היוזמה של לוי מגיעה אף היא על רקע הסערה ברשת והממצאים לפיהם מוצרי שטראוס-עלית נמכרים בישראל במחיר כפול מהמחיר שבו הם נמכרים בארה"ב.

"החלטנו להעביר את המחאה שלב אחד קדימה ולהגיע קצת יותר רחוק. אנחנו מביעים את הזעם. אני מצפה שתהיה התאגדות. לפני 3 שעות היום היו 300 לייקים, ועכשיו יש כבר 600 לייקים. אחרי זה נחליט מה לעשות עם ההתאגדות הזאת, ויש המון אפשרויות", אומר לוי ל"גלובס".

לוי הוא סטודנט, ואילו אמו, איריס קרן-לוי, היא פעילה בקבוצת "ישראל יקרה לנו". לדברי לוי, הוא מוקיר את פעילות "ישראל יקרה לנו", אך החליט לפתוח את הדף ביוזמה שלו כדי למשוך את הגולשים הצעירים יותר להתארגנות.

פערי המחירים מגיעים שוב לכנסת

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, היה הפוליטיקאי הראשון שקפץ על עגלת החרם החדש המתהווה, והזמין את מארגני החרם לדיון מיוחד בוועדה בנושא פערי מחירי המזון. אין זו הפעם הראשונה שסוגיית יוקר המחיה מגיעה לכנסת, אך זו הפעם הראשונה מאז המחאה החברתית הגדולה בקיץ שוועדה בכנסת מקיימת דיון בנושא.

"אזמן את הנהלת שטראוס לוועדת כלכלה על מנת לבדוק מה קורה למוצרים שלהם בדרך לארה"ב שחותך את מחירם בעשרות אחוזים. פערי מחירים של עד 200% לרעת הצרכן הישראלי על מוצרים מקומיים ביחס למחירם 10 שעות טיסה מכאן, מעוררים את השאלה האם מדינת ישראל היא מדינת היהודים או מדינת הפראיירים".

מניית שטראוס נופלת היום בכ-3% בבורסה, בעוד המשקיעים חוששים כי הלחץ הציבורי על החברה עלול להוביל להורדת מחירים ולפגיעה בשולי הרווחיות שלה.

בלס: עשינו כל שניתן

ציון בלס, מנכ"ל שטראוס ישראל, מסר: "עשינו כל שניתן להוזיל את המחירים. אני תקווה שהציבור מבין זאת. במקביל, לקראת פורים הנחגג בישראל ובקהילות היהודיות בעולם, יוצאים הקמעונאים בארץ ובעולם בהצעות אטרקטיביות על חטיפי עלית".

חטיפי השוקולד
 חטיפי השוקולד