סער שיינפיין בדיון בכנסת: "אני מפחד מהפקת 'האח הגדול'"

דיון מיוחד בוועדת החינוך של הכנסת בפרשת הכדורים הפסיכיאטריים ב"האח הגדול" ■ שיינפיין: "שאלו אותי אם אהיה מוכן לעשות סקס לעיני המצלמות" ■ ח"כ נסים זאב: "רק מסוממים יכולים להיות בתוכנית כזו. גם הקהל צריך כדורים"

ועדת החינוך של הכנסת, בראשות ח"כ אלכס מילר, קיימה הבוקר (ב') דיון מיוחד בפרשת הכדורים הפסיכיאטריים בבית "האח הגדול". הפרשה הסתעפה בשבועיים האחרונים מאז התחקיר שפורסם ב"ידיעות אחרונות", לפיו ד"ר אילן רבינוביץ', ששימש כפסיכיאטר של הפקת "האח הגדול" בעונה השנייה, חילק כדורים למשתתפים. הדיון בכנסת הועבר בשידור חי באתר "גלובס".

הפרשה הגיעה היום לכנסת, אבל היא כבר נבדקת ותיבדק על-ידי מספר גורמים מוסמכים: פסיכיאטרים בכירים ויו"ר הוועדה לאתיקה של האיגוד הפסיכיאטרי, ד"ר מיכאל שניידמן, יבחן את התנהלות ההפקה; משרד הבריאות יבחן את הפרשה וכן הרשות השנייה.

בדיון נכח עו"ד סער שיינפיין שעומד בלב השערורייה עם התביעה ההדדית בינו לבין אלעד קופרמן, מפיק "האח הגדול", שגם נוכח בדיון. כן נוכחים רן תלם, סמנכ"ל קשת; וגם נציגים מתוכניות הריאליטי כמו דן מנו ("הישרדות" עונה 1, ערוץ 10), גואל פינטו ואלירז שדה, ממשתתפי העונה של שיינפיין; איתם ישראלי, שהודח לאחרונה מבית "האח הגדול" בעונה הנוכחית; פנינה טורנה מעונת ה-VIP; וכן נציגים מההסתדרות הרפואית ומהמחלקה לבריאות הנפש.

"ב'האח הגדול' הבטיחו שיישמרו עליי"

שיינפיין אמר בפתח הדיון: "הבטיחו לי שישמרו עליי כשביקשתי להיכנס לבית 'האח הגדול'. פחדתי על הקריירה שלי ועל החיים שלי אחרי הפרשה הזו. במהלך שהותי בבית שאלו אותי מה אני אהיה מוכן לעשות לעיני מצלמות - גם אם אהיה מוכן לעשות סקס לעיני המצלמות. יורם זק (עורך התוכנית - י"נ) אמר לי 'תרגיש חופשי לעשות מה שאתה רוצה', וזה מסביר לכם איך מכוונים את המתמודדים בתוכנית הזו".

לדברי שיינפיין, "כשהרגשתי שמיציתי את עצמי בבית 'האח' ביקשתי לצאת, אבל שכנעו אותי להישאר המון פעמים, והסכמתי. באחת הפעמים, כשנשברתי, יורם זק אמר שהפרוטוקול של התוכנית מחייב אותי להפיגש עם פסיכיאטר - והסכמתי. אותו בן אדם (ד"ר אילן רבינוביץ') הושיב אותי על הספה שלו ואמר לי שהוא הפסיכיאטר הטוב ביותר בעולם, שמטפל בכל השמנה והסלתא בזירה המקומית. הוא הסביר לי שהוא אדם נרקסיסט כמוני והתחיל לנתח אותי".

שיינפיין אמר כי רבינוביץ' שכנע אותו להישאר ואמר לו 'כל מי שבזבז עליך כסף ב-SMS לעולם לא יסלח לך', וכך הוא ניסה לשכנע אותו להישאר ולקחת כדורים. "כשאמרתי לו שמעולם לא לקחתי כדורים פסיכיאטריים, הוא התחיל לצחוק ולבטל את דבריי, ואמר שאני צריך להודות לאלוהים שהפגיש אותי עמו, ושהוא נותן לי את 'הפרארי' של הכדורים".

"רבינוביץ' טוען היום שאם לא הייתי לוקח את הכדורים שהוא נתן לי, הייתי עלול להתאבד", אמר שיינפיין. "הוא אמר לי שהאופי הקשה שלי מתנגד לכדורים ולכן אני בפלונטר - ואז הוא נתן לי שני כדורים".

שיינפיין אמר כי הוא החל לחוות תופעות לוואי מהכדורים ולא ישן בלילות. "ואז הוא הוסיף לי חצי כדור שינה בכל לילה. אני חוזר - חצי כדור שינה בכל לילה! ואחר-כך הוא העלה לי לכדור שלם בלילה. בדיעבד התברר לי שזה לא כדור שינה אלא כדור משנה התנהגות", אמר שיינפיין.

"אני בפחד גדול מחברת ההפקה של 'האח הגדול' וממה היא יכולה לעשות לי. היום זה אני, מחר זו הבת של השכן שלכם. עובדים בחברת ההפקה אמרו לי לתבוע את ההפקה, אבל הם מפחדים גם כן ולא מוכנים לצאת בפומבי", לדברי שיינפיין.

תלם וקופרמן: אנחנו עוסקים בטלוויזיה, לא ברפואה

רן תלם, מנהל התוכנית בקשת, התייחס להתנהלות של ההפקה מול ד"ר רבינוביץ' ואמר כי "אין קשר בין האנשים שעושים את התוכן לבין צוות הרפואה".

אלעד קופרמן הוסיף: "אנחנו אנשי טלוויזיה, לא אנשי רפואה. כשמגיע איש מקצוע ומנחה אותנו איך להתנהל - אנחנו זזים הצידה ונותנים לו לעבוד".

קופרמן נשאל אם הוא היה מודע לטיפול הפסיכיאטרי המתמשך של רבינוביץ' והאם הדברים השתנו מאז, ואמר כי "הפקת 'האח הגדול' יודעת כל מה שקורה בתוכנית - אבל אנחנו מתרכזים באיך לעשות טלוויזיה טובה. בשתי העונות האחרונות אין צורך בטיפול פסיכיאטרי. ברגע שמתעוררת בעיה נפשית של המתמודדים, ישנה התערבות של איש מקצוע, ויש לו חופש לעשות מה שהוא רוצה".

ח"כ רחל אדטו אמרה בדיון: "אני לא הייתי מצפה שאנשי ההפקה הם אלה שיזהירו את המשתתפים מפני תופעות הלוואי של כדור כזה או אחר, זה לא התפקיד שלהם, כי גם הם לא יודעים. יש בן אדם אחד שאחראי לדבר הזה, וזה מי שנותן את הכדור. ולכן העצה שלי היא שהדברים האלה יוגדרו בצורה מאוד ברורה. ד"ר גדי לובין, ראש שירותי בריאות הנפש, ופרופ' אבינועם רכס, ראש ועדת האתיקה - הם האנשים שצריכים לקבוע מעתה והלאה את כללי האתיקה".

גם ח"כ נחמן שי וח"כ ישראל חסון לא התרשמו מהטענות לפגם בהתנהלות של ההפקה, וטענו כי מדובר באנשים מבוגרים שיודעים איך עליהם לנהוג.

ד"ר גדי לובין, ראש שירותי בריאות הנפש, אמר בדיון כי "טיפול פסיכיאטרי הינו חיוני עבור מי שצריך אותו, ואנשים שבאמת זקוקים לטיפול פסיכיאטרי עלולים עכשיו להירתע מהשימוש בו בשל הפרסומים האחרונים".

גואל פינטו, משתתף העונת "האח הגדול" יחד עם שיינפיין, סיפר בדיון כי גם הוא קיבל טיפול פסיכיאטרי ותרופתי, היות והחוויה בתוך הבית הייתה עבורו בשלב מסוים עמוסה ומלחיצה, והוא נזקק לעזרה כזו. פינטו סיפר כי הוא הסכים לקחת הטיפול התרופתי שקיבל מד"ר רבינוביץ' ולאחר כשבועיים החליט להפסיקו. לדבריו, אף אחד לא ניסה לשכנעו או להכריח אותו להמשיך בטיפול.

"הקוד האתי בתוכניות כאלה הוא מאוד ברור"

ח"כ נסים זאב (ש"ס) אמר: "טוב מאוד שנתנו כדורים פסיכיאטריים בתוכנית הזנותית הזו. רק מסוממים יכולים להשתתף בתוכנית כזו, לא אנשים נורמליים. גם הקהל שצופה בתוכנית כזו צריך לקבל כדורים מפסיכיאטר - אין בה מסר, אין בה ערכים, אין בה כלום. התוכנית הזו משיחת את הנוער, וזה צריך להיות הדיון בכנסת - לא כדורים או לא כדורים".

ח"כ מיכאל בן-ארי (האיחוד הלאומי) התייחס לשערוריה ב-2011 ב"האח הגדול" של ההתבטאות המינית הבוטה של יורק זק לדנה רון, ואמר כי "אני לא מבין איך כל התנועות של הנשים לא פעלו לסגור כבר אז את התוכנית הזו. התוכנית הזו מתועבת, מטופשת ומטונפת - ממש כמו גלדיאטורים שמוצגים לעיני העם".

ד"ר אילן אבישר, יו"ר הרשות השנייה, אמר בדיון כי "כשאני שומע על ההפרדה של תלם וקופרמן בין התוכן לבין הרפואה - זה מדליק אצלי נורה אדומה. הבן אדם היה עלול להיפגע באופן חמור מהכדורים הפסיכיאטריים האלה".

מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, אמר כי "תוכנית טלוויזיה לא אמורה להגיע למקומות כאלה, וזה מחייב בדיקה עמוקה. צריך לעשות בידור וטלוויזיה טובה, אבל בלי סוג כזה של התנהגות. כנראה שזה לא סביר שיהיו מעורבים כדורים פסיאטריים בהפקה כזו - צריך להבטיח שלא נגיע למקומות כאלה בתוכניות בידור".

ניצן חן, יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, אמר בדיון כי "הקוד האתי בתוכניות כאלה הוא מאוד ברור, ועכשיו הוא גם הורחב. לא יכול להיות שפסיכיאטר, מוכשר ככל שיהיה, יהיה מנותק מההפקה. ככל שיתברר כי ההפקה מעלה באמון, אנחנו במועצה לא ניתן להם רישיון. אם יתברר כי ההפקה הפעילה לחץ על סער או על כל מישהו אחר, מועצת הכבלים והלוויין לא תהסס לקחת לה את הרישיון מבלי למצמץ לרגע".

לסיכום הדיון, ח"כ מילר אמר כי הוא מבקש מכל הגורמים הרלוונטיים לסכם את הבדיקות ולהביא במהרה את המסקנות לועדת הכנסת, וכן דרש מהם להגדיר באופן ברור מה מותר ומה אסור מבחינת רגולציה ומבחינת ההתנהלות של תוכניות בידור.

"אתם בהפקה לא יכולים לשבת ללא מעשה כאשר נודע לכם דבר כזה במהלך ההפקה - אתם חייבים לפקח על טיפול פסיכיאטרי שמתנהל בהפקה שלכם ולדעת שאם מישהו נכנס למשבר, זה חייב להדליק לכם נורה אדומה", אמר מילר לתלם ולקופרמן בסיכום דבריו.