רשות ני"ע: להעמיד לדין את ג'קי בן-זקן ואיתן אלדר

הרשות חושדת כי בן-זקן הריץ את מניית מנופים פיננסים במטרה להכניס את החברה למדד ת"א 100 ■ היעד הושג, לפי החשד, באמצעות איתן אלדר ופעיל שוק ההון צביקה קולנברנר, שהזרימו הוראות רכישה ומכירה והעלו את מחיר המניה

רשות ניירות ערך ערך סיימה את חקירתה נגד הפיננסייר איתן אלדר ואיש העסקים ג'קי בן-זקן בפרשת הרצת המניות במנופים פיננסים . חומר החקירה הועבר לאחרונה לפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), עם המלצה להעמיד לדין את השניים ואת פעיל שוק ההון צביקה קולנברנר. בימים אלה בוחנת הפרקליטות האם להגיש כתבי אישום בפרשה - כך נודע ל"גלובס".

עוד נודע כי רשות ניירות ערך שיגרה מכתבים המיידעים את החשודים על המלצתה של הרשות להעמידם לדין. השלושה חשודים בעבירות של תרמית בניירות ערך, קבלת דבר במירמה ומירמה והפרת אמונים בתאגיד.

באמצע יולי אשתקד נודע כי רשות ניירות ערך מנהלת חקירה נגד גורמים בכירים בשוק ההון, אלדר ובן-זקן. לפי החשד של הרשות, המיוצגת בידי עו"ד ערן שחם-שביט מפרקליטות מיסוי וכלכלה, מטרתו של בן-זקן בהרצת מניית מנופים פיננסים הייתה להכניס את החברה לרשימת תל-אביב 100. קבלני הביצוע, לפי החשד, היו אלדר וקולנברנר.

מראשית החקירה כפרו בן-זקן ואלדר בחשדות נגדם וטענו כי אין בהם דבר.

מחקירת הרשות עלה כי מאמצע נובמבר ועד אמצע דצמבר 2010 ביצעו אלדר וקולנברנר פעילות שהביאה לעליית שער המניה. אלדר, לפי הרשות, הזרים ביקושים אדירים למניית מנופים בסינכרון עם קולנברנר. כך, לפי החשד, חלק מהוראות הרכישה של אלדר הועברו לקראת תום יום המסחר והתבצעו מול הוראות מכירה שהעביר קולנברנר, ומול הוראות מכירה שהעביר אלדר בעצמו מחשבונות אחרים, שבהם הוא מיופה-כוח.

שער מניית מנופים, טוענים ברשות, עלה במהלך התקופה הזאת ב-5%, והיא קיבלה את כרטיס הכניסה המיוחל לרשימת תל-אביב 100.

התרגיל, חושדים ברשות, לא נגמר בזאת: אלדר נזקק ל"חילוץ" פיננסי, כלומר למישהו שיממן את הרכישות. את המחלץ, שקלט את המניות שרכש אלדר, "אירגן", לפי החשד, לא אחר מאשר בן-זקן. מדובר כאמור באיש עסקים רוסי ממוצא גרוזיני ששמו טימור בן-יהודה, שככל הידוע אין לו עסקים בישראל.

האזנות סתר

ככל הידוע, החוקרים נעזרו בהאזנות סתר שביצעו לשיחות בין אלדר ובין בן-זקן. השיחות האלה הוצגו בפני החשודים במהלך החקירה. מצעד הנחקרים והעדים בפרשה כלל גם את אברהם נניקשווילי, משותפיו של בן-זקן; ואת מנכ"ל מנופים, דני וקנין; ונחקרה גם יד-ימינו של אלדר, גלי ליברמן.

עם פתיחת החקירה הגלויה נעצרו בן-זקן, אלדר וקולנברנר על-ידי חוקרי רשות ניירות ערך, נחקרו ושוחררו למעצר-בית.

כשבוע לאחר מכן הוגשה למחוזי בקשה לתביעה ייצוגית נגד השלושה, בטענה כי כתוצאה מהתנהלותם קרסה מניית מנופים. בכתב התביעה נטען כי בוצעו במניה כ-420 עסקות ביום בממוצע; זאת לעומת ממוצע של כ-80 עסקות בימים "רגילים".

זמן קצר לאחר חשיפת חקירת הרשות, באוגוסט אשתקד, נפרד בן-זקן מאחזקותיו בחברת מנופים פיננסים, אתה היה מזוהה. בן-זקן מכר את מניותיו בחברה (11.5%) תמורת 97 מיליון שקל - פרמיה של 18% על מחיר השוק הבוקר. הרוכשים הם שני שותפיו של בן-זקן בחברת ההשקעות, מרכוס וובר, שרוכש 8.9% מהמניות ויעלה להחזקה של 48.8%; ואברהם נניקשווילי, שרוכש 2.6% ויעלה להחזקה של 24%.

מנופים פיננסים פעילה בתחום של ייזום נדל"ן מניב (בבעלותה המרכז המסחרי סטאר סנטר באשדוד, קניון ארנה בהרצליה ובניין משרדים בדאלאס) ונדל"ן למגורים (קרקעות באשדוד, אילת וחוף בצת). פעילות נדל"ן שהייתה לה בארה"ב הסבה לחברה הפסדים כבדים, והיום (ד') גם דיווחו מנופים וחברת הביטוח הפניקס על הפסקת מגעים להקמת רשת מרכזים מסחריים.

מרשות ניירות ערך נמסר בתגובה: "הרשות אינה מגיבה בנושא ספציפי כזה או אחר".

בא-כוחו של בן-זקן, עו"ד נבות תל-צור, מסר: "נמתין לראות מה ייעשה עם החומר בפרקליטות. בן-זקן מסר בחקירה גירסה מפורטת וענה על כל השאלות, תוך שהוא דוחה מכל וכל את החשדות שיוחסו לו".

איתן אלדר - מכוכבי הבורסה בסוף שנות ה-90

איתן אלדר הוא אחד מהשחקנים המוכרים בשוק ההון. יחד עם שותפו רועי גיל הוא ידע עליות ומורדות, אך תמיד נפל על הרגליים. שני אנשי הפיננסים היו בין כוכבי הבורסה בסוף שנות ה-90, עם רשימה ארוכה של חברות שרכשו והשקעות בהיקף של מיליארד שקל בתחומי טקסטיל, נדל"ן, אלקטרוניקה ומסחר.

בתחילת שנות האלפיים קרסו עסקיהם בשל חובות-עתק שהגיעו ל-800 מיליון שקל, ורק ב-5-6 השנים האחרונות הם השתקמו לאיטם, הפעם בפרופיל נמוך הרבה יותר.

בשנתיים האחרונות אלדר וגיל היו מעורבים במספר עסקאות קטנות, בהן רכישת נתח מחברת ההשקעות פאי פיננסים מידי אהרון כהן, ורכישת השלדים הבורסאיים של החברות אנטר הולדינגס, יובל הנדסה ורג'נסי.

ג'קי בן-זקן - הפטרון של מ.ס אשדוד שנע בין עסקים לפוליטיקה

ג'קי בן-זקן ידע לנצל היטב במהלך הקריירה שלו את קשרי הגומלין בין עסקים לפוליטיקה. ב-1993, לאחר ששימש כעוזרו הפרלמטרי של ח"כ אפרים גור, עבר בן-זקן, שגדל ברובע ח' באשדוד, לפוליטיקה המקומית. את בסיס הונו הוא השיג בעסקי נדל"ן בעיר הולדתו, שם כיהן כחבר מועצת העיר, ובה הוא משמש עד היום כפטרון קבוצת הכדורגל המקומית, מ.ס אשדוד.

עם השנים, רכשו בן-זקן ושותפו, אברהם נניקשווילי, את השליטה בשלד הבורסאי מנופים פיננסים ממשפחת בליליוס, תמורת 555 אלף דולר בלבד. שוויה של החברה זינק מאז לקרוב למיליארד שקל, ומאזנה של החברה, שעמד בעת הרכישה על 3 מיליון שקל בלבד, תפח לכ-2 מיליארד שקל.

באמצעות חברת מנופים פיננסים החזיק בן-זקן בזמנו - בקניון ארנה בהרצליה, במרכז מסחרי באשדוד, במרכז מסחרי בדאלאס, בזיכיון לחיפוש נפט בין פלמחים לאשדוד ובעסקים רבים נוספים. זאת, עד שבאוגוסט 2011 מכר את חלקו לשותפיו.

עם שותפיו לשעבר של בן-זקן נמנה גם שחקן הכדורגל לשעבר ופרשן הספורט, חיים רביבו, שבין היתר החזיק עם בן-זקן במשותף את קבוצת הכדורגל מ.ס אשדוד, האקדמיה לכדורגל, שבהקמתה הושקעו 12 מיליון שקל, מגזין האופנה "BELLE", רשת האופנה סקטור ותחנת רדיו ירושלים. בינואר 2011 החליטו החברים הטובים, בן-זקן ורביבו, על הפרדת כוחות בפעילות העסקית.

החשדות

■ בן-זקן מעניין להכניס את מנופים לתל-אביב 100. ההרצה נעשית באמצעות אלדר ומנהל התיקים, צביקה קולנברנר.

■ אלדר רכש כמות גדולה של מניות מנופים בסינכרון עם מנהל התיקים, שמכר במקביל.

■ המניות שרוכש אלדר נמכרות למיליונר רוסי. את ההיכרות בין השניים עשה בן-זקן.

■ בעקבות ההרצה מחיר המניה עולה והחברה נכנסת לתל-אביב 100.

■ ככל הידוע, החוקרים נעזרו בהאזנות סתר לשיחות בין אלדר לבן-זקן.

■ מוגשת תביעה ייצוגית נגד בן-זקן, אלדר וקולנברנר. נטען: בתקופה המדוברת מספר העסקות במניה עולה מ-80 ביום ל-420.