הנהלת הרכבת חתמה על הסכם תחזוקה לקרונות החדשים

הרכבת: "לאחר שעיני והוועד הודיעו שאין בכוונתם לדון - הוחלט לחתום על ההסכם" ■ המשמעות: גסיסה איטית של מערך התחזוקה הקיים ברכבת ומכה לוועד העובדים ■ גורמים בהסתדרות: אקט חד-צדדי בחוסר תום לב; שוקלים תגובתנו

מאחורי הגב של עיני ואדרעי: רכבת ישראל חתמה היום (א') עם יצרנית הקרונות הקנדית "בומברדייה" על הסכם לתחזוקה של יותר מ-130 קרונות חדשים, אשר נרכשו מהחברה על ידי רכבת ישראל. ההסכם תקף לגבי עשרות קרונות, קטרים וציוד נוסף אשר יגיעו לרכבת במהלך השנתיים הקרובות - ונחתם בברכתו של שר התחבורה, ישראל כץ.

במסגרת ההסכם, על "בומברדייה" לגלות מוכנות להשתלב במערכת התחזוקה של הרכבת תוך 3 חודשים.

ההסכם מהיום, מגיע לדברי רכבת ישראל לאחר משא ומתן של שנה וחצי בין הנהלת הרכבת לוועד העובדים בנוגע לאחזקת הקרונות החדשים, במסגרת ניסו הצדדים להגיע להסכמות ללא הצלחה. חוסר ההסכמה בנושא הוא גם שהוביל לשביתת הענק בשבוע שעבר, במסגרתה "שותקה" המדינה למשך יומיים וחצי.

מוועד עובדי הרכבת וההסתדרות נמסר כי: "שר התחבורה הכריז מלחמה לא רק על עובדי הרכבת אלא על העבודה המאורגנת כולה. הצעד הזה יביא להחרפה ביחסי העבודה ברכבת ויגרום לאי שקט לתקופה ארוכה. ההסתדרות והעובדים ימשיכו במאבק נגד הכנסת עובדי הקבלן בכל האמצעים העומדים לרשותם ולא יירתעו מהניסיונות לכופף את ידי העובדים בצעדים כוחניים".

ישראל כץ: "עוד שביתה כזו ואני סוגר את הרכבת"

בהסתדרות העובדים קיבלו את ההחלטה בהפתעה, וציינו כי הם שוקלים את תגובתם בזמן הקרוב. גורמים בהסתדרות ביקשו להזכיר כי ביה"ד האזורי לעבודה בת"א אמור לדון מחר בבוקר בבקשת ההסתדרות לאפשר לעובדי הרכבת להשבית את תנועת הרכבות, והחלטה חד-צדדית של הנהלת הרכבת ושר התחבורה עלולה להיתפס כאקט חד-צדדי שהתבצע בחוסר תום לב.

רק לאחרונה הנהלת הרכבת הציעה כצעד של פשרה שחברת "בומברדייה" תתחזק רק את הקרונות הישנים של הרכבת, ואילו כל החדשים יתוחזקו בידי עובדיה. בכל מקרה ניתן זמן של שבועיים לצדדים למצות את המו"מ. אולם, מההודעה מהיום עולה כי "בומברדייה" תתחזק את כל הקרונות החדשים - כאשר המשמעות היא גסיסה איטית של מערך התחזוקה הקיים ברכבת ומכה לוועד העובדים, בראשותה של גילה אדרעי.

"לא נותרה ברירה"

הערב מסרה הנהלת הרכבת כי "לאחר שנה וחצי של דיונים עקרים מול נציגי ועד עובדי הרכבת, המתנגדים לכל שינוי שהציעה הנהלת החברה, לא נותרה עוד ברירה אלא לקבל החלטה על תחזוקת הקרונות החדשים".

ברכבת הוסיפו כי מהלכים אלה יאפשרו לחברה להיערך לפיתוח רשת המסילות הארצית ולקלוט רבבות נוסעים חדשים במקביל לשיפור השירות, הגברת התדירות, הוספת מקומות ישיבה ושיפור הדיוק.

בהנהלת הרכבת מסבירים את המהלך, ומציינים כי לאחר ששר התחבורה ישראל כץ הנחה ביום ה' האחרון את הנהלת הרכבת ואת ועד העובדים לסיים את המו"מ בסוגיית הקרובות בשבועיים הקרובים, ולאחר שיו"ר ההסתדרות עיני והוועד הודיעו כין אין בכוונתם לקיים מו"מ בנושא - הוחלט בהנהלה לחתום על ההסכם.

"רכבת ישראל זקוקה לרפורמה משמעותית, כדי שתוכל להתמודד בצורה טובה יותר עם הגידול הצפוי במערך קווי הרכבת בשנים הקרובות", לשון הודעת הרכבת. "הרפורמה, לא רק שלא תפגע במקום עבודתם של עובדי הרכבת, אלא תשפר משמעותית את השירות שניתן לנוסעים ברכבת ותהפוך אותה לחברה גדולה וחזקה יותר".

השר כץ התייחס להודעה, ואמר: "אני מברך על הסכם אחזקת הרכבות מול חברת 'בומברדייה' ומאמין שמהלך זה יביא לשיפור משמעותי בבטיחות ובשירות שמספקת חברת הרכבת. אני פונה לנציגי ההסתדרות והעובדים בבקשה לשבת סביב שולחן הדיונים ולא להשבית את תנועת הרכבות תוך פגיעה נוספת בציבור הנוסעים".