אחרי אישור חוק ערוץ 10: לוקר ייפגש הערב עם מנכ"לי ערוץ 2

מנכ"ל רשת, אבי צבי, ומנכ"ל קשת, אבי ניר, יבקשו ממנכ"ל משרד ראש הממשלה ליצור שוויוניות בחוק ולהחיל אותו גם על זכייניות ערוץ 2

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, ייפגש הערב (ב') עם מנכ"לי זכייניות ערוץ 2, רשת וקשת, אבי צבי ואבי ניר, בעקבות אישור החוק להצלת ערוץ 10 היום בוועדת שרים לחקיקה. השניים יבקשו מלוקר ליצור "שוויוניות" בחוק ולהחיל אותו גם על זכייניות ערוץ 2.

החוק, שאמור להציל את ערוץ 10 באמצעות פריסת חובותיו והארכת זיכיונו בשנתיים, עבר היום פה-אחד בוועדת השרים לחקיקה, לאחר שאתמול (א') עתר ערוץ 10 לבג"ץ נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בטענה כי אינו מקדם את המתווה להצלת הערוץ שגיבש לוקר.

בערוץ 2 מעריכים, או לפחות מקווים, כי בחוק ייכללו סעיפים נוספים הנוגעים להקלות לזכייניות הערוץ עד סיום תהליך החקיקה.

ההערכה היא כי חרף החלטתו הקודמת של ראש הממשלה שלא לאשר את החוק לפני הבחירות, הכנסת אכן תתכנס כדי לקיים הליך חקיקה מזורז במהלך השבוע הבא.

על-פי ההערכות בכנסת, ביום אחד יעבור החוק ב-3 הקריאות במליאה ובוועדת הכלכלה. עם זאת, הדיון בחוק עדיין אינו מופיע בלוחות הזמנים של המליאה, העומדת בפני בחירות.

רשת וקשת אינן תמימות-דעים בנושא ה"שוויוניות". רשת מבקשת הארכת זיכיון של עד 5 שנים במסגרת ערוץ 2, ואילו קשת מעוניינת לשמור את המצב הקבוע היום בחוק ולקבל רישיון להפעלת ערוץ חדש ועצמאי בשנת 2015. זאת לאור העובדה שקשת ערוכה לצאת לרישיון כבר היום, ואילו חוסנה הכלכלי של רשת עדיין אינו מאפשר זאת.

שתי הזכייניות מבקשות הקלות כלכליות דומות לאלה שקיבל ערוץ 10 בכל הנוגע לערבויות והחזר חובות למדינה. 3 הזכייניות (של 10 ושל 2) יקבלו החל מהשנה הבאה, על-פי החוק המוצע, פטור מתשלום דמי זיכיון ותמלוגים למדינה.

3 שרים בלבד השתתפו בהצבעה על ערוץ 10 בוועדת השרים לחקיקה, ואילו השר יעקב נאמן לא השתתף, מחשש לניגוד עניינים, שכן משרדו הפרטי מייצג את ערוץ 10 בערכאות משפטיות שונות. עם זאת, השרים כולם, בתמיכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, תמכו בחוק שנוסח בהסתמך על המלצות ועדת לוקר. לאור ההתקדמות המשמעותית, הוחלט שלא להנפיק מכתבי פיטורים לעובדי הערוץ, כפי שתוכנן.

בכירי הערוץ נפגשו הבוקר עם נשיא המדינה, שמעון פרס. "זו חובתי הברורה כנשיא המדינה, להיות אחד מהמגנים על הדמוקרטיה בישראל", אמר פרס והוסיף כי "אין חופש ביטוי אמיתי ללא ייצוג נרחב, פלורליזם וחופש עיתונות מלא בישראל. בית הנשיא נמצא בקשר רציף עם משרד ראש הממשלה, ונמשיך ונסייע בכל דרך אפשרית, בזמן הנתון, להמשך הפעלתו של ערוץ 10, המהווה מקור פרנסה לאלפי משפחות בישראל ומקור לחיזוק השיח הציבורי והדמוקרטי".