כ-100 עובדי "מעריב" הפגינו ברחוב אבן גבירול בת"א

במהלך ההפגנה חסמו המפגינים את רחוב אבן גבירול למשך מספר דקות ■ במכתב שנשלח במוצ"ש לרה"מ קראו עובדי "מעריב" לנתניהו להתערב במשבר בעיתון

מאות עובדי "מעריב" הפגינו היום (א') מול סניף שופרסל במגדל המאה ברחוב אבן גבירול בתל-אביב. עקב החשש של ההנהלה מפני העובדים, שדפקו בידיהם על הדלתות הזכוכית בכניסה והיציאה, הוחלט לסגור את הסניף ולהוריד את סורגי החנות.

מחוזקים בעיתונאים ממערכות תקשורת אחרות - "הארץ", "דה מרקר", "כלכליסט", "גלובס", "ידיעות אחרונות", ערוץ 2 וערוץ 10 - הפגינו היום במשך שעתיים מאות עובדים מיואשים מול סניף שופרסל הנמצא בבעלות אי.די.בי, הבעלים העכשוויים של "מעריב".

במהלך ההפגנה קרא נתן זהבי לעובדים במגאפון להיכנס לסניף, לאסוף מצרכים ולהודיע לקופאיות שנוחי דנקנר ישלם כי הוא עדיין לא העביר חצי משכורת לעובדי "מעריב".

למרות הצהרות בימים האחרונים - מטעם יו"ר אי.די.בי, נוחי דנקנר; מנכ"ל "מעריב", טל רז; יו"ר הדירקטוריון, דן יעקובי; וכן הבעלים לשעבר ובעל מניות מיעוט, עופר נמרודי - העובדים משוכנעים כי ההסכם המכירה של "מעריב" לשלמה בן-צבי ישאיר אותם ללא עבודה, ללא פיצויי פיטורים וללא כספי הפנסיה שלהם. לזמן קצר העובדים אף חסמו את כביש אבן גבירול.

בתוך כך, היום נכנסה משכורתם של 2,000 עובדי "מעריב", אך העובדים עדיין חוששים כי לא יזכו לראות את משכורת ספטמבר.

פנייה לראש הממשלה

עובדי "מעריב" פנו במוצ"ש לראש הממשלה, בנימין נתניהו, וכתבו לו: "החלטתך לשתוק נוכח המשבר ב'מעריב' תמוהה. גם שתיקת השרים בממשלה רועמת. אי-התערבותך היא הסרת אחריות מאיתנו והפקרתנו".

ביום חמישי הבטיחו בכירי "מעריב", ובהם מנכ"ל העיתון טל רז, כי משכורות העובדים ייכנסו לחשבונם יום למחרת, ביום שישי, אך כספי המשכורת של רוב עובדי העיתון נכנסו רק היום.

ועד העובדים הבטיח אתמול כי בימים הקרובים יחל לעשות שימוש מסיבי יותר בדפי העיתון ובאתר NRG כדי להעלות את מצבם למודעות הציבור, ובכך ללחוץ על מקבלי ההחלטות באי.די.בי וב"מעריב" לשלם להם את כספם הכולל משכורות, פיצויי פיטורים, וכספי פנסיה.

ביום חמישי צלצל יו"ר אי.די.בי, נוחי דנקנר, ליו"ר ועד עובדי "מעריב", חגי מטר, והודיע לו כי הוא מתכנן לפעול לכך שכל שקל מעסקת המכירה של העיתון ושל בית הדפוס יועברו לעובדים.

בערב שלחו העובדים מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו הביעו תמיהה וזעם על שתיקתו ועל אי-התערבותו נוכח קריסתו של מפעל, שסיפק משכורת ל-2,000 משקי-בית.

לדבריהם, משמעות סגירת "מעריב" היא "תוספת בין-יום של 2,000 איש למעגל האבטלה. פרנסתן של 2,000 משפחות תיגדע, ועול הדאגה לקיומן ייפול על הממשלה".

העובדים קראו לנתניהו ולשריו להתערב בנושא. "אי-התערבותכם עלולה להוביל למציאות בלתי נסלחת שבה ניזרק כולנו למעגל האבטלה. אי-התערבותכם היא בבחינת הסרת אחריות מאזרחים עובדים, משלמי מסים ושומרי חוק. אי-התערבותכם היא פגיעה בדמוקרטיה. אי-התערבותכם היא הפקרתנו".

עוד כתבו העובדים כי "כאשר מפעל שבו מאות עובדים נקלע למשבר, הממשלה יודעת היטב כיצד להגן על אזרחיה המפרנסים ולשמור על כבודם. ניסיון העבר מלמד כי הממשלה מסוגלת להתערב ולהציל עובדים מאימת האבטלה, כפי שרק לאחרונה ראינו במספר דוגמאות".

לבסוף קראו העובדים לראש הממשלה להתערב ולפעול לקיומו של "מעריב". "בשתיקה החמורה הזו, אדוני ראש הממשלה, אתם זונחים ערכים חיוניים לדמוקרטיה ולאזרחים החיים בה: שמירה על חופש הביטוי העיתונאי, שמירה על שוק העבודה, פרנסה כבסיס לכבוד האדם", סיכמו.