לקראת פיטורי אדרעי? זומנה לוועדת משמעת ברכבת

(עדכון) - אדרעי הערב הודיעה רשמית על מעבר הוועד מהסתדרות ל"כוח לעובדים" ■ ההסתדרות: "שאדרעי תעשה כמה מסיבות עיתונאים שהיא רוצה, אין לה סמכויות של ועד" ■ אדרעי: "ההסתדרות בגדה בנו"

גילה שאדרעי ו"כוח לעובדים" כינסו אחר הצהריים (ד') מסיבת עיתונאים והודיעו רשמית על מעבר ועד עובדי רכבת מההסתדרות בראשות עופר עייני לכוח לעובדים. לאחר מכן, הודיע הוועד כי הנהלת הרכבת זימנה את אדרעי לוועדת משמעת, "בגין סיבות שונות ומשונות ובין היתר הטענה ההזויה שאדרעי הובילה לפגיעה באחוזי הדיוק של הרכבות בימים האחרונים".

עם זאת, בהנהלת הרכבת מבקשים להסיר את החשש מפיטורי אדרעי בשלב זה, ומבהירים כי לא תהיה כל ועדת משמעת לפני שיתברר זהות הארגון היציג בפועל.

על פניו נראה כי הנהלת הרכבת נחושה לפטר את אדרעי תוך ניצול הסרת ההגנה שזכתה לה עד היום מההסתדרות. לכאורה אדרעי כבר לא יו"ר ועד, אולם ניתן לטעון כי במהלך הזה יש משום חוסר תום לב על רקע העובדה כי ידוע להנהלה שארגון עובדים חדד טוען ליציגות בקרב עובדי החברה כאשר אדרעי משמשת יו"ר הוועד הנבחר שלו.

אדרעי מסרה בתגובה כי "עוד מעט יגידו שרצחתי את ארלוזורוב. ההנהלה, שהפכה לזרוע הארוכה של ההסתדרות, לא בוחלת באמצעים כדי לפגוע בחופש ההתארגנות של העובדים, בי באופן אישי, בחברי הוועד ובעובדים".

"האמת שהגעתי לפה עם לב קצת כבד, אך במקביל עם שמחה", פתחה אדרעי את דבריה, והחלה בתקיפת ההסתדרות: "30 שנה היינו באותו בית שחשבנו שאמור לתת לנו מטרייה אווירית ולשרת את אותם האינטרסים שלנו, להגן על העובדים ועל הוועד. לצערנו, בשבוע האחרון הבנו שהבית הזה בגד בנו".

"מתי שקראו לי הגעתי, בטח לעבודה, גם בזמן מלחמה. שחררנו חשבוניות, עבדנו", המשיכה. "העובדים רואים את האלימות הזה כלפינו, בגלל שאנחנו לא מוכנים לרדת לגובה דשא. לכן, החלטנו לעזוב את הבית הזה ולעבור ל'כוח לעובדים'".

אדרעי: "ההסתדרות זרקה אותנו"

"גדלנו עם הפנקס האדום והיה לנו קשה להאמין שהבית הזה זורק אותנו", המשיכה. "חשבנו שההסתדרות תתעשת, תשים את האגו בצד ותבין שטעתה. שנשב ונדבר, ונתחרט, נשים גבולות וכדומה - אבל בבית המשפט, ראינו שאין עם מי לדבר".

באשר להקמת הוועד החלופי של ההסתדרות, ציינה אדרעי: "ההסתדרות רוצה לבחור לעצמה את הוועד. הוועד האמיתי זה אנחנו, ההסתדרות רוצה ועד של בובות - והעובדים רוצים אותנו, ואנחנו צריכים ללכת אחרי העובדים. בגלל זה אנחנו נמצאים כאן היום".

באשר לחלות ההסכמים הקיבוציים - ציינה אדרעי כי אלה שטוענים שההסכמים לא יחולו על העובדים תחת "כוח לעובדים", מדברים "בולשיט": "הסכמים קיבוציים חלים על כולם, גם על הוועד מטעם ההסתדרות וגם על הוועד מטעם 'כוח לעובדים'. העובדים גיבורים ואמיצים, והובילו אותנו לשינוי".

"אדון עופר עיני כבר לא יישב כל-כך רגוע על הכיסא", המשיכה אדרעי במתקפה. "מחר כבר לא יהיה לעיני את הרכבת, וחבל מאד שהוא לא הבין את זה. ההסכם עם העובדים הוא לא נכס של ההסתדרות, אלא נכס שלנו - ועד העובדים".

"הרכבת עזרה לעיני להגיע לאיפה שהוא נמצא"

אדרעי לא הפסיקה לתקוף את עיני ואמרה: "אמרו לי שעופר עיני יעשה לי 'כיפה אדומה' אם אעזוב את ההסתדרות".

לבסוף ציינה אדרעי: "זה טוב לעבוד בית, קצת לחדש, להתרענן. אנחנו הולכים להביא להם את אותו הסכם, להראות שהגענו להבנות. בזמן שכל היועצים שלנו פחדו מההסתדרות כי קיבלו איומים, ב'כוח לעובדים' הסכימו לקבל אותנו ולחבק אותנו. כנראה שיש כאן השגחה עליונה".

"מי שעזר לעופר עיני להגיע לאן שהוא הגיע, אלה עובדי הרכבת", סיכמה אדרעי את המתקפה.

"יום חג ל'כוח לעובדים'"

"היום הוא יום חג ל'כוח לעובדים'", פתח את דבריו שרון לוזון, יו"ר אסיפת הנציגים של כוח לעובדיםף את מסיבת העיתונאים. "ב'כוח לעובדים' העובדים הם היחידים שיכולים לבחור את הוועד שלהם - אין מינויים מלמעלה, והם יכולים להזיז אותו, לחתום ולאשר הסכם קיבוצי - כל הדברים הללו לא קורים אצלנו. העידן בו מישהו מנהל עובדים ומחליט בשבילם מה טוב, הסתיים".

באשר להצטרפות עובדי רכבת ישראל ל"כוח לעובדים", ציין לוזון: "אנו שמחים שעובדי רכבת ישראל הצטרפו אלינו, ומעתה הם ינהלו את המאבק הזה. אנו נספק את המעטפת והאמצעים, ואת כל מה שנדרש - אבל הכוח, אצל העובדים".

גם ההסתדרות כינסה פגישה משלה

מיד לאחר מכן, התקיים כינוס גם מטעם הסתדרות העובדים, שם כונס לראשונה ועד העובדים החדש של עובדי הרכבת מטעם הארגון. במהלך הפגישה, הודיע יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, כי בכוונת הוועד לבחור בפגישה הראשונה צוות לניהול המו"מ מול ההנהלה והממשלה על הסכם קיבוצי שעקרונותיו כבר הושגו לפני כמה חודשים.

"לכל אחד מחברי הועד החדש חשוב עתיד הרכבת. לא יכול להיות שיש ועד עובדים שמביא להרס יחסי העבודה בישראל וסכנה לעובדי הרכבת. אנחנו עמדנו מאחורי הועד בכל הקשור לעובדי קבלן ומיקור חוץ. שזה מגיע למצב שהורסים את העבודה המאורגנת אין לנו ברירה אלא לפעול", פתח את הפגישה יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן.

ניסנקורן הדגיש כי יש רק ועד עובדים אחד שהוקם היום ורק הוא מייצג את עובדי הרכבת. "גילה אדרעי יכולה לעשות כמה מסיבות עיתונאים שהיא רוצה. היא בסך הכל עובדת מן המניין. אין לה שום סמכויות של ועד. יחד עם הועד החדש נוביל את הרכבת והעובדים קדימה. אם הבאלגן יימשך כל מה שהושג ברכבת לעובדים עלול לרדת לטמיון".

ההסתדרות: "אפשר להגיע להסכם קיבוצי"

יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, אמר כי "כל חברי הועד החדשים רוצים לשמור על הבית. אותי אי-אפשר להאשים שלא הייתי עם עובדי הרכבת. שכבתי עבור הועד על הגדר. בסוף אמרתי די. אי-אפשר בכל יום שני וחמישי לאיים בהשבתה. אם ביה"ד אומר לשבת המו"מ לא משחקים עם ביה"ד".

אדרי אמר כי ימנה צוות למו"מ עם ההנהלה מטעם הועד החדש. "הפערים בטיוטות ההסכם לא גדולים. אפשר להגיע להסכמה".

"ההסתדרות הייתה איתנו"

אחד מחברי הועד החדש, יעקב ענף, אמר כי ההסתדרות נתנה מאז ומתמיד גיבוי מלא לעובדי הרכבת. "אין אחד שיכול להגיד שההסתדרות לא היתה איתנו. לא רוצה לחזור לטעויות העבר אבל בסופו של דבר זה עניין של ניהול. מה שמעניין כרגע זה שכעובדי הרכבת ישנו טוב בלילה. אנחנו כבר תקופה ארוכה לא ישנים טוב בלילה. ההסתדרות היא הארגון הכי חזק. עד לפני כמה ימים לא ידעתי מה זה כח לעובדים".

חבר ועד אחר, אהרון כהן, אמר כי "אנחנו חייבים להחזיר את אמון הציבור בעובדי הרכבת. התביישתי בהתנהלות הועד הקודם בביה"ד. זה לא הפרצוף שלנו. אני גר בדימונה ומתבייש להסתובב ברחוב, בתחנת דלק. אני קורא לכל העובדים לתת אמון בגוף החזק שנקרא הסתדרות. כח לעובדים זה ארגון חלש בשביל לייצג אותנו".

כוח לעובדים מייצג את ועד הרכבת?

ב"כוח לעובדים" טוענים כי הנהלת החברה לא מאפשרת לאדרעי וחבריה כניסה למתקני החברה ושפעילים מטעם ההסתדרות לוחצים על עובדים לעזוב את כוח לעובדים. אדרעי שחררה לתקשורת סרטון בו היא נראית מנסה להיכנס למתחם הרכבת - ונבלמת ע"י אנשי הביטחון.

בהסתדרות אומרים שהוועד החדש יפעל למען עובדי הרכבת מול ההנהלה והממשלה עד לעריכת בחירות חדשות שמועדן יקבע ע"י האיגוד. אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אומר כי "העובדים מבינים שהוועד החדש והישארותם בהסתדרות היא האופציה היחידה והמשמעותית שיכולה לשמור עליהם מפני ההנהלה והממשלה. רק ארגון עובדים חזק כמו ההסתדרות יכול לאזן את הכח של הממשלה, בעוד חבירה לכח לעובדים משמעותה אולי הצלתה של גילה אדרעי לעומת אפשרות של סגירת הרכבת ע"י הממשלה שלא תיתקל בחומה משמעותית מולה".

הודעת ההסתדרות באה על רקע ההודעה של ארגון "כוח לעובדים" מאמש, על-פיה הארגון הפך למייצג של 2,000 עובדי רכבת ישראל.

שני ועדים לרכבת?

באופן אבסורדי נראה כי ברכבת יהיו שני ועדים שכל אחד מהם מתיימר לייצג את העובדים: אחד מטעם ההסתדרות - ואחד מטעם העובדים שבחרו בגילה אדרעי וחבריה, שפועל כעת בחסות "כוח לעובדים".

המעבר ל"כוח לעובדים" מהווה מכה ארגונית ומוראלית להסתדרות, ומנגד הרפתקה עם הרבה חוסר ודאות מבחינת העובדים. המנצחים הגדולים, ואולי היחידים, הם חברי הוועד וארגון "כוח לעובדים", שעשוי לזכות לראשונה באחד הוועדים החזקים והמשמעותיים במשק.

אדרעי ו-3 חברי הוועד המודחים פנו הבוקר, באמצעות עו"ד סיגל פעיל, לבית הדין לעבודה בחיפה וביקשו למשוך את בקשתם לביטול הליך ההדחה שביצעה ההסתדרות - יום אחד בלבד אחרי שהתייצבו לדיון בעניין.

אדרי ציין כי לעובדים כרגע יש רק ועד אחד משום שמבחינה משפטית ההסתדרות היא הארגון היציג של עובדי הרכבת כל עוד "כוח לעובדים" לא פנה לביה"ד הארצי לעבודה וכל עוד ביה"ד לא החליט אחרת.

"בניגוד לשקרים שמנסים להפיץ כח לעובדים והוועד המודח, כאילו קיימים שני ועדים, הרי שמבחינה משפטית יש רק ארגון יציג אחד וועד אחד שמשיך לפעול למען העובדים ולקדם את ההסכם הקיבוצי", אמר אדרי.