רשת מגה עומדת במרכז החקירה נגד תנובה

החשד: תנובה התערבה בסידור המדפים במגה והשפיעה על שטחי המדף והנראות של המתחרים ■ מגה לא נחשבת עוברת עבירה, והחשד הוא נגד תנובה בלבד

רשת מגה עומדת במרכז החקירה שמנהלת רשות ההגבלים העסקיים נגד קבוצת תנובה - כך נודע ל"גלובס".

על-פי החשדות, תנובה התערבה בפלנוגרמה (סידור המדף) ברשת מגה במסגרת ההסכמים בין הצדדים, והשפיעה באופן ישיר על שטחי המדף והנראות של המתחרים ברשת. על-פי החשד, התערבות זו הייתה בתמורה לתשלומים שונים שהעבירה תנובה לרשת מגה.

מקורב לחקירה אומר כי ברשות ההגבלים מצויים מסמכים רבים העשויים לבסס את החשדות כי תנובה עברה על הצו המוסכם. מדובר בצו המגדיר את כללי ההתנהגות בין הספקים המובילים בשוק ובין רשתות השיווק. על הצו חתומים הספקים בלבד, ולכן גם במקרה זה מגה אינה נחשבת עוברת עבירה כלשהי, והחשדות הם כנגד תנובה בלבד.

עוד נודע כי בכיר נוסף בתנובה נחקר תחת אזהרה ומצטרף ל-3 הבכירים שכבר נחקרו תחת אזהרה: מנכ"ל קבוצת תנובה, אריק שור; מנכ"ל תשלובת החלב, אייל מאליס; ומנהל חטיבת המזון, ארז וולף. חקירת הבכירים נמשכה כמה ימים ברציפות.

הסכמים מורכבים

החקירה הנוכחית, שנפתחה לפני כשבועיים, היא החקירה השנייה שפותחת רשות ההגבלים העסקיים נגד תנובה בתוך שנה. החקירה הראשונה, שנפתחה בספטמבר 2011, היא בחשד להסתרת מידע מרשות ההגבלים - ובעיקר הסתרתו של דוח מקינזי שנחשף ב"גלובס", ואשר חשף כי תנובה העלתה את מחירי הגבינה הצהובה, הגבינה הלבנה והקוטג', בהתאם לדוח כלכלי שהראה כי הביקוש למוצרים קשיח וכי עלייה במחיר לא תפגע בביקוש.

על-פי מקורות, בשנים האחרונות גדלו מאוד תשלומיה של תנובה לרשתות השיווק, שנועדו לשמור על מעמדה כספק השולט במדפים. בתנובה מייחסים חשיבות רבה לשטחי המדף של הרשת ולסידורם. מסיבה זו הקימה החברה לפני שנים אחדות את חברת מויאד, חברה-בת הנמצאת בבעלותה המלאה.

מויאד היא זו שמפעילה את דיילי תנובה ברשתות השיווק בסידור המדף, על מנת להבטיח שליטה ונראות בולטת של מוצריה על פני המתחרים.

עם זאת, מתברר כי למרות שתנובה עסקה באופן ישיר בסידור המדפים, היא שילמה לרשתות השיווק עמלות גבוהות, שלרוב גולגלו לצרכן על-ידי העלאת מחירי המכירה. באחת הפעמים הסכימה תנובה להגדיל את המרווחים של אחת מרשתות השיווק הגדולות על מוצרי החלב באמצעות עמלת הסדרנות, וזאת, לפי הערכות, כדי למנוע מחברת טרה להתרחב.

הסכמי הסחר שעליהם חתומה תנובה עם רשתות השיווק הם מורכבים וכוללים מספר רב של תשלומים שונים. כלל התשלומים מחושבים כשיעור ממחיר המכירה לצרכן, כך שככל שמכירות מוצריה של תנובה עולים - התשלומים שהיא מעבירה לרשתות גבוהים יותר.

מתנובה נמסר בתגובה כי החברה מנועה מלהתייחס לחקירה, וכי "תנובה משתפת פעולה באופן מלא עם רשות ההגבלים העסקיים".