S&P מאשררת את דירוג האשראי של ארה"ב - ומזהירה

S&P, שלפני 10 חודשים עוררה סערה לאחר שהורידה את דירוג האשראי של ארה"ב, מאשררת את הדירוג של הכלכלה הגדולה ביותר בעולם ■ אולם מזהירה משיעור האבטלה הגבוה

סוכנות דירוג האשראי S&P אישררה אתמול את דירוג האשראי של ארצות הברית שעומד כרגע על +AA אבל הותירה את האופק שלילי עבורה הכלכלה האמריקנית. אישרור דירוג האשראי מאתחל מחדש את הספירה שבין 6 ל-24 חודשים שבמלהכה תוכל סוכנות הדירוג להוריד את דירוג האשראי של המדינה.

"אנחנו מצפים שהרפובליקנים והדמוקרטים יסכימו על לפחות דבר אחד שהוא אחוז אבטלה של מעל ל-8% מסכן את ההתאוששות של הכלכלה האמריקאית", נכתב בדוח שפרסמה אתמול הסוכנות. נזכיר שהסוכנות הורידה בפעם הראשונה בתולדותיה את דירוג האשראי של ארצות הברית לפני 10 חודשים, מהלך שעורר ביקורת חריפה מצד הממשל האמריקאי שטען שמדובר בהחלטה פוליטית ותו לא.

"אנחנו מאמינים שתיקון פיסקאלי פתאומי במידה ותוקף הטבות המס שהונהגו בתקופת הנשיא בוש יחודש", נכתב בדוח של S&P. ב-31 בדצמבר השנה יפוג תוקף הטבות המס שהוענקו בזמן תקופת נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ורג' בוש, במידה והתוקף שלהן יוארך - דבר שנשיא ארצות הברית הנוכחי ברק אובמה מתנגד אליו - יופעלו אוטומטית, יום למחרת, קיצוצים נרחבים ועמוקים בהוצאות הממשלתיות בארצות הברית, מהלך שיצריך את העלאת תקרת החוב של ארצות הברית על מנת להימנע מחדלות פרעון.

המשרד לענייני תקציב בקונגרס האמריקאי פרסם בתחילת השבוע דוח ובו הוא בדק שני תרחישים אפשריים כשאחד מהם בודק תסריט לפיו תוקף הטבות המס יוארכו ותסריט אחר לפיו לא יוארך התוקף. בשני התסריטים התמונה לא טובה עבור הכלכלה האמריקאית, שכן על פי התסריט הראשון עלולה ארצות הברית להפוך ל"יוון של שנת 2037" כלשון הדוח, ואילו בתסריט השני מצבה הכלכלי של ארצות הברית ישתפר בטווח הארך אולם בטווח הקרוב המדינה עלולה להתדרדר שוב למיתון.