אירופה מזהירה את יוון: המשיכי הצנע - או שהסיוע ייפסק

ה"וול סטריט ג'ורנל" חושף": האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית יצאו באזהרה כי על הממשלה היוונית החדשה לדבוק בקיצוצים הפיסקאליים ■ הסקרים מרמזים על חוסר יציבות פוליטית במדינה

בכירים באיחוד האירופי ובקרן המטבע הבינלאומית אמרו הלילה (ב') כי יוון חייבת לשמר את מדיניות הצנע הנוקשה שנקטה ממשלתו של ראש הממשלה הזמני לוקאס פפדימוס - אשר צפויה לכלול צעדי קיצוצים נוספים בחודש יוני הקרוב - ברומזם כי יש מעט מקום למו"מ לשינוי מתווה הצנע הנוכחי. כך התפרסם הבוקר ב"וול סטריט ג'ורנל".

לקריאה נוספת בעניין הבחירות בצרפת ויוון:

אירופה גועשת: נשיא חדש בצרפת; יוון מאבדת יציבות

רוביני מזהיר: "הבחירות ביוון יובילו לכאוס באירופה"

סקר: מפלגות השלטון ביוון נחלשות

בורסות אסיה בירידות חדות; "חשש שמשבר החוב יחמיר"

האזהרות המדוברות מגיעות על רקע תוצאות הבחירות לפרלמנט היווני, אשר לפי סקרים עדכניים נראה כי החלישו את כוחן של שתי המפלגות החזקות בפרלמנט - מפלגת פאסוק הסוציאליסטית והמפלגה הדמוקרטית החדשה, שתמכו במדיניות הצנע, וכעת נראה שיצטרכו להרכיב ממשלה קואליציונית רחבה יותר - לאור העובדה שזכו ברוב מקסימלי של 37% ממקומות הפרלמנט היווני, בלבד.

שאר הקולות, יותר מ-60%, זרמו למפלגות קיצוניות קטנות יותר משני צדי המפה הפוליטית, אשר יצאו בתקופה האחרונה נגד מדיניות הצנע שכללה קיצוצים, הפרטות ופיטורים נרחבים והוציאה את הציבור היווני לרחובות - בדרישה כי זו חייבת להשתנות.

"תוכנית הצנע היא הדרך היחידה עבור יוון", אמר בכיר באיחוד האירופי לדאו ג'ונס. "גם אם יתקיים מו"מ עליה - הוא יתקיים תחת מקבלות נוקשות, ויהיה מוגבל, מוגבל מאד".

החשש כעת הוא כי עם היחלשותן של מפלגת פאסוק כמו גם של המפלגה הדמוקרטית, תיאלצנה השתיים להקים קואליציה רחבה יותר ויציבה פחות פוליטית - מה שיקשה עליהן להעביר צעדי צנע נוספים אשר הכרחיים להמשך קבלת תוכנית החילוץ, בהיקף כוללת של 130 מיליארד אירו.

המשימה הראשונה עבור הממשלה היוונית החדשה תהיה להוביל לקיצוצים של כ-11.5 מיליארד אירו (14.97 מיליארד דולר), בכדי לאזן את התקציב היווני לשנים 2013-2014. משלחת אשר תכלול נציגים של ממשלות אירופה, קרן המטבע והבנק האירופי צפויה להגיע לביקור ביוון בכדי לדון בנושא, בשבועות הקרובים.