כוח לעובדים: מייצגים רשמית את עובדי הרכבת

מדובר במכה להסתדרות ומנגד הרפתקה עם הרבה חוסר ודאות מבחינת העובדים ■ גם חברי הוועד המודחים ואדרעי הצטרפו לארגון ■ ההסתדרות: "מדובר בהפרחת בבלון תקשורתי"

כפי שנחשף אתמול ב"גלובס": "כוח לעובדים" הודיע הערב (ג') רשמית שהפך לארגון היציג של 2000 עובדי רכבת ישראל.

זאת, למרות הביקורת שמתח היום בית הדין לעבודה בחיפה על כך שעובדי הרכבת דורשים מצד אחד לבטל את הדחת הוועד על-ידי ההסתדרות - ומצד שני יוזמים מעבר לארגון עובדים מתחרה.

מדובר במכה ארגונית ומוראלית להסתדרות, ומנגד הרפתקה עם הרבה חוסר ודאות מבחינת העובדים. המנצחים הגדולים, ואולי היחידים, הם חברי הוועד וארגון כוח לעובדים שעשוי לזכות לראשונה באחד הוועדים החזקים והמשמעותיים במשק.

בנוסף הודיע הערב ועד העובדים כי חברי הוועד המודחים, חברים נוספים ויו"ר הוועד, גילה אדרעי, החליטו להצטרף ל"כוח לעובדים" ולבטל את חברותם בהסתדרות. על-פי הודעת "כוח לעובדים", חברי הוועד הנבחר שהצטרפו לארגון ימשיכו לכהן כוועד עובדים לכל דבר ועניין. גורמים בוועד: "המטרה הראשונה היא לחתום על ההסכם הקיבוצי עליו עמלנו עמל רב חודשים ארוכים. אנחנו מחוייבים לציבור העובדים ונמשיך לפעול בכדי להגן על זכויותיהם".

על-פי מקורות בחברה, בהסתדרות מנהלים קרב בלימה ביומיים האחרונים בניסיון למנוע את המעבר הזה. לצורך העניין, עובדים שאינם חברים בהסתדרות הוחתמו על טפסים שמצרפים אותם לארגון, ובחלק מהמקרים הוחתמו גם עובדים שזמן קצר לפני כן הצטרפו ל"כוח לעובדים".

עשרות עובדים המזוהים עם ההסתדרות וגורמים שמהווים אופוזיציה ליו"ר ועד העובדים, גילה אדרעי, ערכו שיחות שכנוע, כשהמסר העיקרי שחוזר על עצמו: הצטרפות ל"כוח לעובדים" פירושה הצלת גילה אדרעי, אבל כניסה לסחרור מבחינת החברה והעובדים שלה.

תגובת ההסתדרות: "מדובר בהפרחת בלון תקשורתי. ההסתדרות היא הארגון היציג של עובדי הרכבת. מסתבר שחברי הוועד המודחים פשוט הוליכו שולל את בית הדין, כאשר היום בדיון מכחישים קשר ל'כוח לעובדים' ומיד כשיצאו הכריזו על מעבר לארגון. לא מספיק שחברי הוועד מפירים צווים של ביה"ד, אלא גם מוליכים אותו שולל. צר לנו ש'כוח לעובדים' משתף פעולה עם אלה שאינם מקבלים עליהם את מרותו של בית הדין".

גורמים המקורבים לאדרעי: "העובדים אמרו את דברם , הביעו אמון מוחלט בוועד העובדים והעומדת בראשו והצביעו אי אמון בהסתדרות. העובדים החליטו שמהלכי ההסתדרות ובמיוחד שיתוף הפעולה שלה עם הנהלת החברה, כדי לפגוע בוועד, הם מהלכים לא לגיטימיים שאינם מקובלים עליהם. ההסתדרות התנהגה כמו אחרון המעסיקים ולא כפי שמצופה ממנה כמי שאמורה לשמור על זכויות העובדים. עובדי הרכבת הוכיחו שאפשר גם אחרת".

ח"כ אילן גילאון (מרצ): "עיני הביא לכך במו-ידיו. התנהלותו האלימה, הערעור על הוועד היציג של עובדי הרכבת ועסקת מכירתם למשרד התחבורה כלאחר יד - לא הותירו לוועד כל ברירה. ההסתדרות איבדה היום גוף מרכזי וחשוב. ללא רפורמה מהותית - הפורשים הבאים הם רק עניין של זמן".