ד"ר גיא בכור: "מצרים לא הפרה את הסכם השלום, זו היסטריה ישראלית; הם ייצאו למלחמה? אין להם כסף לחיטה"

ד"ר בכור על ביטול הסכם הגז: "זה משיקולים כלכליים בלבד" ■ פרופ' ששינסקי: "אני לא אשם בעיכוב אספקת הגז מ'תמר'. לא תהיה השפעה על מחירי החשמל"

הביטול החד-צדדי של הסכם הגז בין מצרים ל-EMG אינו מהווה הפרה של הסכם השלום ולישראל אסור להיגרר לתגובה או להתבטאויות מתלהמות, שעלולות להחריף את המצב השברירי בין שתי המדינות. כך טוען המזרחן ד"ר גיא בכור מהמרכז הבינתחומי, עורך אתר הפרשנויות Gplanet.

בכור: "אין פה הפרה של הסכם השלום בין מצרים לישראל. על פי ההסכם, מצרים הייתה אמורה למכור נפט ואנרגיה לישראל והיא עשתה זאת, אבל החובה הזו נגמרה לפני 10 שנים.

"מדובר פה בעניין מסחרי-כלכלי גרידא, ולא עניין מדיני. EMG, החברה שמספקת את הגז, לא שילמה לממשלה המצרית כבר כמה חודשים. אין פה החלטה להפסיק את הגז מסיבות פוליטיות. ממשלת מצרים עשתה הרבה כסף מההסכם הזה והיא זקוקה לכספים הללו כי היא במשבר כלכלי קיומי, עד כדי פשיטת רגל של המדינה".

- אם מדובר בצורך כלכלי קיומי, מדוע הצבא המצרי לא מפסיק את החבלות של הבדואים בצינור הגז?

"השליטה שלהם מוגבלת והצבא המצרי טרוד כל כולו בקיום המדינה והניהול שלה. לכן, אלו התוצאות".

- האם המצרים ימשיכו לכבד את הסכם השלום?

"בהחלט, והם גם אומרים את זה. אפילו הסלפים והאחים המוסלמים לא אומרים אחרת. יש פה היסטריה ישראלית טיפוסית, שנובעת מאי הבנה של המציאות. וזה רע מאוד. יש פה תגובות מתלהמות ביחסים המאוד שבריריים בין שתי המדינות".

- אתה מתכוון לשר החוץ ליברמן, שלפי דיווח ב"מעריב" קרא להקים מחדש את הגיס הדרומי ואמר שמצרים יותר מסוכנת מאיראן?

"אני מתכוון להתלהמויות מכל מיני כיוונים. צריך להרגיע פה. היחסים הצבאיים והפוליטיים השקטים בין ישראל למצרים טובים מאוד, אולי יותר טובים מתקופת מובארק. ראית את פרשת אילן גרפל, התיווך בעסקת שליט, הסכם הפסקת האש בעזה וגם אולי עודה טראבין ישוחרר תוך ימים אחדים. ריבונו של עולם, כמה אפשר להיות פרנואידים?"

- אז החששות ממלחמה עם מצרים לא מבוססים?

"אין למצרים שום אינטרס לצאת למלחמה נגד ישראל. אין להם כסף לקנות חיטה להמונים למיליונים בחודש הבא. על מה אנחנו מדברים כאן בכלל? לא צריך להפוך כל עניין בין מצרים לישראל להיסטרי".

ששינסקי: העיכוב באספקת הגז מ"תמר" - לא באשמתי

גם פרופ' איתן ששינסקי מהאוניברסיטה העברית, שעמד בראש ועדה שהמליצה להגדיל את חלקה של הממשלה בתגליות הגז, סבור כי ביטול ההסכם אינו צעד דרמטי, ולדעתו הצעד לא יגרור אפילו עלייה נוספת בתעריפי החשמל מעבר למה שתוכנן.

"אני לא חושב שהצעד הזה הוא דרמטי מבחינה כלכלית. הצד הכלכלי כבר נלקח בחשבון ולא תהיה לכך השפעה משמעותית על מחירי החשמל", אומר ששינסקי.

ששינסקי טוען כי ביטול ההסכם עם מצרים יוצר תמונת מצב ברורה, לפיה ליצחק תשובה ונובל אנרג'י יש מונופול על הגז בישראל, כך שיש להדק את הפיקוח על מחירי הגז. "ברור עכשיו שיש לנו מונופול ישראלי על אספקת הגז ולכן יש להשגיח ביתר שאת על אותו מונופול. הקונה הגדול הוא חברת החשמל ולכן מבנה השוק מחייב פיקוח על המחיר. זו הסיבה שההסכם עם חברת החשמל נמצא עכשיו בעיון אצל הממונה על ההגבלים העסקיים ואצל רשות החשמל".

אך בעוד ששינסקי טוען כי יש להדק את הפיקוח על מחירי הגז, הוא מפתיע בהתייצבות לצידה של נובל אנרג'י בנוגע לאפשרות יצוא הגז. כידוע, ועדת צמח המליצה להגביל את יצוא הגז, כדי לשמור יותר גז לשימושים פנימיים של ישראל, ואילו נובל אנרג'י מבקשת להתיר לה לייצא יותר גז. "למעט רזרבות אסטרטגיות של המדינה במצבים של סיכונים מסוימים, הייתי רוצה לאפשר ליזמים הפרטיים כמו נובל אנרג'י לעשות מה שנראה להם כהתנהלות עסקית נכונה", אומר ששינסקי ל"גלובס".

- מבקריך טוענים כי הוועדה בראשה עמדת הביאה לעיכוב בפיתוח "תמר", ושלמעשה התייקרות החשמל בחודשים האחרונים היא בגלל הוועדה.

"אני שמח לשמוע שיש כאלה שחושבים שההחלטה המצרית הייתה תלויה בוועדה שלי. אין בסיס לטענות האלו. אם היו עיכובים ב'תמר' זה בגלל שהיו להם בעיות בהקמת תחנת חוף בישראל לקליטת הגז, כולנו היינו עדים למאבקים שהיו שם. אנחנו, בוועדה, נתנו הקלות מיוחדות ל'תמר' אם יחלו בהפקה לפני 2014 ואכן התבשרנו על ידי נובל ארנג'י שינסו להפיק גז עוד לפני אפריל 2013".