אירופה סגרה בעליות; בורסת מדריד זינקה ב-2.7%

פרנסואה הולנד, הנשיא הנבחר של צרפת, הבטיח להטיל מס מיוחד של 15% על רווחי הבנקים ולאסור מתן אופציות למנכ"לים - ומפיל את מניות הבנקים ■ חשש מהוצאת יוון מגוש האירו ■ גרמניה: תבוסה למרקל בבחירות מקומיות

המסחר באירופה נסגר היום (ב') בעליות לאחר שבפתיחה נרשמו ירידות שערים. בעוד המשקיעים הגיבו לבחירות בצרפת ויוון שם נבחרו אמש שני המועמדים שהביעו התנגדות לרפורמות ותוכניות הצנע שהחלו קודמיהם בתפקיד. אירוע משמעותי נוסף הוא דוח התעסוקה שפורסם בארה"ב בסוף השבוע והוכיח למשקיעים כי סקטור התעסוקה הוא עדיין החוליה החלשה של כלכלת ארה"ב. שני אירועים אלו הובילו את המשקיעים במזרח להדיר רגליהם מהבורסות, מה שגרם לירידות חדות. באסיה ננעל המסחר בירידות שערים חדות.

חדשות אחרונות בנושא הבחירות באירופה:

■ אירופה מזהירה את יוון: המשיכו בצנע או שנפסיק סיוע

■ רוביני מזהיר: "כאוס באירופה"

■ אירופה גועשת - נשיא חדש לצרפת

■ S&P מרגיעה: הבחירות בצרפת לא ישפיעו על דירוג המדינה

■ אל-אריאן: הבחירות באירופה - איום על הכלכלה הגלובלית

■ בנק מזרחי: "הירידות בשווקים בגלל אירופה - מוגזמות"

כאמור, תוצאות הבחירות שנערכו אמש בצרפת ויוון מרעידות את אירופה. פרנסואה הולנד הצליח להדיח אמש בבחירות לנשיאות צרפת את ניקולא סרקוזי וזכה ל-52% מהקולות. זכייתו של הולנד עוררה הדים רבים משום שהוא הצהיר בעבר כי הוא מתנגד לתוכניות הצנע ולקיצוצים הכואבים שבהם לקחהה חלק גם צרפת, במסגרת הפעולות לטיפול במשבר.

הולנד גם התנגד לקו שהובילה קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל לפיו יש להעמיק את האינטגרציה האירופית באמצעות אמנה פיסקאלית. במקום זאת, הולנד הצהיר כי הוא תומך בקו קיצוני יותר של הבנק המרכזי האירופי, קרי הדפסת כסף מאסיבית יותר.

גם ביוון נערכו אמש בחירות שתוצאותיהן הגבירו את חשש המשקיעים. נראה כי העם היווני מאס ברפורמות וקיצוצים כואבים שיזמו שתי המפלגות החזקות בשנתיים האחרונות, ואמש העם אמר את דברו והחליט לחזק את המפלגות הקטנות, שהצהירו כי הן אינן תומכות בתוכניות הצנע. כעת, מנהיג המפלגה השמרנית, שקיבלה את רוב הקולות, יצטרך להרכיב קואליציה תוך 3 ימים; אם הוא ייכשל, השרביט יעבור למנהיג מפלגת השמאל הקיצונית וגם לו יינתנו 3 ימים; אם גם ניסיון זה ייכשל - יוון תלך שוב לבחירות בקרוב.

בעקבות תוצאות הבחירות מעוררות המחלקות, מוסדות האיחוד וקרן המטבע העולמית שהעניקו ליוון תוכנית חילוץ בהיקף של 130 מיליארד דולר, הזהירו אותה לבל תפר את התחייבותיה ולא תשמר את תוכניות הצנע.

אם לא די בצרפת ויוון, גם גרמניה חווה טלטלה פוליטית: אתמול נערכו בחירות במדינה הצפונית Schleswig-Holstein, שם ספגה הקואליציה של הקנצלרית אנגלה מרקל תבוסה, מה שמעיד על חוסר שביעות רצון גם מהמדיניות שמובילה מרקל.

עוד בשווקים, הגיבו המשקיעים באסיה ובאירופה היום לדוח התעסוקה שפורסם בארה"ב ביום ו' האחרון, והצביע על יצירה של 115 אלף משרות חדשות בחודש אפריל - זאת לעומת קונצנזוס האנליסטים שצפה יצירה של 163 אלף משרות. מנגד, שיעור האבטלה ירד לכ-8.2% לאחר שאנליסטים ציפו דווקא שהוא ישאר על כנו - 8.2%.

"שוקי המניות מגיבים לתוצאות הבחירות והאירו נחלש", אמר לסוכנות בלומברג הכלכלן פרנק וילינג מ-BankInvest. "חייבים להסדיר את המצב הפוליטי ביוון במהירות לפני הבאת התקציב לאישור ביוני, וזאת על מנת להבטיח המשך הסיוע מהאיחוד האירופי".

ירידות נרשמו במניות הבנקים, כמו למשל מניית הבנק הצרפתי BNP פאריבה . הולנד אמר בעבר כי אם ייבחר הוא ייאלץ את הבנקים בצרפת לפצל בין הפעילות הקמעונאית שלהם לבין השקעות ספקולטיביות בני"ע, התחייב להטיל עליהם מס מיוחד של 15% על רווחיהם ולאסור חלוקת אופציות למנכ"לים.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]