האוצר: טרם גובשה עמדה על "חשמול" מהרכבת

בעקבות הפרסום ב"גלובס" על התנגדות גורמים באוצר לכוונת שר התחבורה להוציא את פרויקט חשמול הרכבות מניהול הרכבת ולהעבירו למע"צ, ממהר האוצר להבהיר: טרם גיבשנו עמדה בנושא

במשרד האוצר מבהירים הערב כי טרם גיבשו עמדה בכל הקשור לכוונת שר התחבורה להוציא את פרויקט חשמול הרכבות מניהול הרכבת ולהעבירו למע"צ. זאת, לאחר שמוקדם יותר דווח ב"גלובס" על התנגדות גורמים באוצר למהלך.

ל"גלובס" נודע כי סגן הממונה על התקציבים באוצר שאול מרידור הודיע כי לא יאפשר את הוצאת הפרויקט הענקי, שהיקפו הכספי מוערך ב-11 מיליארד שקל. בתוך כך מזהירים מומחי תחבורה כי פיצול הפרויקט בין מע"צ לרכבת אינו ישים ועלול לסכן חיי אדם, ולהוביל לעיכובים משמעותיים בפרויקטים המרכזיים של הרכבת.

אמש חשף "גלובס" כי שר התחבורה ישראל כץ הורה להוציא את ניהול פרויקט החשמול מידי הרכבת ולהעבירו לידי החברה הלאומית לדרכים (מע"צ). ברקע כוונתו של כץ המתיחות המתמשכת בינו לבין הרכבת מצד אחד, ושביעות רצון רבה מיכולות הביצוע של מע"צ מהצד האחר. בענף התחבורה שוררת תמימות דעים כי מדובר במהלך מרחיק לכת מבחינת השלכותיו על הרכבת. "כץ ממשיך לפרק את החברה", אמרו ל"גלובס" גורמי תחבורה, "הוצאת החשמול מרוקנת אותה מיכולות ביצוע". ועד עובדי הרכבת טרם הגיב לכוונה של כץ אך לפי הערכות לא יעבור בשתיקה אם יוחלט להעביר גם את תחזוקת הקווים לידי מע"צ - בניגוד להסכם ההבנות שנחתם לאחרונה בין המדינה לעובדים ולהסתדרות.

התנגדות האוצר צפויה להחריף את המתיחות הקיימת ביחסים בין המשרד לבין שר התחבורה. בספטמבר הוביל עימות בין כץ לאוצר בשאלת רשות התחבורה המטרופולינית להתפטרותו של מנכ"ל משרד התחבורה דן הראל, שהעז לצדד בעמדת האוצר. כץ גם קידם יוזמת חקיקה לחייב את פקידי האוצר בשלוש שנות צינון לאחר סיום תפקידם.

חשמול הרכבות נחשב לפרויקט הדגל של הרכבת לעשור הקרוב. הפרויקט זוכה לעדיפות עליונה ברכבת, שהקימה מינהלת לצורך קידומו. לו"ז הפרויקט אינו גמיש כי שני קווי הרכבת המרכזיים שייפתחו בעשור הקרוב, ירושלים-ת"א ועכו-כרמיאל, חייבים להיות חשמליים בשל המנהרות הארוכות שכלולות בהם.

מע"צ בולעת את הרכבת

העברת פרויקט החשמול לידי מע"צ היא ציון דרך משמעותי בהפיכת החברה הלאומית לדרכים לזרוע הביצוע המרכזית של המדינה. רק לפני שנתיים קיבלה מע"צ בפעם הראשונה לאחריותה הקמת מסילות רכבת. במסגרת פרויקט נתיבי ישראל הועברה למע"צ הקמת רכבת העמק וקו עכו כרמיאל. אז, למרבה האירוניה היה זה מנכ"ל הרכבת, יצחק (חקי) הראל, שביקש להוציא את הפרויקט מידי הרכבת בנימוק שהיא אינה מסוגלת לעמוד בתוכניות העבודה. מאז הועברו לידי מע"צ שני מגה פרויקטים חשובים נוספים: קו הרכבת העתידי לאילת ופרויקט סלילת המסילה הרביעית לאורך תוואי נחל איילון בגוש דן. היקף העבודות של מע"צ מגיע כיום ל-6 מיליארד שקל בשנה, שיא של כל הזמנים - וזה עוד לפני הפרויקטים של החשמול והקו לאילת.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "הנושא נמצא בדיונים בין משרד התחבורה לאוצר. שר התחבורה מצפה לקבל מהחברה הלאומית לדרכים הצעה למבנה הניהול של הפרויקט אשר יכלול גם את חברת רכבת ישראל וגם את החברה הלאומית לדרכים".

מומחי תחבורה: "להכניס חברה זרה זה כמעט מעשה של טירוף"

"הכוונה בלתי מעשית, כמעט הזויה שעלולה לעלות בחיי אדם", כך אמרו היום ל"גלובס" מומחי תחבורה בהתייחסם לכוונת שר התחבורה ישראל כץ להוציא את ניהול פרויקט החשמול מידי הרכבת ולהעבירו לידי החברה הלאומית לדרכים (מע"צ).

פרויקט החשמול נועד להעביר את רכבת ישראל מעידן רכבות הדיזל לעידן רכבות החשמל. במסגרת הפרויקט יחושמלו 420 קילומטר של מסילות רכבת, רובן הגדול מסילות פעילות. הפרויקט מורכב משלושה נדבכים: הנחת תשתיות חשמל, רכש ציוד נייד חשמלי (קטרים וקרונות) והיערכות ארגונית של הרכבת. מע"צ אמורה לקבל לאחריותה את הנחת תשתיות החשמול, התקנת מערכות האיתות והתקשורת ולמעשה את כל העבודות שמחייבות ידע הנדסי. לעומת זאת, רכש הציוד הנייד החשמלי והכשרת כוח האדם התפעולי יישארו בידי הרכבת, לפחות לפי שעה.

החלק הרגיש ביותר בפרויקט הוא הנחת תשתיות החשמל לאורך תוואי המסילות הפעילות. לצורך החשמול תידרש הצבת 20 אלף עמודי חשמל לאורך המסילות והקמת 14 תחנות משנה שיספקו את הזרם החשמלי לרכבת. "אלה עבודות שמחייבות תיאום מדוקדק עם מערך התפעול של הרכבות" אמרו ל"גלובס" מומחי תחבורה, "כל תקלה קטנה עלולה להסתיים באסון". אותם מומחים הוסיפו כי "אפילו היום, כשהעבודות מבוצעות בתוך הרכבת, מדובר במשימה לא פשוטה. להכניס פנימה חברה זרה זה כמעט מעשה טירוף. יש סיכוי אפסי שעובדי הרכבת ירצו לשתף פעולה עם עובדים של מע"צ".