סקר: רוב המוצרים האורגניים עומדים בתקן שקבע החוק

סקר משרד החקלאות מלמד על ירידה משמעותית בנוכחות של שאריות חומרי הדברה אסורים ועל עלייה בסימון המוצרים ■ רק ב-3.6% מהדגימות נמצאו חריגות

ירידה משמעותית בשיעור החריגה של הדברה במוצרים אורגניים ובסימון לא תקין של מוצרים אורגניים - כך עולה מהסקר השנתי שמפרסם היום (ב') משרד החקלאות לבדיקת ה"כשרות" של תוצרת אורגנית.

המודעות הגוברת למוצרי מזון בריאותיים היוותה מקפצה לענף. עם הגידול בענף, עלה צורך בסימון המוצרים האורגניים לאחר תהליך בקרה ופיקוח.

גופי בקרה חיצוניים

התוצרת החקלאית האורגנית מן הצומח (מעובדת וטרייה) נמצאת בפיקוח משרד החקלאות מאז 2008, עם כניסה לתוקף של התקנות להסדרת הייצור והמכירה של תוצרת אורגנית מן הצומח.

משרד החקלאות הסמיך גופי פיקוח ("דרך המעבדה", "סקאל ישראל", "אגריאור" ו"המכון לבקרה ואיכות"), המעניקים חותמת למוצרים האורגניים באמצעות סימון המוצרים. מעבר לפיקוח ולביקורת השוטפת, מבצע משרד החקלאות סקרים שנתיים הבודקים אם כל היצרנים והמגדלים נתונים תחת פיקוח ובקרה (עקיבות), והאם תוויות המוצרים נושאים את הסמל האורגני כחוק.

מעבר לכך מבוצעות בדיקות מעבדה לזיהוי שאריות חומרי הדברה האסורים לשימוש בחלקות האורגניות. בסקר האחרון נבדקו עגבניות, מלפפונים, תבליני עלים, פלפלים, חסה, לחמים, פסטות, קטניות, ריבות, דברי מאפה, פירות יבשים ועוד.

כאמור, תוצאות הסקר מלמדות על ירידה משמעותית בשיעור החריגה בשאריות חומרי הדברה אסורים ועל עלייה בסימון הנכון של המוצרים האורגניים, כך שב-3.6% מהדגימות נמצאו חריגות, לעומת 8.6% חריגה ב-2010 ו-24% חריגה בשנת 2009.

ירידה גם בשיעור הסימון הלא תקין על מוצרים אורגניים: מ-91% בשנת 2009, ל-37.4% - שיעור הסימון השגוי השנה. נזכיר כי התקנות נכנסו לתוקפן ב-2008, ומכאן שיעורי החריגה הגבוהים בסקר שנערך בשנה שלאחר מכן.

מתוך 54 דגימות בפירות ובירקות נמצאו שתי דגימות ובהן שאריות של חומרי הדברה (קישוא ומלון). מקור השאריות היה רחף ריסוס מחלקות הגידול הלא אורגניות הסמוכות. התוצרת הזו שווקה כתוצרת רגילה, וחלקות הגידול נכנסו לתקופת הסבה מחדש.

בדגימה אחת מתוך 31 דגימות של מוצרים מועבדים נמצאו שאריות חומרי הדברה במיץ ענבים מתוצרת נהרות שם-הר עמשא (אצווה - ז' בתשרי תשע"א). המיץ נפסל לשיווק כתוצרת אורגנית.

מאגר מידע ברשת

הסקר בחן גם את הפיקוח על התוצרת האורגנית בחנויות. ב-47% מהחנויות הפיקוח סווג כתקין, ב-33% מהחנויות הפיקוח סווג כטעון שיפור, וב-20% מהחנויות הפיקוח סווג כלא תקין.

במקרים אלה דובר על שילוט לא תקין במדפי החנות, שימוש בתעודות משלוח לתוצרת משווקת ונרכשת שלא לפי דרישות החוק, תוצרת המשווקת לחנויות באריזות ללא סימון ועקיבות כנדרש, ומוצרים שאינם מסומנים בסמל האורגני כחוק.

שרת החקלאות, אורית נוקד, מסרה כי "המשרד מקדם בימים אלה שינויי חקיקה שיבטיחו שכל התוצרת האורגנית בישראל תישא את סמלי החוק. בנוסף, בכוונתנו להקים מאגר מידע אינטרנטי, בו ניתן יהיה לפרסם את המגדלים והיצרנים שלא יעמדו בדרישות החוק".

מנהלת תחום סטנדרטים בשירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות, פנינה אורן-שנידור, מסרה כי "הפיקוח האורגני עדין בחיתוליו. המסקנה שלנו היא שמערכת הפיקוח והבקרה אפקטיבית, אולם עדיין יש נקודות לשיפור ברשתות בהיבטים של סימון ועקיבות של תוצרת ושילוט".

החקלאות האורגנית מהווה כ-1.5% מכלל התוצרת החקלאית בישראל וכ-13% מהיצוא החקלאי. עיקר היצוא מיועד לאיחוד האירופי. נכון ל-2010-2009 יוצאו 68,337 טונות ירקות, 3,585 טונות פירות ו-1,670 טונות פירות הדר.