"רק 48 עובדים זרים הגיעו לענף מאז החלטת הממשלה"

כך אומר מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, מוטי כידור, בכנס המקצועי השנתי של התאחדות הקבלנים ■ "פועל בולגרי מרוויח היום בבולגריה כ- 15 יורו ביום, בישראל שכר המינימום בענף שחל גם על עובדים זרים מתחיל מ- 5,000 שקל"

"ממשלת ישראל נכשלה באספקת העובדים הזרים לענף" אמר מוטי כידור, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ בכנס המקצועי השנתי של התאחדות הקבלנים. "חלפה כמעט שנה מאז החלטת הממשלה ועד כה הגיעו רק 48 עובדים זרים מבולגריה. מבחינתנו זה אפס". נזכיר כי החלטת הממשלה קבעה כי מתווה הפחתת העובדים יידחה וכי יובאו עובדים זרים נוספים לארץ כך שבכל זמן נתון יהיו באתרי הבנייה 8000 עובדים. זאת בזמן שהקבלנים טוענים שהצורך המיתי עומד על קרוב ל-20 אלף.

עוד סיפר כידור כי בעקבות אי הגעת עובדים הזרים התקיימה לאחרונה פגישה בין נציגי הקבלנים לשר הפנים אלי ישי במסגרתה הוסכם כי התאחדות בוני הארץ תהפוך לגורם דומיננטי בהבאת עובדים הזרים. "הוחלט לשלב את ההתאחדות כגורם מקצועי שיאתר וימיין את העובדים לצורך הבאתם לארץ. במסגרת פעילות זו תשלח ההתאחדות, בשלב הראשון, נציגים לבולגריה שיסייעו בפרסום הדרישה לעובדים, איתורם ומיונם. נכון זו לא התפקיד הטבעי של ההתאחדות אבל זה הכרחי על מנת לדחוף את הנושא קדימה. אם לא נעשה את זה לא יגיעו עובדים".

עוד הוסיף כידור: "פועל בולגרי מרוויח היום בבולגריה כ- 15 יורו ביום, בישראל שכר המינימום בענף שחל גם על עובדים זרים מתחיל מ- 5,000 שקל לכן העובדים הבולגרים רוצים לבוא ולעבוד כאן ואנחנו נדאג להביא אותם".

במקביל, התייחס כידור להצעות שעולות לאחרונה לשלב את המסתננים והפליטים בענף הבנייה ולדבריו לא מדובר בפיתרון ריאלי משום שהענף זקוק לעובדים מקצועיים והמסתננים אינם בעלי הכשרה מתאימה.

כידור התייחס גם לבנייה ירוקה ולתוצאות בדיקה שערכו בהתאחדות על העלויות אותה היא מגלמת. "בדקנו התקן לבנייה ירוקה. כולם רוצים לבנת ירוק אבל אף אחד לא יודע כמה עולה לבנות ירוק בביצוע. לפני הבדיקה מדובר ב-5% מעליות הביצוע, זה אומר שזה מעלה את מחיר הדירה בצורה משמעותית וזה רק חלק מהתקן. כוכב אחד מתוך כמה כוכבים המרכיבים את התקן. העלויות של התקן כולו גבוהות הרבה יותר".

במקביל לדבריו של כידור, הוסיפו קבלנים מהקהל ואמרו שבעוד שעריות שונות דורשות בנייה ירוקה, אבל למעשה לא יודעות מה כולל התקן .