מתח באירופה: האם מפנה במשבר החוב יתרחש השבוע?

דריכות באירופה: האם הבנק המרכזי האירופי יחל לרכוש אג"ח ממשלתיות? ■ בינתיים, ראש ממשלת יוון אנטוניס סמארס צפוי להיפגש עם מנהיגי אירופה - ביניהם אנגלה מרקל ופרנסואה הולנד

מתח באירופה: האם השבוע יחול מפנה במשבר החוב באירופה? דיווח ה"דר שפיגל" אתמול כי הבנק המרכזי האירופי שוקל להציב רף עליון למרווחי האג"ח הממשלתיות באירופה - קרי, במידה והמשקיעים ימשיכו למכור איגרות איטלקיות וספרדיות והתשואות ימשיכו לעלות - הבנק האירופי ייאלץ להתערב, ולבצע רכישות אג"ח ממשלתיות בעצמו.

בתוך כך, צפוי השבוע להיפגש ראש ממשלת יוון, אנטוניס סמארס, את מנהיגי אירופה בניסיון להקל מעט את ההתחייבויות התקציביות והרפורמות המבניות של ממשלתו להעביר. ביום רביעי יפגוש סמארס בז'אן-קלוד יונקר, ראש ממשלת לוקסמבורג, העומד גם בראש ועידת שרי האוצר של גוש האירו.

בהמשך, צפוי סמארס לפגוש בברלין את קנצלרית גרמניה מרקל (שישי), ובפריז את נשיא צרפת הולנד (שבת) - וזאת, במטרה להוביל להקלה בתנאי החילוץ של יוון, מתוך חשש כי זו תאולץ לפרוש מגוש האירו.

הקנצלרית מרקל, שכבר הבהירה בסוף השבוע כי "תעשה הכל" כדי לשמור על גוש האירו, שוקלת כנראה הקלות בתוכניות הסיוע ליוון (כך לפי חשיפת "בלומברג" בסוף השבוע). זאת, בעוד גם יונקר טרח להבהיר אתמול כי סוגיית פרישה של יוון מגוש האירו לא תעמוד על הפרק, "אלא אם הממשלה היוונית תפר את כל התחייבויותיה ולא תעקוב אחר אף הסכם".

"יש בסיס חיובי להתחזקות האירו בחודשים הקרובים", אומרת אמה לאוסן, אסטרטגית מט"ח בבנק הלאומי באוסטרליה. "אם הסיפור האירופי הקשור לאג"ח הממשלתיות יאושר - זה יהיה חיובי מאד לכולם".

בהתחשב ביכולת הבנק המרכזי האירופי להדפיס כסף, נכתב אתמול ב"דר שפיגל", תהיה לבנק גישה בלתי מוגבלת לרכישת אג"ח ממשלתיות במטרה להוריד את התשואות כלפי מטה. בבנק האירופי, כמובן, סירבו למסור תגובה לבקשת העיתון הגרמני.