מוצרים זרים יקרים בישראל בעשרות אחוזים לעומת חו"ל

"גלובס" ממשיך בבדיקת יוקר המחירים, והפעם - מוצרי צריכה ■ סכיני גילוח של ג'ילט יקרים בישראל ב-40% לעומת חו"ל - וזו רק ההתחלה ■ עדי צים: "אין לכך שום הצדקה"

הקוטג' הישראלי לא לבד, וכמוהו גם יצרני המזון הישראלים: מבדיקה שערך "גלובס" עולה כי גם החברות הבינלאומיות משתתפות בחגיגת המחירים בשוק המקומי. השוואה בין מחיריהם של מוצרי צריכה ומזון בינלאומיים בשוק הישראלי לבין מחיריהם באנגליה מגלה פערים של עשרות אחוזים במחירים לרעת הצרכנים הישראלים.

הפערים נמצאו במגוון רחב של מותגים, לרבות DOVE ו-AXE של חברת יוניליוור, מותג הדגנים צ'יריוס של נסטלה, ג'ילט של חברת פרוקטר אנד גמבל, המותג קלוגס המיובא על-ידי חברת שסטוביץ ועוד רבים.

ההשוואה נערכה בין אתרים המקוונים של הרשתות טסקו, ASDA ו-Sainsbury's, לאתרים המקוונים של רשתות השיווק בישראל.

ג'ילט, השייך לחברת פרוקטר אנד גמבל שפועלת בישראל באמצעות שלוחה של החברה הבינלאומית, הוא מותג הגילוח השולט בשוק בישראל, ומחיריו גבוהים במיוחד. מחיר מארז של 4 סכיני גילוח ג'ילט פיוז'ן עולה באנגליה 50 שקל, בישראל מחירו גבוה ב-40%-50% ועומד על 70-79 שקל. פער מחירים דומה נמצא גם בג'ל לגילוח ג'ילט ובמארז סכיני גילוח ונוס 3.

חברת יוניליוור, הפועלת אף היא בישראל באמצעות שלוחה של החברה הבינלאומית, משווקת כאן את המותג DOVE וכן את מותג הטואלטיקה לגברים AXE. בעוד שדאודורנט AXE נמכר באנגליה ב-15.3 שקל בלבד, ובקנייה של שני מוצרים ניתן לרוכשו ב-14 שקל בלבד - בארץ עומד מחירו על 27-29 שקל. מחירו של דיאודורנט DOVE בישראל כפול ויותר מהמחיר באנגליה.

קורנפלקס צ'יריוס של קונצרן נסטלה, השולט גם בחברת אסם, עולה בישראל כ-27 שקל. באנגליה מחירו עומד על 16 שקל בלבד. פער של 80%. פער גדול עוד יותר נמצא במחיר מותג הדגנים פרוסטיס של חברת קלוגס, כאשר מחירו בישראל ככמעט כפול ממחירו באנגליה.

נזכיר כי לפני ימים אחדים חשף "גלובס" כי מוצרי מזון ישראלים נמכרים בארה"ב במחרים הנמוכים בעשרות אחוזים ממחיריהם בשוק הישראלי.

"מצד אחד עוצמת המותגים של החברות הרב-לאומיות בישראל היא יותר חזקה מאשר אירופה, ומצד שני אין תשובה מספקת של מותג פרטי. כתוצאה מכך המדיניות היא לגבות בישראל מחירים ופרמיות הרבה יותר גבוהים. עד כדי כך שגם מוצרים שאנחנו בוחרים למכור כלוס לידר, קרי, ללא רווח, מחירם עדיין גבוה בעשרות אחוזים בהשוואה לאנגליה. וזאת, מכיוון שאנחנו קונים את הסחורה במחיר גבוה. למרות שיחות רבות עם אותם ספקים, אנחנו מתקשים לרסן את המחירים. הפתרון הוא יבוא מקביל של אותם מוצרים", אומר מנכ"ל רבוע כחול, זאב וורמברנד.

"לדעתי, השלוחות של החברות האלה בישראל הן הרווחיות ביותר בין השלוחות שלהם בעולם. לקונצרן פרוקטר אנד גמבל יש מפעלים במדינות רבות בעולם, והם מייבאים בהתאם לעלויות הנמוכות ביותר כך שאין שום צידוק לפערים הללו. המלחמה בין המותגים הרב-לאומיים בעולם היא אגרסיבית, וכאן הם לא מקבלים פייט כי המצב נוח לכולם", אומר קמעונאי בכיר.

לדברי רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, הוא מודע לפערי המחירים. "גם אני שואל למה? אבל בסופו של דבר אנחנו תלויים ביצרנים וביבואנים", אומר לוי.

- חלק מהחברות, למשל פרוקטר אנד גמבל, הן שלוחות של החברות הבינלאומיות. למה הפער?

"הוא אומר לי שזה המחיר ולי הוא מוכר יותר זול מכולם. אז מה אני יכול להגיד לו?", שואל לוי.

"אין שום הצדקה להבדל", מתרעם עדי צים, מבעלי רשת מחסני כמעט חינם. "הפערים בהובלה זה גרושים, ועובדתית אפשר להביא את אותם מוצרים ביבוא מקביל ובמחירים זולים בהרבה מהמחירים שהשלוחות הבינלאומיות מוכרות לנו כאן בישראל".

"המחיר הסופי נקבע על-ידי הקמעונאים"

מחברת יוניליוור נמסר: "מוצרי הטיפוח של המותגים DOVE ו-AXE הנמכרים בארץ מיוצרים בחו"ל ומיובאים על-ידי חברתנו. מחירם בארץ הינו פועל יוצא של עלויות הייצור ועלויות היבוא, ובכל מקרה - מחירם הסופי אינו נקבע על-ידינו אלא על-ידי הקמעונאים.

"מדיניות המחירים של מוצרי הטיפוח של יוניליוור נקבעת בכל מדינה בהתאם לתנאים המקומיים ומגמות השוק, ואין אנו יודעים אם המחירים המוצגים מייצגים את מחירם הממוצע בשוק האנגלי.

"כמו כן, יצוין כי על אף עליות משמעותיות בחומרי הגלם, חברתנו לא העלתה את מחירי מוצרי הטיפוח של DOVE ו-AXE בשנים האחרונות".

חברת ש. שסטוביץ', יבואנית קלוגס בישראל, מסרה: "מדיניות המחירים של קלוגס בישראל מורכבת בין היתר מ-3 אלמנטים המייקרים את המוצר: האחד - תהליך הכשרת המוצרים על-ידי הצמדת משגיח לכל ייצור מוצר המיועד לארץ; השני - סדרות ייצור מיוחדות לישראל אשר הינן קטנות ביחס לכמויות הייצור למדינות אחרות שבהן קלוגס משווקת ועוברות תרגום לעברית, לשם הפיכתן לידידותיות עבור הצרכן הישראלי; ושלישית - עלויות הובלה גדולות. מדובר במוצר נפחי שעובר הובלה דרך ים, מה שמצריך אמצעי הובלה גדולים, דלק ועוד".

חברת פרוקטר אנד גמבל וחברת אסם-נסטלה סירבו להגיב לכתבה.