פרטנר איבדה 49 אלף מנויי סלולר ברבעון; 41% צניחה ברווח

הרוויחה 120 מיליון שקל ברבעון השני ■ ההכנסות ירדו ב-24% ל-1.43 מיליארד שקל ■ החברה איבדה 77 אלף מנויי סלולר לעומת אשתקד ■ המנכ"ל חיים רומנו: "התוצאות משקפות את אחת התקופות הסוערות בשוק הסלולר הישראלי"

הרגולציה והתחרות בשוק הסלולר ממשיכה להכות בתוצאות הכספיות של חברות הסלולר בישראל: חברת פרטנר מדווחת היום (ג') על ירידה כמעט בכל הפרמטרים הפיננסיים ברבעון השני של השנה, בשל "אחת התקופות הסוערות ביותר בשוק הסלולר הישראלי", לשון מנכ"ל החברה חיים רומנו.

הרווח הנקי של פרטנר צנח ברבעון השני ב-41% לעומת הרבעון השני ב-2011 והסתכם ב-120 מיליון שקל, ובמונחי רווח למניה - 77 אגורות. סך ההכנסות של החברה ירד ב-24% והסתכם ב-1.43 מיליארד שקל. קונצנזוס האנליסטים של "גלובס" בשיתוף פסגות צפה הכנסות של 1.541 מיליארד שקל ורווח למניה של 1.12 שקלים.

לדברי המנכ"ל רומנו, "ריבוי המפעילים הסלולריים הפועלים כיום בשוק יצר מציאות חדשה, המחייבת את החברה לבצע שינויים והתאמות הן בפעילותה העסקית והשיווקית והן בהתאמת מבנה הוצאותיה. איתנותה הפיננסית והעסקית של החברה, וחוזקותיה המשמעותיות, בנוסף להשקעה העקבית בנכסי החברה, מהווים פלטפורמה להתמודדות מוצלחת עם אתגרים עכשוויים ועתידיים".

פרטנר מדווחת כי מאוקטובר 2011 ועד לסוף יולי 2012 צומצמו בחברה כ-2,100 משרות, במסגרת תהליכי ההתייעלות בחברה, והמגמה הזו צפויה להימשך.

לדברי רומנו, "ההתייעלות הביאה לצמצום של כ-100 מיליון שקל בהוצאות התפעוליות. כחלק ממהלך זה, ממשיכה החברה בהתאמת מצבת כוח-האדם, בעיקר באמצעות תהליך מסודר של צמצום גיוסים וביטול תקנים שאינם מאויישים".

למרות הירידה בהכנסות וברווח, פרטנר מחלקת דיבידנד של 160 מיליון שקל בגין המחצית השנייה של השנה - 1.03 שקל למניה ו-60% מהרווח הנקי במחצית.

עלייה בשיעור הנטישה

במהלך הרבעון השני פרטנר איבדה 49 אלף מנויים לעומת הרבעון הקודם. מצבת המנויים הסתכמה בסוף הרבעון ב-3.09 מיליון מנויי סלולר. שיעור הנטישה הרבעוני עלה ב-2.4% ל-8.9% בחישוב רבעוני.

ההכנסה החודשית ממנוי סלולר (ARPU) ירד ב-10% בהשוואה לרבעון השני אשתקד והסתכם ב-101 שקל. השימוש החודשי למנוי סלולר (MOU) דווקא עלה ב-10% ברבעון ל-437 דקות.

גם ההכנסות של פרטנר מציוד, דהיינו מכירת הסמארטפונים, שברבעונים הקודמים היו האור בדוחות החברה, ירדו ברבעון השני ב-59% ל-215 מיליון שקל. החברה מציינת כי זה בעקבות התגברות התחרות בתחום המכשירים, הקשחת תנאי התשלום במכירה, ירידה בביקושים והפסקת הנחות ותנאים משופרים ללקוחות.

הרווח התפעולי של פרטנר ירד ב-35% והסתכם ברבעון השני ב-245 מיליון שקל. ה-EBITDA של החברה צנח ב-28% לסך של 423 מיליון שקל. החברה הצליחה לייצר תזרים מזומנים בניכוי פעילויות השקעה של 313 מיליון שקל נכון לסוף הרבעון - זינוק של 98%.

נתח השוק של פרטנר עמד בסוף הרבעון על 31%, לעומת 32% ברבעון הקודם. פרטנר איבדה ברבעון השני גם 11 אלף מנויי טלפוניה, ומספרם הסתכם ב-281 אלף בסוף הרבעון השני, לעומת 292 אלף אשתקד.

יצוין כי מניית פרטנר עולה בבורסה בתל-אביב היום. לדברי אורי ליכט, מנהל מחלקת המחקר של אי.בי.אי ואנליסט התקשורת, מדובר בדוחות טובים ביחס לציפיות הנמוכות של השוק: "התזרים משתפר, ה-ARPU יציב ותהליכי ההתייעלות באים לידי ביטוי בשיעורי רווחיות טובים יותר מהתחזיות. ברור לכל כי הרבעון הנוכחי אינו מייצג, ועיקר הפגיעה מכניסת המתחרים עוד לפנינו - כך שמצפים לנו עדיין מספר רבעונים קשים".

לדברי ליכט, "הבשורות הטובות הן שמתחילים לראות התקדמות בתהליכי התייעלות, שמתחילים לראות האטה מסויימת בגיוס מנויים אצל המתחרים החדשים וכן פעולות אקטיביות לצמצום ההון החוזר ולשיפור התזרים. ברמות המחיר הנוכחי".

יחד עם זאת, ב-IBI מעריכים כי השקעה בחברות הסלולר טומנת יותר סיכוי מסיכון.