המשבר ברכבת: העובדים דחו הצעה להעלאת שכר ב-25%

(עדכון) - בוועד מתעקשים שחברת בומברדיה תפעל במוסכים נפרדים ולא בתוך מוסכי הרכבת, גם לא לתקופת ביניים של שנה וחצי

יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי, דחתה הצעות מטעם משרד התחבורה להטבות ב-100 מיליון שקל לעובדי הרכבת - כולל העלאת שכר של 25% על פני שנתיים ומענק של 40 אלף שקל לעובד בשתי פעימות.

למעשה, כבר גובשו הסכמות עקרוניות לקראת רפורמה מקיפה ברכבת ישראל, והמחלוקות האחרונות נוגעות בעיקר למיקרו, ולא למאקרו. על-פי ההסכמות, עובדי רכבת ישראל יתחזקו את כל הקרונות החדשים שצפויים להגיע בקרוב לארץ, וכך גם 70% מהציוד שקשור לפרויקט החשמול העתידי של הרכבת. חברת בומברדיה הקנדית תתחזק רק את הקרונות הישנים ו-30% בלבד מהציוד של פרויקט החשמול.

בצורה הזו, ביטחונם התעסוקתי של העובדים והעבודה המאורגנת ברכבת מובטחים לשנים רבות.

המחלוקת העיקרית שנותרה בתחום התחזוקה קשורה לדרישה של הנהלת הרכבת לפיה העובדים שתגייס חברת בומברדיה, אשר יועסקו כאמור במיקור חוץ, יעבדו למשך כשנה וחצי בתוך המוסכים של הרכבת. בוועד התנגדו לכך נמרצות בטענה כי מדובר בהכנסת עובדי קבלן לכל דבר ועניין, שיועסקו כתף אל כתף לצד עובדי הרכבת. בוועד דורשים כעת כי מיקור החוץ יחל רק לאחר שחברת בומברדייה תפעיל מוסכים נפרדים משלה, ובהסתדרות הביעו הבנה מסוימת לדרישה הזו.

על פי התוכנית שגובשה, יוקמו שתי חברות בנות לרכבת: האחת היא חברה שתנהל את הנדל"ן ותניב הכנסות לרכבת, כאשר רכבת ישראל תחזיק בה 100% מהשליטה. השנייה היא חברת ניהול בתחום המטענים, כאשר גורמים פרטיים יורשו להחזיק בה שליטה (51%). מדובר בחברת ניהול עם מספר מצומצם של עובדים, ואילו הנהגים ואנשי התחזוקה שיועסקו בחברה יהיו למעשה עובדי רכבת.

בתמורה לנתינות מצד העובדים, הצדדים הסכימו עקרונית כי הקופאים שהועסקו מזה כעשור בידי חברת כוח האדם מנפאואר, ייקלטו בהדרגה כעובדי הרכבת. גם עבודות תחזוקה שונות שהתבצעו עד היום בידי חברות חיצוניות כמו קטרפילר, יבוצעו מעתה בידי עובדי הרכבת. כאמור, לעובדי הרכבת הוצעו גם הטבות כספיות בשווי של 100 מיליון שקל - אולם הם דחו אותן.

לפני כשבועיים הורה בית הדין לענייני עבודה כי על הצדדים לנהל מו"מ במשך שבועיים ואם לא יושגו הסכמות - עובדי הרכבת יורשו לחזור ולשבות. כץ, מנגד, איים כי אם לא תושג הסכמה, הוא יסגור את הרכבת ויפתח אותה מחדש לאחר ארגון מחדש. "זה מאבק על מי ישלוט ברכבת", אמר אז כץ.