העליון: הסכנה מהימורים באינטרנט גדולה מהימורים רגילים

שופטי העליון החמירו בעונשם של אלירן עובד, דוד חכמון ואדיר כבירי שהורשעו בניהול הימורים באינטרנט: ירצו שנת מאסר בפועל ולא 6 חודשי עבודות שירות

3 נאשמים שהורשעו בניהול הימורים בלתי חוקיים באמצעות האינטרנט ירצו שנת מאסר בפועל, ולא 6 חודשי עבודות שירות בלבד - כך קבע בית המשפט העליון, שהורה הבוקר (ב') להחמיר בעונשיהם של אלירן עובד, דוד חכמון ואדיר כבירי, שהורשעו בעבירות של איסור הימורים והגרלות והלבנת הון.

השלושה הורשעו בין היתר בכך שפעלו להסוות את מיקום האתר כך שייראה כאילו הוא פועל מחוץ לישראל, ובתקופה זו הפיק האתר הכנסות של עשרות מיליוני שקלים מכספי הימורים.

שופט בית המשפט המחוזי, צבי גורפינקל, גזר על השלושה בשנת 2011 עונש של 6 חודשי עבודות שירות, קנס של 300 אלף שקל לשניים מהנאשמים וכן חילוט של רכוש נוסף.

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, באמצעות עורכי הדין ד"ר מאור אבן חן, מיטל שינדל בוכמן וערן בנאי, עירערה על גזר הדין.

שופטי העליון עדנה ארבל, אסתר חיות ויורם דנציגר קיבלו את הערעור וקבעו כי עבירות ההימורים באינטרנט הן עבירות חמורות, שראוי לגזור בגינן עונש של מאסר בפועל לתקופה משמעותית.

"סכנה חמורה"

בית המשפט העליון קיבל את עמדת המדינה וקבע כי הסכנה הנובעת מארגון הימורים באינטרנט גדולה אף יותר מארגון הימורים שנערך באופן פיזי, זאת במספר היבטים: האחד - הימור מקוון מאפשר לאנשים להמר בפרטיות מביתם ובכל שעות היממה, זאת בשונה מהצורך להגיע למקום הימור פיזי. במובן זה רשת האינטרנט מאפשרת למארגני הימורים להגיע אל פתח ביתם של מספר בלתי מוגבל של מהמרים; השני - הימורים מקוונים עלולים לחשוף גם קטינים, הפגיעים במיוחד להתמכרות להימורים, שכן ברשת האינטרנט קשה יותר להבחין בין בגיר לבין קטין; השלישי - קשה יותר להבטיח את יושר והוגנות המשחקים המקוונים, ובנוסף קיים חשש כי אתר המארגן הימורים ינצל את המידע הכלכלי שמספק לו המהמר על מנת לגנוב את זהותו.

הנימוק הרביעי הוא שמאפייניו הייחודיים של ההימור המקוון, ובכלל זה מהירותו, אופיו הבינלאומי והאנונימיות שלו, יחד עם פוטנציאל ההעברה של סכומי כסף כבירים, עשויים למשוך מלביני הון להימורים באינטרנט, באופן שיקשה מאוד את המעקב אחר התנהלותם הכלכלית; והחמישי - העובדה שההימור המקוון מאפשר למהמר להשתמש בכרטיס אשראי בצירוף התחושה הווירטואלית שהוא מעניק, מעצימים את החשש שהמהמר יהמר לא רק על תכולת ארנקו, אלא גם על תכולת חשבון הבנק שלו ושל התלויים בו.

"ציון דרך"

בפרקליטות המדינה אומרים כי "פסק הדין מהווה ציון דרך במאבק רשויות האכיפה נגד תופעת ארגון ההימורים ברשת האינטרנט. מאבק שאותו מובילה הפרקליטות, יחד עם משטרת ישראל ורשות המסים.

"זו הפעם הראשונה שבה העליון מתווה את הענישה ביחס לארגון הימורים באינטרנט, והוא קבע כי יש שתי תכליות מרכזיות לאיסור על ארגון הימורים: האחת היא תכלית ערכית, המבוססת על ההכרה שאדם צריך להתפרנס מעבודה או משלח-יד לגיטימיים ולא על דרך התעשרות מהירה התלויה בגורל. השנייה היא למנוע התמכרות להימורים, לאור הסכנה שהתמכרות זו תוביל לפשיעה שנועדה לממן את אותם הימורים". (ע"פ 6889/11).