רעננה עתרה לבג"ץ נגד הקריטריונים לדיור בר-השגה

טוענת: "הקריטריונים שאושרו לזכאות לדיור בר-השגה מפלים ובלתי שוויוניים" ■ "צריכה להינתן עדיפות לאוכלוסיות עובדות אשר תורמות מזמנן ומרצן למדינה"

עוד עתירה הוגשה לבג"ץ כנגד הקריטריונים לדיור בר-השגה, והפעם על-ידי רשות מקומית: עיריית רעננה הגישה לבג"ץ עתירה למתן צו על-תנאי כנגד ראש הממשלה, שר האוצר ושר השיכון, בטענה כי הקריטריונים שאושרו לזכאות לדיור בר-השגה הינם "מפלים ובלתי שוויוניים".

עתירת עיריית רעננה בדרישה לביטול הקריטריונים לדיור בר-השגה מצטרפת לשתי עתירות שהוגשו על-ידי התנועה לאיכות השלטון וסיעת ישראל ביתנו.

בעתירת עיריית רעננה, שהוגשה באמצעות משרד עורכי הדין הררי, טויסטר ושות', מבקשת העירייה מבג"ץ לתת צו על-תנאי שיורה לשרי האוצר והשיכון להשיב מדוע לא תבוטל החלטה 1249 של מועצת מקרקעי ישראל, הקובעת את הקריטריונים לדיור בר-השגה, דהיינו: מכרזי "מחיר למשתכן" ומכרזי שכירות מפוקחת; וכן צו על-תנאי לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שיורה לו להסביר "מדוע לא ייזום דיון בממשלה ביחס לקריטריונים... ומדוע לא ייזום ויקדם חקיקה מוסדרת בעניין".

כזכור, הקריטריונים לדיור בר-השגה, שהציע ב-2011 שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, ושאושרו בתחילת 2012, משריינים את הדירות בנות-ההשגה בפרויקטים שיבוצעו במסגרת מכרזי "מחיר למשתכן" לקבוצות הבאות: 20% מהדירות לרווקים ורווקות מעל גיל 35 או לזוגות נשואים ללא ילדים; 35% מהדירות למשפחות עם ילד אחד או שניים; ו-45% למשפחות עם 3 ילדים ויותר. כמו כן, ניתנת עדיפות למשרתים בצבא ב-50% מהמכרזים ולוותק בנישואים.

לטענת העותרת, הקריטריונים אינם עומדים בקנה אחד עם מסקנות ועדת טרכטנברג, שהמליצה על קריטריון מיצוי כושר ההשתכרות. "צריכה להינתן עדיפות לאוכלוסיות עובדות אשר תורמות מזמנן ומרצן למדינה", לשון העתירה.

"גזר דין מוות"

נוסף לכך, הקריטריונים לדיור בר-השגה חלים רק על יחידות קרקע שערכן אינו עולה על 400 אלף שקל. לטענת עיריית רעננה, מדובר ב"גזר דין מוות למכרזי 'מחיר למשתכן' בעיר רעננה", שכן הקרקעות בעיר יקרות מסכום זה. יצוין כי הקרקעות יקרות מסכום זה בחלקים נרחבים של אזור המרכז.

לטענת העותרת, אישורה של תוכנית בניין עיר חדשה בתחומי רעננה "היווה בשורה גדולה למאות זוגות צעירים המבקשים להתגורר ברעננה אך ידם אינה משגת". אך בשל הקריטריונים שאישרה מועצת מקרקעי ישראל ביחס למחיר הקרקע, התוכנית לשכונת "נאות עוזי" לא תוכל לכלול דירות בהנחה של 20% במסגרת "מחיר למשתכן".

כזכור, בשבוע שעבר הודיעה עיריית רעננה כי הגיעה להסכמה עם מינהל מקרקעי ישראל לייעד כ-300 דירות בשכונת "נאות עוזי" בצפון-מערב העיר להשכרה במחיר מוזל לזכאי משרד השיכון. זאת, לאחר שראש העירייה, נחום חופרי, הוביל (לצד עיריות נוספות) מחאה, שבמסגרתה הקפיאה בדצמבר 2011 עיריית רעננה את היתרי הבנייה לתוכנית על רקע הוויכוח בנושא הקריטריונים לזכאות במכרזים במסלול "מחיר למשתכן".

פרויקט "נאות עוזי" פורסם למתן תוקף כבר בנובמבר 2010 וכולל 240 דירות על קרקע מינהל, במקור במסלול "מחיר למשתכן", ועוד כ-50 דירות שנמצאות בהליך משפטי במשא-ומתן של המינהל מול כפר בתיה, הסמוך לרעננה. הסוגיה הנוגעת ל-50 דירות אלה טרם נפתרה, אולם גם דירות אלה נכללות בתוכנית.

עוד יצוין כי לאחר שעיריית רעננה שיגרה ביום ראשון שעבר את הודעתה על ההחלטה לייעד את שכונת "נאות עוזי" לדירות להשכרה לזכאי משרד השיכון במחיר מפוקח, שלא יעלה על 4,000 שקל לחודש עבור דירת 3.5 חדרים, מסר משרד הבינוי והשיכון כי הודעת העירייה "לוקה בחוסר דיוק ובסילוף נתונים", וציין כי המכרז טרם פורסם, ומי שעיכב אותו עד היום היה ראש העירייה בהתנגדותו.