כבולים לאותם תאגידים

במה שונים רמי לוי, הוט ואלון - מסלקום, פלאפון ופרטנר? הם לא עשקו אותנו?

רשת מגה נכנסה לשוק הסלולר, פרטנר מתכוננת לתחרות מול yes והוט, רמי לוי יספק שיחות לחו"ל. בנוסף, תנובה תתחיל למכור סמארטפונים וחבילות גלישה ליד מדף הגבינות, ובנק הפועלים משיק את קונסולת הגיימינג החדשה. 3 הדוגמאות האחרונות דמיוניות, אבל הן היו יכולות בקלות להתרחש.

שר התקשורת והרווחה, משה כחלון, חוגג בימים אלה את הרפורמה בשוק התקשורת. שחקנים חדשים, מחירים נמוכים ושחרור הצרכן, סחררו את שוק הסלולר בשבועות האחרונים. הצרכן לא יודע את נפשו מרוב אושר, וממתין על קו המפעילה הסלולרית שעשקה אותו, עם ביטחון שלם שהפעם הוא יצליח להשיג מחיר טוב יותר, כי אחרת יתנתק.

ל-3 המפעילות הסלולריות הגדולות שחטאו בתוכניות לא מובנות, בחיובי יתר ובמחירים אסטרונומיים, הצטרפו בין היתר רבוע כחול באמצעות אלון החזקות, רמי לוי והוט מובייל. אלון מפעילה את תחנות הדלק דלק-אלון ואת רשת הסופרים מגה. רמי לוי הוא הבעלים של רשת הסופרים רמי לוי שיווק השקמה, והוט מובייל היא חברה-בת של תאגיד הוט.

זה השוק וזו התחרות

במה שונות 3 החברות האלה מ-3 המפעילות הגדולות? האם הן היו הוגנות לצרכן במשך שנות פעילותן? האם הן לא חטאו בחיובי יתר, במחירים גבוהים מדי ובאי-זמינות לתיקון תקלות? הרי רק הקיץ יצאו אלפי צרכנים שהיו, בין היתר, מופסדים מהמחירים של רשת מגה, וחלקם גם החרימו אותה, הרימו גבות למשמע השכר האסטרונומי שרמי לוי משך לו ולאשתו בעוד הוא משחק על הקלף החברתי ומוכר עוף בשקל, והוט - קצרה היריעה מלפרט אפילו מעט מהעוולות שהן מנת חלקם של לקוחותיה.

אלה הם חלק מהשחקנים החדשים בשוק הסלולר התחרותי והמבטיח, התשובה לכל השקלים שירדו לטימיון, לשעות האבודות שבהן המתנתם לשירות לקוחות, לתשלומים הלא נגמרים על מכשירים שמזמן התקלקלו.

מתרגשים? בקרוב תהיה גם רפורמה בשוק הטלוויזיה. סוף-סוף תהיה אלטרנטיבה למחירים האסטרונומיים של yes והוט, מענה לתקלות וערוצים חדשים. הראשונה שקפצה על המציאה היא פרטנר. הו, פרטנר - רק גלגול השם על השפתיים מעלה תקווה מחודשת, ברור שרק היא יכולה לעשות את זה אחרת.

זה השוק, וזו התחרות. אז נכון, מי שהצית את האש במלחמת הסלולר היא גולן טלקום, חברה חדשה ועצמאית שפרצה בסערה, אבל עדיין נראה כי הבעייתיות במודל החדש מובנת.

התחרות שהבטיחו לנו אינה אלא, במקרים רבים, הרחבת שלטונם של התאגידים החזקים ממילא: נמאס לך לקנות במגה - אתה עדיין חייב דקות שיחה לאלון סלולר; סוף-סוף הצלחת להתנתק מהטריפל של הוט - קח דיל של 89 שקל לחודש בהוט מובייל.

נו, אבל מה לעשות שהתאגידים החזקים הם היחידים שיכולים לעמוד בעלויות האלה? פה בדיוק קבור הכלב. הבעיה בתחרות מסוג זה היא שאותם שחקנים נכנסים ומרחיבים את שלטונם בשוק חדש. הפתרון הוא שחקנים חדשים לגמרי. מבפנים (כן, בעלי עסקים שעוד לא עשו "תספורת") ומבחוץ.

התחרות בשוק התקשורת מבורכת, נחוצה וחייבת להגיע לכל סקטור במשק. יותר ממילה טובה מגיעה לגולן טלקום שהשקיעה בשוק הישראלי, וגם השר כחלון קוצר תשואותיו בצדק.

יחד עם זאת, משחק הכיסאות הזה, שבו אותם השחקנים מרחיבים את אחיזתם לשווקים אחרים, עלול לפגוע אף יותר בצרכן הישראלי.

תחרות מסוג זה אינה מבטיחה שוק הוגן ובריא, ועל אף שהצעה של פחות מ-100 שקל בחודש לסלולר היא אטרקטיבית, אנחנו עדיין יכולים למצוא את עצמנו ללא אפשרות בחירה אמיתית, כבולים לאותם תאגידים שעשקו אותנו בעבר.