שוק אפור, הימורים, הלנות שכר: "מצב הכדורגל בכי רע"

מנכ"ל ארגון השחקנים, אריה אלטר, מספר בגילוי לב על תופעות העבריינות, השכונה והכאוס שהשתלטו על הכדורגל הישראלי; ראיון עם הרבה חומר למחשבה

אריה אלטר הוא סוג של ג'ינג'י לבנבן, אבל מאלה שפני הלפלף שלהם מאדימות מכעס כשהם מתרגזים. אם מוסיפים את ממדי גופו האדירים, 120 קילו על 190 סנטימטר, ואת העובדה שמדובר בשוער כדורגל לשעבר, "משוגע", דמותו התמירה נטענת באנרגיות שלא ניתן להתעלם מהן.

זה בדיוק מה שקרה בחודש פברואר כאשר אלטר, מתוקף תפקידו כמנכ"ל ארגון השחקנים, קיבל את רשות הדיבור בדיון של ועדת הספורט בכנסת על הצעת חוק להגברת השקיפות בניהול קבוצות כדורגל. אלטר דיבר על חדירת גורמים עברייניים לקבוצות ומוסדות ספורט, על כדורגלנים בליגות בכירות שלא מקבלים שכר ומסתובבים מאוימים, ואף נסחטים על-ידי גורמים בשוק האפור. מרגע לרגע האדימו פניו, וקולו התגבר במיוחד כאשר הטיח האשמות נוקבות בסמנכ"ל ההתאחדות, רתם קמר, וביועץ המשפטי, משה אביבי. הס הושלך באולם.

ביציאה מהדיון אלטר התקשה להירגע ונכנס גם ל"פרטים הקטנים", אלה שמתייחסים לשם מאוד גדול בכדורגל הישראלי של הימים האלו, גל יוסף. "בסוף העונה שעברה פנו אלי הורים של כדורגלנים בהכח עמידר ר"ג, 'הבן שלנו לא קיבל שלושה חודשים משכורת, תעזור לנו'. אתה מתחיל להסתמס עם גל, כי הוא לא עונה בטלפון. זה מתחיל בנחמדות, אחר כך מגיע למצב שהוא תופס עצבים וכותב לי, 'תמחוק את המספר ואל תשלח יותר סמסים', בקטע של עצבים. לא הרפיתי והוא התחייב לשלם. כשלא עמד בהתחייבות פניתי שוב, ושוב, עד שנקבע מועד נוסף. אבל הוא שוב לא עמד במלה. כתבתי לו סמס, ש'דווקא מאדם אשר בא מהמקומות שאתה באת מהם, מצפים שמלה תהיה מלה', והבהרתי שאם הכסף לא ישולם נפעל בדרכים אחרות. גל כעס מאוד כנראה, כי הוא שלח לי בתגובה סמס עם מילה אחת בלבד, 'אריה', ועוד שלוש שורות של סימני קריאה".

- מה הבנת מזה?

"גל מרשה לעצמו להתעצבן, הוא כאילו לא אוהב שמכתיבים לו ומדברים עליו, אבל אני אומר לו דבר פשוט, אנחנו בסך הכל שומרים על שחקנים שמישהו מלין את שכרם. אם לא תיישר קו יש כלים להתמודד איתך, אפשר לפתוח בחקירות ולחשוף סיטואציות שלא תאהב, יש בתי משפט. בכל מקרה, אם לא נמצא פתרון, השחקנים הם שימשיכו להיות עשוקים.

"בחודש שעבר שוב היתה מלחמת עולם, הפעם כל השחקנים של הכח לא קיבלו שכר אחרי הבטחות ללא כיסוי. השחקנים פנו לארגון ושקלנו לא להופיע למשחק הליגה הקרוב. ביום ראשון שעבר (1 אפריל) אמרתי לגל שאם הוא לא מעביר משכורות עד יום שני, אין לו קבוצה. למחרת בבוקר הכל שולם, אבל נותר טעם רע מאוד".

- אתה לא חושש מהעימות הזה?

"אני לא צריך לחפש שום דבר מתחת לאוטו, תאמין לי שגל יוסף לא ילך למקומות האלה. החוק לצידי ואני עושה את עבודתי ללא שום דבר אישי נגדו, לא מעניינים אותי החברים שלו או משלח ידו. כבעלים שחותם הסכם עם שחקנים צעירים, לא יעלה על הדעת שהוא לא ישלם בזמן. בסופו של דבר גל הבין שהוא טעה".

גל יוסף / צלם: יוסי זליגר
 גל יוסף / צלם: יוסי זליגר

גל יוסף. "צריך לשלם בזמן"

***

אני נוסע עם אלטר למשחק האליפות של קרית שמונה. המונולוג שלו ממשיך במהלך הדרך צפונה, כשלצורך ההיכרות עם ארגון השחקנים, הוא מונה את שמות המייסדים, וסוחט צמרמורת נוסטלגית על איכויות אנושיות שקשה למצוא היום בענף. "אבי כהן, עודד מכנס, איתן בודניוק, אבי קאופמן, תמיר גילת ועבדך הנאמן הם החבר'ה שהקימו את הארגון בשנת 84'. מאז דואג הארגון לכל מה שקשור במעמד השחקן - חוזים, העברות, תשלומי שכר וזכויות סוציאליות, כדורגלנים הם שכירים לכל דבר ועניין גם אם הם משתכרים מיליונים.

"לאורך השנים ההתאחדות לא תמכה בנו, להיפך, היא מייצגת בצורה מאוד לא הגונה את האינטרסים של הקבוצות. על אפם וחמתם מייצג הארגון כ-700 שחקנים מקצוענים וכ-1,500 שחקני עבר. יש לנו בין 70 ל-100 תיקי בוררות בשנה".

לפי אלטר, "מצב הכדורגל בכי רע וצריך להרעיד את אמות הסיפים. עד היום עיקר הפניות היו מהליגה הלאומית. מעבר לפגיעה במעמד השחקן, יש שם משחקים שמסודרים מראש לטובת אתרי ההימורים, עם שחקנים שהם פיונים של הבעלים. השנה הזו היתה מאוד בעייתית והתקבלו תלונות גם בליגת העל. תראה מה הולך בהפועל ת"א: לא היו דברים כאלה בימים האפלים של בית ברנר, ערב ההפרטה. יש לנו תביעות של טוטו תמוז ומהרן לאלה, עימות עם שי אבוטבול, ועדות משמעת לטועמה, משנה שעברה נותרו עניינים פתוחים של בונדר, שכטר, ורמוט.

"במכבי פ"ת יש לנו המון בעיות, הלנת שכר והפרת זכויות של שחקנים זרים. שחקן שלא מספק להם את הסחורה מבחינה מקצועית והם לא יכולים להעביר אותו כי הוא מושאל, אז עושים לו את המוות, והוא פונה אלינו מיואש ומפוחד. את הכח של גל יוסף הזכרנו, ותחסכו ממני את הפירוט בעניין הפועל אשקלון של פרוספר אזגי, כי הבעיות שם רבות וחמורות, במיוחד מבחינת הסגנון. הפועל פ"ת פועלת תחת מפרק, אז לכאורה המצב העונה פשוט, אבל אשתקד היתה שם קטסטרופה ניהולית שהובילה להרשעה בפלילים של המנכ"ל (אפי צפריר - א"ז), ולחקירת משטרה שמאיימת על מעמדו של יושב ראש ההתאחדות, אבי לוזון ("הכדור המרכזי" - א"ז)".

- ככה נראה מודל הבעלות הפרטית הנכסף?

"אם אני לא מגיע לשחקנים ברמה האישית ומדובב אותם - הם גם לא מדברים, הם מפחדים לדבר. במכבי פ"ת שחקנים לא רוצים להתעסק עם הבעלים, כי אם אתה יוצא נגד הקבוצה, הלוזונים, עמוס, איציק ואבי - לא אוהבים אותך, ואז אתה גמרת את הקריירה, הם לא יתנו לאף אחד לגעת בך. אין דברים כאלה. יש קבוצות שפועלות לפי חוק אבל יש בהן אווירה של כוחנות, איומים, התנהלות של 'זה מה יש'. הורים פונים אלי ברמה של פאניקה, וכאשר בודקים, מתברר שבחזית מתייצבים מקורבים של הבעלים. אם שחקן הולך לבוררות באמצע עונה - הוא גמר, לא יתנו לו לשחק".

אבי לוזון, עמוס לוזון / צלם: תמר מצפי
 אבי לוזון, עמוס לוזון / צלם: תמר מצפי

הלוזונים. "יש לנו המון בעיות עם מכבי פ"ת"

***

ארגון השחקנים העולמי מתקצב את כל ארגוני השחקנים בעולם, ובעצמו מתוקצב מדמי חבר שמשלמים כדורגלנים מקצוענים בעולם. שחקן ישראלי משלם דמי חבר של 300 שקל לשנה, לעומת 10,000 שקל שמשלם שחקן בליגות הגדולות באירופה. "אנחנו ארבעה עובדים קבועים שנעזרים במיקור חוץ - משפטנים, רואי חשבון ויחסי ציבור. יש לנו פול משפטי של עורכי דין ואנחנו משלמים 1,000 שקל להכנת תיק בוררות. אם השחקן זכה, הוא משלם את הבורר. פשרה מתקבלת רק בהסכמה שלנו".

אלטר, יזם פעיל בנשמתו, הוא בוגר אדריכלות בשלוחת תל אביב של הטכניון. הוא מספר על למעלה מ-35 כדורגלנים שהופנו על-ידי ארגון השחקנים לתוכניות הכשרה מקצועית, ועל שבעה שלומדים לתואר אקדמי במרכז הבינתחומי בהרצליה. "אני נותן הרצאות לשחקנים על אפשרויות מקצועיות, אקדמיות ופיננסיות", הוא אומר ומתגאה במסלול הפנסיה של חברי הארגון. "אני מדבר איתם על הכסף הקל שמרוויחים בהנאה בכדורגל לעומת הכסף הקשה שבא מעבודה אחרי הקריירה. אני מזכיר את נושא ההימורים ואת אלה שאיבדו כל מה שהיה להם, כי אף אחד לא רוצה לגעת בגמבלר. סידרנו להם פנסיה חלומית, כדורגלן מקצועני שנפצע באמצע הקריירה ונאלץ לפרוש מכדורגל מקצועני, יקבל 25 אלף שקל כל חודש עד גיל 35 או במשך 10 שנים, גם אם הוא עוסק בעבודה אחרת. אם לא נפצע וסיים בשלום את הקריירה, הכסף נצבר במסלול פנסיה".

***

פרק עצוב נוסף נרשם השבוע בגזרת האלימות בכדורגל הישראלי, לאחר שבית הדין של ההתאחדות לכדורגל הפחית 3 נקודות למכבי פ"ת בגין אותה קטטה מתוקשרת באצטדיון המושבה. המאבק למיגור האלימות הוא תחום נוסף שבו ארגון השחקנים לא ממש רצוי.

"בתוכנית שהגשנו לשר לביטחון פנים ושרי הספורט הצענו שני עקרונות", אומר אלטר. "שינוי חוויית הצפייה ממשחק סתמי לאירוע קהילתי עם הפעלות קהל, ובמקביל סדרנות מקומית עצמאית עם גאוות יחידה, היכרות טובה עם אוהדים, והכי חשוב, אחריות מקצועית ולא פרטאץ'. לא יעלה על הדעת שמאחורי הספסל של בני יהודה עומדים 20 אנשים ומקללים את יוסי אבוקסיס, והאדון דמאיו לא נותן לאף סדרן הוראה להתקרב אליהם".

אלטר הוא חבר במועצה למיגור האלימות בספורט, שבראשה עומד השופט אמנון סטרשנוב. "אני מגיע עם סטרשנוב למשחק הזה של בני יהודה ואומר לו, 'נו אדוני השופט, עכשיו אתה מבין למה הסדרנים האלה לא יכולים לעבוד?'.

המועצה הוקמה על-פי חוק הספורט ואמורה להיות מתוקצבת בחמישה מיליון שקל - משרד בט"פ, משרד הספורט, הטוטו. אלטר: "הטוטו לא נתן 1.5 מיליון אלא רק 750 אלף, כדי שההתאחדות תיתן את ה-750 הנוספים, אבל בהתאחדות אומרים שמדובר במיגור האלימות מכל הספורט, אז קחו מכל הספורט לא רק מהכדורגל. מינהל הספורט רוצה שהכסף יעבור דרכו וככה זה תקוע. בשלוש השנים שהמועצה פעילה לא עשו כלום, למעט קמפיין תקשורתי שעלה 750 אלף שקל. חברי המועצה פועלים כמו בהתנדבות, אבל במינהל הספורט מצאו פיתרון: פרוייקטור חיצוני מטעמם בתקציב של 300 אלף שקל, נטול קשר מקצועי לכדורגל. אז השרה לימור לבנת דיברה מילים כדורבנות בכנס בית הנבחרות, והיא צדקה בכל מילה, אבל בעניין המאבק באלימות לא עושים כלום. המדינה לא מפנימה את היכולות של המשחק לשנות את הכללים בחברה הישראלית כולה, כי הכדורגל הוא המראה של החברה".

לימור לבנת / צלם: תמר מצפי
 לימור לבנת / צלם: תמר מצפי

לבנת. דיבורים כמו חול

***

את סיום הראיון מקדיש אלטר למודל הניהולי שמטמיע יושב ראש ההתאחדות, אבי לוזון, בין היתר באמצעות השליטה על תקנון הבקרה התקציבית. "היתה לי ישיבה עם לוזון ואמרתי לו, 'אתה רוצה לשמור על הכדורגל טהור ונקי, האם אתה מבין לאן יכול להגיע שחקן שלא מקבל שכר שלושה חודשים?'. נותנים לשחקנים צ'קים דחויים שמגיעים לשוק האפור, ואז השוק האפור מלחיץ את הקבוצה, ויש לנו קבוצה כזו בליגה הלאומית.

"גורמים שליליים באים לילד הזה ואומרים לו, 'לא קיבלת שכר? אין בעיה, בוא ניתן לך 20 אלף שקל ואל תתאמץ'. הלנות שכר ושוק אפור בסביבה של קבוצות כדורגל מחדדים את הנגישות להימורים. מה גם שחלק מבעלי הקבוצות מקושרים לסיפורים האלה, והנה אנחנו נמצאים בסוג של כאוסֻ".

בנקודה הזאת, יוצאת מאלטר כל הג'ינג'יות. "בהתאחדות מנפנפים בתקן ה'איזו 9001' שלהם, אבל בהתאחדות יש חברים טובים של אותם גורמים. איך יכול להיות שגל יוסף מעורב גם בהכח וגם בבית"ר? הוא הכחיש את זה בחקירה המצחיקה בוועדת שטרוזמן, אבל יובל נעים בעצמו לא הכחיש את זה. והוא יודע. אז מה הועילו חכמים?".

מדוברת ההתאחדות לכדורגל מיכל גרונדלנד, מנשיא מכבי פתח תקווה עמוס לוזון ומגל יוסף לא נמסרו תגובות לנאמר בראיון.

מעבר לרשימות נוספות של אמיר זוהר: לחצו כאן