הסיוט של פייסבוק מתגשם

מספר המשתמשים באפליקציות מעלה חיוך רחב על פני טים קוק ואנשי אפל

כשמשהו רע קורה, תמיד יהיה זה שיקפוץ ויאמר ש"כל סוף הוא גם התחלה של משהו חדש". ובכן, זה נכון ובלבד שאף אחד לא מת, שהרי אז, איך נאמר, הדבר היחיד שמתחיל הוא שכול, יגון וסחטנות של המנגנונים הדתיים.

קנייתה של אינסטגרם על-ידי פייסבוק תיזכר כנראה בהיסטוריה (או לכל הפחות בתוכניות ובמוספי סיכום השנה שיבואו עלינו לטובה) כנקודת מפנה קריטית במה שיהיה תקומתה או מותה של פייסבוק. בשלב הזה אתם מרימים גבה ואומרים "מותה של פייסבוק"?

או "שוב הכותב שתה קצת יותר מדי לפני שישב מול המקלדת?". ובכן, גם. אם ישנה מגמה שפייסבוק תזכור מהרבעון הראשון של 2012, היא תיקרא כאן בשם הקוד "תוכנית ההתנתקות".

התחזקותה של אינסטגרם, אפליקציית התמונות והצילום האייפונית, שלאחרונה נפתחה גם לשאר בעלי המכשירים המתקדמים, ושאינה תלוית ממשק פייסבוק (ואשר נקנתה ממש לא מזמן בסכום חסר תקדים של מיליארד דולר, סכום השווה לעשירית מערכה של פייסבוק כולה - על-פי ההערכות), לצד הצלחתה המטאורית בן-לילה של אפליקציית הציורים החברתית draw something ("צייר משהו"), ואשר נקנתה ב-200 מיליון דולר, ושגם היא אינה תלוית פייסבוק, רק מדגישה את מה שפייסבוק חוששים ממנו יותר מכול - שהאתר שלהם הופך אט-אט למאוס בקרב קהלים גדולים ומתקדמים, אשר מחפשים פתרונות חברתיים מחוץ לעולם הפייסבוק (אף שהם יכולים להתממשק איתה בקלות).

זו אינה השערה, מספר המשתמשים בשתי האפליקציות הללו צריך להדיר שינה מעיניהם של קברניטי פייסבוק, ומעלה (בצדק רב) חיוך מאוזן לאוזן בקרב טים קוק ואנשי אפל. אם סטיב ג'ובס מתהפך בקברו, זה רק מנחת.

אז מה גורם למיליונים רבים בעולם להעדיף להשקיע שעות רבות באיורים באפליקציה דבילית, הדורשת מהמשתמשים בה לאייר איורים בכמויות כאילו היו בני דודים של פיקאסו, או לצלם ולשתף תמונות כאילו עוד רגע הם פותחים תערוכה בגלריה יוקרתית עם תצלומי השמש והים שלהם? כנראה שפעם נוספת לא אהיה איש של תשובות, אלא כמו שהגננת שלי נהגה לכנות אותי "תעלומה אחת גדולה".

מה שכן ברור הוא שכל אותם מיליוני משתמשים באפליקציות חיצוניות שאינן תלויות פייסבוק מחפשים להעביר את שעות הפנאי הווירטואליות שלהם במחוזות מרוחקים יותר מהפייסבוק, קצת להתרחק מרשימת החברים, מהניוז פיד המעיק, מעמודי הלייקים שהפכו תודות לטיימליין המחריד לבלתי נסבלים.

הצפי הוא שהמגמה הזו תימשך גם ב-3 הרבעונים האחרים של 2012, וגם בפייסבוק מבינים זאת היטב ולכן מיהרו שם לומר ביום רכישת האינסטגרם כי מדובר ברכישה הגדולה ביותר והאחרונה של פייסבוק.

ובכן, חברים, אף שהנבואה ניתנה לאנשים שאינם בקו הבריאות, הרשו לי להבטיח לכם: כשזה מגיע לגופים כמו פייסבוק וגוגל, שמגלגלים כמויות בלתי נתפסות של כסף בקרב על העולם (כן כן, אני לא נסחף) - תהיו בטוחים שזו ממש, אבל ממש, לא הרכישה האחרונה של פייסבוק.

וכעת, ברשותכם, אתפנה להעלות לאינסטגרם תמונה של השקשוקה שהכנתי, ולצייר לחבריי הטובים ציור של Martini.

הכותב הוא עורך מגזין הלייף סטייל FOD