וול סטריט ננעלה במגמה מעורבת לאחר פרוטוקול ה'פד'

החשש מהחרפה במשבר באירופה מתגבר לאור תשואות האג"ח הגבוהות של ממשלות איטליה וספרד ■ יוון מעוניינת בהארכה במדיניות הקיצוצים ■ יותר חברים ב'פד' תומכים בהקלה כמותית ■ הקונגרס: ייתכן מיתון ב-2013

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ד') במגמה מעורבת לאחר פרסום פרוטוקול ה'פד' שמראה כי ישנה מגמה לכיוון השקה של תוכנית הקלה כמותית. זאת, בעוד באירופה מתגבר החשש מהחרפה במשבר, לאור תשואות האג"ח הגבוהות של ממשלות איטליה וספרד, ובעוד יוון מעוניינת בהארכה למדיניות הקיצוצים שלה, עבורה היא זכאית לסיוע חיצוני.

חברי הפדרל ריזרב תמכו באופן ברור יותר בנוגע לסבב נוסף של רכישת אג"ח, כך עולה מפרוטוקול דיוני הריבית של ועדת השוק הפתוח מסוף יולי ותחילת אוגוסט שפורסמו היום. "חברים רבים החזיקו בדעה כי הרחבה מוניטרית נוספת תהיה מוצדקת בקרוב, אלא אם הנתונים שיגיעו יצביעו על התחזקות רצינית ובת-קיימא בקצב ההתאששות הכלכלית", כך נאמר בהודעה שיצאה היום. יש לשים לב לנוסח שמצביע על כך כי יותר חברים ב'פד' מחזיקים בדעה הזו.

לפי הפרוטוקול, "חברים רבים" אמרו שתוכנית כזו תוכל לספק תמיכה נוספת לכלכלה על ידי הורדת הלחץ על שיעורי הריבית לטווח ארוך ושיפור התנאים הכלכליים.

"השווקים מחכים לסימן חיובי כדי להמשיך ולעלות, אולם ללא סימן כזה עולה השאלה אם האופטימיות האחרונה הייתה באמת מוצדקת", מציין ריצ'ארד האנטר, מנהל מחלקת ההשקעות ב-Hargreaves Lansdown Stockbrokers.

בארה"ב הוציא היום הקונגרס הערכה כלכלית חדשה, בה הוא צופה כי הגרעון הממשלתי האמריקני בשנה הפיסקלית 2012 יעמוד על 1.1 טריליון דולר, או 7.3% מהתמ"ג. ההערכה הנוכחית לגרעון נמוכה יותר מזו שפורסמה בחודש מארס - 1.2 טריליון דולר. עוד מעריך הגוף, שאינו כפוף למפלגות האמריקניות, כי הכלכלה האמריקנית תצמח בקצב של 2.1% ב-2012, קצב נמוך מתחזית הבית הלבן. עם זאת, במקרה שהעלאות המס והקיצוצים הצפויים אכן יתממשו בחודש ינואר (מה שמכונה "הצוק הפיסקלי"), צופה הגוף צמיחה שלילית של 0.5% בין הרבעון הרביעי של 2012 לרבעון הרביעי של 2013. במקרה כזה ועל פי התרחיש הנוכחי, ארה"ב תיכנס למיתון ושיעור האבטלה יקפוץ לכ-9% במחצית השנייה של 2013. כיום עומד שיעור האבטלה על 8.3%.

באירופה, ממשיכים המשקיעים לקוות גם כן להקלה כמותית מצד הבנק המרכזי האירופי (ECB), לאחר דיווחים של ה"דר שפיגל" ו"הטלגרף" כי הבנק המרכזי צפוי להציב רף עליון למרווחי האג"ח הממשלתיות באירופה - קרי, במידה והמשקיעים ימשיכו למכור איגרות איטלקיות וספרדיות והתשואות ימשיכו לעלות - ה-ECB יתערב בשוק ויבצע רכישות אג"ח ממשלתיות בעצמו.

יוון מרכזת את מרבית תשומת הלב היום, בעוד ראש הממשלה היווני אנטוניס סמארס, צפוי לפגוש בז'אן-קלוד יונקר, ראש ממשלת לוקסמבורג העומד גם בראש ועידת שרי האוצר של גוש האירו, במטרה לשכנעו לדחות מעט קיצוצים ממשלתיים בהיקף של 11.5 מיליארד אירו - עד שנת 2016 (במקום 2014). בריאיון לעיתון הגרמני "בילד", הבהיר הבוקר סמארס כי "יוון לא זקוקה לעוד כסף, רק לעוד זמן".

מאקרו: המשך ההתאוששות בנדל"ן

מכירות הבתים הקיימים לחודש יולי עלו ב-2.3% ל-4.47 מיליון בתים בשיעור שנתי, לעומת 4.37 מיליון בחודש יוני. עם זאת, מדובר בנתון חלש מעט יחסית לצפי שעמד על 4.52 מיליון בתים. גם המחיר הממוצע של בתים קיימים טיפס ב-9.4% ל-187,300 דולר, והמלאים עלו ב-1.3% ל-2.4 מיליון בתים, המייצגים 6.4 חודשים של היצע.

עוד התפרסם נתון מלאי הנפט ומוצריו, אשר ירד בכ-5.4 מיליון חביות בשבוע החולף, לעומת צפי לעלייה קלה במלאים של כ-0.1 מיליון חביות.

דל הגיבה לדוחותיה; כולם מוכרים פייסבוק

ענקית המחשבים Dell דיווחה אתמול בערב לאחר נעילת המסחר בוול סטריט על תוצאותיה הפיננסיות לרבעון השני של 2012, אשר כצפוי היה רבעון חלש במכירות, על רקע המצב של שוק המחשבים האישיים המדרדר. דל מדווחת על רווח נקי של 50 סנט למניה, לעומת הצפי שעמד על 45 סנט בלבד. עם זאת, ההכנסות הגיעו ל-14.48 מיליארד דולר לעומת הצפי שעמד על 14.7 מיליארד דולר.

פייסבוק ממשיכה לתפוס כותרות. לאחר שנודע כי פטר ת'יל, אחד הדירקטורים בענקית הרשת החברתית, הרוויח יותר ממיליארד דולר ממכירת מניות החברה, דווח היום כי גם דסטין מוסקוביץ', אחד ממייסדיה - מכר כ-450 אלף מניות של החברה בשבוע החולף, אשר שוות כ-8.7 מיליון דולר.

גם אפל המשיכה לרכז עניין לאחר ששברה את "שיא העולם" במהלך השבוע והפכה להיות החברה עם השווי שוק הגדול בהיסטוריה. ביום שני סיימה החברה את יום המסחר עם שווי שוק עצום של 623.5 מיליארד דולר - כאמור השווי שוק הגדול ביותר אי-פעם.

חברת נייס הודיעה היום כי בנק DBS השיק בהצלחה את פתרון ניהול האיכות של נייס, המבוסס על כלים אנליטיים לניתוח מידע, במרכז שירות הלקוחות שלו בסינגפור. הטכנולוגיה של נייס מאפשרת ל-DBS, הבנק בגדול בסינגפור, להגביר את יעילות מרכז השירות ולשפר את שביעות רצון הלקוחות על ידי הפחתת זמן הטיפול ונפח השיחות עם הלקוחות.

אלווריון הודיעה כי פרסה פתרון אינטרנט אלחוטי בטכנולוגיית Wi-Fi, באמצעות ספקית התקשורת AirNet, באיזור הנופש אלבנה הנמצא לחוף הים השחור של בולגריה. רשת התקשורת החדשה מאפשרת להתחבר לאינטרנט אלחוטי באמצעות סמארטפונים, טאבלטים ומחשבים ניידים, במהירות שבין 500 קילוביט ל-2 מגהביט, ולהנות משימוש נטול הפרעות בישומי אימייל, וידאו, העברת תמונות, רשתות חברתיות ודפדפני אינטרנט.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]