העליות באירופה נמחקו לאחר שאפקט חילוץ ספרד התפוגג

המשקיעים הגיבו לראשונה לתוכנית החילוץ לבנקים בספרד בהיקף של 100 מיליארד אירו ■ אקסלנס: "אנו צופים הקלה משמעותית בחוסר הוודאות; המשוכה הבאה - הבחירות ביוון ביום ראשון"

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') במגמה מעורבת כאשר מרבית הבורסות סגרו בירידות, לאחר שהמשקיעים עיכלו את השפעות חבילת החילוץ לבנקים של ספרד. לאחר שנודע על התפטרותו של סגן יו"ר הבנק המרכזי של ספרד והמשך העלייה על תשואת האג"ח במדינה התמתנו העליות מתחילת יום המסחר.

המשקיעים בחו"ל הגיבו היום לראשונה, כאמור, לחדשות המרעישות מאירופה בסוף השבוע, שם אושרה לספרד חבילת סיוע בהיקף של 100 מיליארד אירו (125 מיליארד דולר), לטובת חילוץ המערכת הבנקאית החלשה במדינה. אנליסטים בשווקים העריכו כי למרות בקשת החילוץ, המהלך יוביל היום את בורסות אירופה ו-וול סטריט לעליות שערים.

"עתידה של אירופה הוא שניצח", אמר אמש ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי בהמשך לקבלת הסיוע. עוד הדגיש ראחוי כי הבקשה לסיוע התבצעה בעידודו, ותהה מדוע מהלך שכזה לא התרחש קודם לכן. "זה נותן לנו ביטחון, ושולח מסר של בהירות וריסון לשווקים. אני אשמח לדעת מדוע זה לא קרה קודם לכן, לפני 3 שנים", סיכם.

"בשבוע הקרוב אנו צופים הקלה משמעותית בחוסר הוודאות באירופה כאשר החשש מקריסה של המערכת הפיננסית באירופה יורד בחדות על רקע חבילת החילוץ לספרד", מציינים היום במחלקת המחקר והאסטרטגיה של אקסלנס נשואה. "לאחר כיול המערכות, המשקיעים ישובו להתרכז ביוון ובציפייה לתוצאות הבחירות שיערכו שם ב-17 בחודש כאשר מערכת ההפחדות של הציבור היווני מפני קטסטרופה אליה עשיה להיגרר יוון במקרה של יציאה, עובדת שעות נוספת".

בהתאם לחדשות על ספרד מניות הבנקים בלטו היום, כמו למשל בנקו סנטנדר או בנקו בילבאו . "הזרמת כספים לבנקים בספרד זה צעד בכיוון הנכון. הסכום שיועבר יספיק לבנקים", כתבו אנליסטים בגולדמן זאקס ללקוחותיהם.

איטליה הבאה בתור?

מנגד, לאחר מתן החילוץ לספרד - מתגבר החשש בקרב המשקיעים כי כלכלת איטליה, המחזיקה בחובות של כ-2 טריליון אירו, תהיה המדינה הבאה בגוש האירו הזקוקה לסיוע חיצוני בכדי לשרת את חובותיה.

גם חדשות מבארה"ב משפיעות על המסחר, כאשר המשקיעים מגיבים להודעת סוכנות הדירוג S&P שאישררה שלשום את דירוג האשראי של הכלכלה הגדולה בעולם ("+AA"), אולם שווה והותירה את התחזית לדירוג שלילית - קרי, אפשרות להורדתו תוף 90 יום. ב-S&P ציינו לשלילה את מצב שוק העבודה בארה"ב, והדגישו כי הוא מהווה סיכון לדירוג האשראי הנוכחי שלה.

בורסות אסיה בעליות

המסחר בבורסות אסיה התנהל גם הוא היום בעליות השערים החדות ביותר מזה חודשיים על רקע חילוץ ספרד. גם נתוני יצוא מעודדים בסין והחוזים בוול סטריט תמכו במגמה החיובית.

"חילוץ ספרד ימנע מהחברות המחזיקות בחשיפה לבנקים ולנכסים בספרד להמשיך לרדת", אמר קיושי אינגאן, מנהל השקעות ב-Mitshubishi UFJ. "בסין, הביקושים מעבר לים היו גבוהים מהמצופה", אמר בהתייחס לנתוני מאקרו שפורסמו היום (על כך בהמשך).

בזירת המאקרו דווח היום כי הייצוא בסין עלה ב-15.3% בחודש מאי (ביחס לחודש המקביל אשתקד), משמעותית מעל הציפיות בשוק.

מניות הפיננסים הובילו העליות בסין. נציין את Nomura Holdings , Daiwa Securities וכן את KB Financial Group.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]