כץ יעביר חשמול הרכבות למע"צ; כיצד יגיב הוועד?

פרויקט הדגל של רכבת ישראל בהיקף 11 מיליארד שקל עובר לאחריות החברה הלאומית לדרכים ■ גורמים בענף: שר התחבורה מפרק את הרכבת ומרוקן אותה מיכולות ביצוע ■ האם אנו ניצבים בפני גל שביתות נוסף?

הרכבת מאבדת את פרויקט הדגל שלה: פרויקט חשמול הרכבות יוצא מרכבת ישראל ויועבר לאחריות החברה הלאומית לדרכים (מע"צ), כך החליט לאחרונה שר התחבורה ישראל כץ. מדובר בפרויקט התשתיות החשוב ביותר בתחום הרכבות בעשור קרוב ובמסגרתו יחושמלו 420 קילומטרים של מסילות רכבת, רובן מסילות קיימות.

בנוסף, שני קווי הרכבת העתידיים הגדולים של הרכבת, הקו המהיר מת"א לירושלים ומסילת עכו כרמיאל לא יוכלו לפעול אלא במתכונת חשמלית. תקציבו הכולל של הפרויקט מוערך ב-11 מיליארד שקלים והוא מורכב משלושה מרכיבים עיקריים: תשתיות חשמל, קרונות וקטרים חשמליים והתארגנות מקצועית.

על-פי ההחלטה תועבר למע"צ האחריות לא רק על תשתיות החשמל של המסילות אלא גם על מערכות האיתות, התקשורת והבקרה ולמעשה על כל העבודות ההנדסיות בפרויקט. הרכבת תסתפק ברכש קרונות וקטרים ובהכשרת העובדים לעבודה ברכבות חשמל.

הפרויקט התנהל בעצלתיים ברכבת עד לפני שנתיים כשאושרה תכנית נתיבי ישראל במסגרת התכנית תוקצבו כ-8 מיליארד שקלים לפרויקט והוא קיבל את העדיפות הגבוהה ביותר ברכבת. הרכבת הקימה מנהלת מיוחדת לקידום הפרויקט ומינתה בראשה סמנכ"ל. גורמים בענף התחבורה ציינו כי הוצאת הפרויקט מידי הרכבת מצטרפת לשורה ארוכה של פרוייקטים שהועברו למע"צ בשנתיים האחרונות, חלקם בהסכמת הרכבת.

לדבריהם "הפעם לא מדובר בעוד פרויקט אלא בפרויקט הליבה של הרכבת, כץ מרוקן למעשה את החברה מפעילות ביצועית משמעותית". לדברי אותם גורמים אחד מסימני השאלה הגדולים בוחר הוא כיצד יגיב הוועד המיליטנטי של הרכבת על החלטתו של כץ. מצד אחד ההחלטה אינה מנוגדת לעקרונות ההסכם שנחתם לאחרונה בין המדינה להסתדרות ולעובדים ובמנהלת החשמול לא מועסקים עובדי רכבת רבים.

מצד שני, ללקיחת פרויקט כה חיוני תהיה השפעה קשה על תפקוד הרכבת. "החשמל הוא העידן הבא של הרכבת" אמרו הגורמים "בלעדיו אין לחברה הזאת עתיד".

טרם התקבלה תגובת משרד התחבורה.