מכה לאדרעי: ההסתדרות היא הארגון היציג של עובדי הרכבת

ביה"ד דחה את בקשת כוח לעובדים להיות הארגון היציג של עובדי הרכבת: "בנסיבות המקרה, ההסתדרות הכללית היא הארגון היציג של עובדי רכבת ישראל"

בית הדין הארצי לעבודה, בראשות הנשיאה נילי ארד, דחה היום (א') את בקשת ארגון כוח לעובדים להכיר בו כוועד היציג של עובדי רכבת ישראל.

בית הדין קבע כי "בנסיבותיו של מקרה זה, ההסתדרות הכללית היא בלבד הארגון היציג של העובדים ברכבת ישראל". המשמעות של ההחלטה היא שגילה אדרעי והוועד הקודם הודחו מתפקידם באופן סופי.

"נוכח קביעתנו כי ההסתדרות הכללית היא הארגון היציג של עובדי הרכבת, קמה, בשלב זה, מניעותו של ארגון עובדים אחר ליציגות בתקופת המשא-ומתן לכינונו של הסכם קיבוצי בין ההסתדרות לבין הנהלת הרכבת, ולאחר שההסכם הקיבוצי ייכנס לתוקפו, כמבואר לעיל. בנסיבות אלה, נדחית בקשת הצד שהגישו ארגון כוח לעובדים והוועד מטעמו להכיר בארגון כוח לעובדים כארגון היציג של עובדי הרכבת".

כפי שהסתמן בדיון בבית הדין בשבוע שעבר, ארד, יחד עם השופטים יגאל פליטמן וורדה וירט-ליבנה, אימצו פסיקות קודמות שקבעו תקופת צינון של שנה בה לא ניתן להכיר בארגון עובדים אחר לאחר חתימה על הסכם קיבוצי.

פסיקות אלה ניתנו רק במקרים שבהם דובר על התארגנות ראשונית כשלא היה קיים כל ועד במקום העבודה, ובכוח לעובדים הביעו הסתייגות מאימוץ המודל הזה גם במקרה הזה.

הנשיאה ארד קבעה כי תקופת החסינות שניתנה לההסתדרות היא כל זמן שהמשא-ומתן עם הנהלת הרכבת יהיה ענייני, בפרק זמן סביר ובתום-לב. יציבות יחסי העבודה, היא הסבירה, גוברת במקרה זה על טענת כוח לעובדים ליציגות, במיוחד לאחר שהארגון לא העלה טענה נגד הסכם העקרונות שגובש.

ארד הגדירה את הסכם העקרונות שנחתם זה מכבר כ"אירוע מכונן", לאחר שורה של סכסוכי עבודה בחברה במשך שנה וחצי.

מדובר בפסיקה שנויה במחלוקת, שכן במקומות עבודה רבים מתנהלות לעתים שיחות משא-ומתן על נושאים שונים בשלבים שונים, ועל-פי ההחלטה מהיום, העובדים לא יוכלו לבחור לעצמם ארגון עובדים חדש כל זמן שמשא-ומתן כזה מתנהל.

ועד עובדי הרכבת מטעם כוח לעובדים מסר בתגובה: "קיבלנו את פסיקת בית הדין הארצי, ואנו לומדים אותה. על פניו נראה כי בית הדין הכריע בשאלה עקרונית של החלפת ארגון עובדים בזמן משא-ומתן, ולא עסק בשאלה המהותית בדבר הזכות הדמוקרטית של העובדים לבחור את הארגון שייצג אותם. ארגון כוח לעובדים יכנס עוד הערב את הצוות המשפטי בכדי לבחון את הפנייה לבג"ץ בעניין".

מקורבים לוועד מסרו כי "1,200 עובדי רכבת ישראל הצביעו אי-אמון בהסתדרות ובחרו בכוח לעובדים. על-פי הפסיקה, נראה כי קולם של העובדים הללו לא נשמע היטב בבית הדין".