ערן יעקובי: "התזרים של סלקום ופרטנר הפתיע לטובה"

חרף ההרעה בתוצאות הכספיות של סלקום ופרטנר, מניותיהן עולות בבורסה ■ המנויים נוטשים, הרווחים נופלים, אך האנליסט ערן יעקובי מסביר: "יש שיפור בצרכי ההון; ממליץ לקנות את 2 המניות"

הרווח הנקי של סלקום נחתך ב-50% ברבעון השני והרווח הנקי של פרטנר נפל ב-41%. שתי חברות הסלולר הוותיקות מאבדות מנויים וסלקום אף עוצרת חלוקת דיבידנדים, אך למרות הכל - מניותיהן עולות היום בבורסה. מדוע? לאנליסט ערן יעקובי מדש ברוקראז' יש תשובה פשוטה: תזרים מזומנים מפתיע.

דוח פרטנר: אובדן של 49 אלף מנויים ברבעון

דוח סלקום: הרווח הנקי נפל, הדיבידנדים נעצרו

"תזרים, זה כל הסיפור!", כותב יעקובי בסקירה לאחר הדוחות. "התזרים הפנוי של שתי החברות מפתיע לטובה. שתי החברות מצמצמות את מכירת ציודי הקצה ולפיכך מקטינות משמעותית את צרכי ההון החוזר. אנו מעריכים כי השיפור בצרכי ההון החוזר ישפיע גם על הרבעונים הקרובים לטובה. יש לציין כי החברות לא מצמצמות באופן משמעותי את ההשקעות ההוניות שלהן, כך שהשיפור בתזרים אינו בא על חשבון שדרוג הרשתות ומערכות ה- IT. אנו מעריכים כי למרות הסערה בשוק התקשורת, שתי החברות יכולות לייצר תזרים פנוי של 800-900 מיליון שקל בשנה, במהלך השנים הקרובות".

באשר לתהליכי ההתייעלות בשתי החברות, מסביר יעקובי: "אנו מאמינים (גם לפי הפרסומים במדיה) כי עוד לא הגענו לשיא מבחינת התייעלות ומאמצים אלה יימשכו ביתר שאת בשנה הקרובה, מה שיצמצם מאד את הפגיעה ברווחיות שתי החברות. אפשר להתחיל לשחק עם המספרים של בזק לאחר הפסקת ההפרדה המבנית - בחישוב ראשוני אפשר לדמיין גם מיליארד שקל חסכון שנתי אבל עדיין מוקדם לנקוב במספר המדויק. חובה לזכור גם את ירידת התמלוגים למדינה שתוסיף עוד כמה מיליוני שקלים לרווח".

ליעקובי יש גם תשובה לשאלה "מה עושים עם המניות?". הוא ממליץ לקנות את סלקום ופרטנר וקובע כי "מרבית התמורות כבר נתנו את אותותיהן בשוק התקשורת; ה-upside גבוה משמעותית מה-downside".

אקסלנס: "התוצאות היו יחסית טובות"

גם גלעד אלפר וליאת גלזר מאקסלנס ברוקראז' סבורים כי הגורמים לעליות במניות הם התזרים החיובי, היציבות ב-ARPU וצעדי ההתייעלות שננקטים בחברות. "התוצאות היו יחסית טובות, כאשר הנטישה התעצמה רק בסוף הרבעון, ומנגד צעדי ההתייעלות הצליחו למתן חלק ניכר מן הפגיעה".

באקסלנס סבורים כי השחיקה ב-ARPU (ההכנסה החודשית למנוי סלולר) תחזור ברבעונים הבאים, אשר תמותן במעט עקב עונתיות (roaming). גם התזרים חוזר להיות חזק: "אנו מעריכים כי גם ברבעונים הקרובים תמשיך המגמה הזו של תזרים חזק יחסית כאשר מכירות המכשירים ישארו נמוכות".

מבחינת איבוד המנויים ושיעור הנטישה, באקסלנס סבורים שטרם הגענו לשיא הצפוי. "ברבעון השלישי השחיקה תתחזק ביתר שאת. אנו ממשיכים להמליץ 'החזק' על שתי חברות הסלולר", דברי האנליסטים.

IBI: "התקדמות בתהליכי התייעלות"

לדברי אורי ליכט, מנהל מחלקת המחקר של אי.בי.אי ואנליסט התקשורת, מדובר בדוחות טובים ביחס לציפיות הנמוכות של השוק: "התזרים משתפר, ה-ARPU יציב ותהליכי ההתייעלות באים לידי ביטוי בשיעורי רווחיות טובים יותר מהתחזיות. ברור לכל שהרבעון הנוכחי אינו מייצג, ועיקר הפגיעה מכניסת המתחרים עוד לפנינו - כך שמצפים לנו עדיין מספר רבעונים קשים".

לדברי ליכט, "הבשורות הטובות הן שמתחילים לראות התקדמות בתהליכי התייעלות, שמתחילים לראות האטה מסויימת בגיוס מנויים אצל המתחרים החדשים וכן פעולות אקטיביות לצמצום ההון החוזר ולשיפור התזרים. ברמות המחיר הנוכחי".

יחד עם זאת, ב-IBI מעריכים שהשקעה בחברות הסלולר טומנת יותר סיכוי מסיכון.