וול סטריט ננעלה בעליות: המדדים בשיאים של 5 שבועות

אובמה חזר על עמדתו בנוגע למיסוי העשירים ■ ברלוסקוני חוזר לפוליטיקה האיטלקית - ומונטי הגיש את התפטרותו ■ נתונים טובים מסין העלו את הסנטימנט ■ דריכות לקראת מסיבת העיתונאים של ברננקי ביום רביעי

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ב') בעליות שערים, כאשר המשקיעים ממשיכים להתלות בין דיוני הצוק הפיסקלי לנתונים הכלכליים. בסוף השבוע פורסמו נתונים חיוביים בארה"ב ובסין, ובאירופה - ההתפתחויות באיטליה משפיעות על הבורסות בעולם.

"המשקיעים ממשיכים להאבק עם חוסר הוודאות סביב דיוני הצוק הפיסקלי לעומת נתונים כלכליים די טובים מארה"ב ומסין", אומר ג'יימס פולסן, מנהל השקעות בוולס קפיטל. "משיכת החבל הזאת צפויה להשאיר את שוק המניות בטווח הנוכחי עד שנקבל הצהרה מוושינגטון".

אובמה נשא היום דברים בדטרויט בנוגע לצוק הפיסקלי וחזר על עמדתו בנוגע למיסוי העשירים, מה שמצביע על המשך חוסר ההסכמה בינו לבין נציגי הרפובליקנים בקונגרס. לשני הצדדים נותר זמן קצר ביותר כדי להגיע להסכמה בסוגייה.

יו"ר הוועדה שהוקמה לבחינת החוב של ארצות הברית העריך היום כי הסיכוי להגיע להסכמה בנוגע לצוק הפיסקלי לפני סוף השנה עומד על 40%.

כאמור החדשות שהגיעו מאיטליה מזעזעות את השווקים. הכל החל ביום חמישי כשמפלגתו של ראש ממשלת איטליה לשעבר סילביו ברלוסקוני, מפלגת העם החופשי, הודיעה על משיכת התמיכה בממשלתו של ראש הממשלה המכהן מריו מונטי. השווקים באירופה וארצות הברית לא ממש התרגשו מההכרזה הזאת, ורק הבורסה באיטליה הגיבה באופן יחסית מתון לידיעה.

אך הדרמה האמיתית התרחשה בשבת, כשבשעות הצהריים המאוחרות ובמהלך סיור שערך ברלוסקוני עם כתבים במתקן האימונים של קבוצת הכדורגל AC מילאן שבבעלותו הוא הודיע כי הוא מתכוון להתמודד בבחירות הכלליות שיערכו באיטליה בשנת 2013 על תפקיד ראש הממשלה. מספר שעות לאחר מכן יצאה הודעה מלשכתו של נשיא איטליה ג'ורג'יו נפוליטנו לפיה ראש ממשלת איטליה מריו מונטי ביקש פגישה דחופה עם הנשיא, שבתומה הוא מסר את התפטרותו לנשיא - שתיכנס לתוקף מיד לאחר אישור תקציב המדינה לשנת 2013.

קשה עדיין לקבוע מה מזעזע יותר את השווקים? החזרה של ברלוסקוני לפוליטקיה, שכזכור התפטר לפני קצת יותר משנה בשל לחץ פנימי ובינלאומי עליו לאור המצב הכלכלי של איטליה, שהינה הכלכלה השלישית בגודלה בגוש האירו. או ההתפטרות של מונטי, שעמד בראש ממשלת טכנוקרט שהוקמה לאחר התפטרותו של ברלוסקוני והצליחה לייצב את מצבה הכלכלי של המדינה.

נעבור לארצות הברית, שם ייתכנסו מחר חברי ועידת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב לדיונים שיימשכו יומיים על הריבית של ארצות הברית לחודש דצמבר, כשביום רביעי צפוי יושב ראש הפד בן ברננקי למסור את התחזיות שלו בנוגע לשנה הבאה ואת המדיניות המוניטראית של הפד לשנה הקרובה.

על פי אנליסטים רבים, ברננקי צפוי גם להכרזי על השקת תוכנית תמריצים חדשה למשק האמריקאי שתחילף את תוכנית ה"אופריישן טוויסט" שתסתיים בסוף השנה הנוכחית במסגרתה נהג הפד להמיר את אחזקותיו באג"ח קצרות טווח לאג"ח ארוכות טווח.

בסין, התפוקה התעשייתית זינקה בנובמבר בשיעור של 10.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ומדד המחירים לצרכן קפץ גם הוא ב-2%.

אפל המשיכה לרדת

משהו לא טוב עובר על מניית אפל בתקופה האחרונה, כשהמניה ירדה בכמעט 10% בשבוע שעבר. בטור שפורסם באתר האינטרנט של CNBC בסוף השבוע ניסו לנתח את הסיבות לירידה במניה והגיעו לשתי סיבות מרכזיות. אם לא די בכך בג'פריס חתכו היום את מחיר היעד שלהם למניית אפל מ-900 דולר ל-800 דולר.

קבוצת משקיעים מסין הודיעה כי היא רוכשת כ-80% מהמניות של חטיבת המטוסים של AIG ,תמורת 4.23 מיליארד דולר. את הקבוצה הסינית מוביל וונג שייאנדינג, יו"ר חברת NewChina Trust.

גוגל ואפל מתכוונות לחבור יחדיו על מנת להגיש הצעה משותפת בסכום של יותר מ-500 מיליון דולר עבור רכישת מאגר הפטנטים של חברת קודאק שנמצאת בהליך של פשיטת רגל.

פייסבוק עמדה במוקד לאחר שבסוף השבוע דווח כי רשויות המס באיטליה פשטו על משרדי החברה במילאנו והחרימו משם מסמכים וזאת במסגרת חקירה שמתנהלת נגד החברה בחשד לאי תשלומי מס.

רשת מקדונלדס דיווחה היום על עלייה מעל לצפי של 2.4% בהיקף המכירות של הסניפים שלה בחודש נובמבר לעומת צפי של האנליסטים לעלייה של 2%.