"יוון לא תפרוש מגוש האירו - אלא אם תפר כל ההתחייבויות"

כך מתחייב ראש ועידת שרי האוצר של גוש האירו, ז'אן-קלוד יונקר ■ "רק במקרה של סירוב מוחלט לעמוד בהתחייבויותיה התקציביות הרפורמות המבניות, השאלה המדוברת תעלה על הפרק"

יוון לא תיאלץ לעזוב את גוש האירו, אלא אם המדינה "תסרב באופן מוחלט" למלא את התחייבויותיה לרפורמות כלכליות ולקיצוצים בתקציב - כך אמר ראש ועידת שרי האוצר של גוש האירו, ז'אן-קלוד יונקר, המכהן גם כראש ממשלת לוקסמבורג.

יונקר הבהיר כי סוגיית פרישה של יוון מגוש האירו לא תעמוד על הפרק, "אלא אם הממשלה היוונית תפר את כל התחייבויותיה ולא תעקוב אחר אף הסכם". יונקר אמר את הדברים בראיון למגזין האוסטרי Tiroler Tageszeitung, כאשר השבוע צפוי ראש ועידת שרי האוצר של אירופה לפגוש בראש הממשלה היווני, אנטוניס סמארס.

"רק במקרה של סירוב מוחלט לעמוד בהתחייבויותיה התקציביות הרפורמות המבניות, השאלה המדוברת תעלה על הפרק", הבטיח יונקר, ואמר כי הוא מצפה מיוון להכפיל את מאמציה לעמוד ביעדים התקציביים שלה.

בסוף השבוע, נזכיר, הבהירה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל כי היא שוקלת הקלות בתוכנית הסיוע ליוון. ממשלת גרמניה נקרעת בין אלה המתנגדים בתוקף מתן הקלות ליוון, לבין התומכים בהקלות כדי לסייע ליוון לעמוד בתנאי החילוץ שלה ולהתאושש מתקופת השפל הכלכלי בה שרויה המדינה.

בתוך כך, לפי דיווח ה"פיננשל טיימס", ממשלתו של סמארס מנסה לאתר מקור מיידי לקיצוצים של כ-11.5 מיליארד אירו (שווי ערך לכ-5% מהתוצר הלאומי) בשנים 2013-2014, כפי שסיכמה עם האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית - אולם, מתקשה לעשות כן, ולפיכך מעוניינת לדחות את התשלום לשנים מאוחרות יותר.

סמארס מעוניין להאריך את תוכנית הצנע המדוברת - ולפרוס את הקיצוצים למשך 4 שנים, עד שנת 2016, תוך שאיפה להקטין את הגירעון הממשלתי בכ-1.5% תוצר כל השנה (לעומת יעד לקיטון של כ-2.5% בגירעון של שנה, תחת התוכנית הנוכחית).

זאת, בעוד הממשלה היוונית "נואשת" לסיוע כספי נוסף במסגרת חבילת החילוץ השנייה שלה (130 מיליארד אירו בסך-הכל).