מהדורת חדשות 2 תקוצר ל-45 דקות; תוכניות בוטלו

זאת לאור דרישת דירקטוריון חדשות 2 לקיצוץ של 20 מיליון שקל לפחות בתקציב ■ עפ"י ההערכות, בקרוב יחל הליך פיטורים של עשרות עובדים בחברה, לאור תזרים מזומנים בעייתי אליו נקלעו זכייניות ערוץ 2 קשת ורשת

החל הליך הקיצוצים בחברת החדשות של ערוץ 2: החל מהערב (ג') תקוצץ המהדורה המכרזית של חדשות 2 ל-45 דקות. בנוסף בוטלו התוכניות "פגוש את העיתונות" וכן "שש עם עודד בן-עמי" שלא תשודר כבר החל מהערב - כך הודיע מנכ"ל חדשות 2, אבי וייס, לעובדי חברת החדשות שכונסו בנווה-אילן.

מהלכים אלה באים לאור דרישה של דירקטוריון חדשות 2 לקיצוץ של 20 מיליון שקל לפחות בתקציב החברה. הדירקטוריון נועד היום וקיבל את ההחלטות.

תזרים מזומנים בעייתי

על-פי ההערכות, בקרוב יחל הליך פיטורים של עשרות עובדים בחברת החדשות של ערוץ 2, זאת לאור תזרים מזומנים בעייתי אליו נקלעו זכייניות ערוץ 2 קשת ורשת. בתוך 10 ימים יתבקש וייס להציג תוכנית קיצוץ לדירקטוריון.

לישיבה של דירקטוריון חדשות 2 היום הגיעו גם מנכ"לי ערוץ 2, אבי ניר (קשת) ואבי צבי (רשת), והתייחסו למצבו הקשה של ערוץ 2. בעוד יומיים אמור לעלות לדיון בכנסת החוק להצלת ערוץ 10, ולפי שעה תזכיר החוק אינו מכיל כל פתרון כולל למשבר ענף ובכלל זה למצוקת זכייניות ערוץ 2.

בישיבת הדירקטוריון, שהוגדרה ישיבת חירום, הוחלט גם על תוכנית קיצוץ מאסיבית של תוכניות נוספות.

"מצב אבסורדי"

בכינוס עם עובדי החברה אמר המנכ"ל אבי וייס, כי "ערוץ 2 הוא הערוץ המצליח ביותר במערב, ובאופן מוזר זה ערוץ שמפסיד המון כסף. אנו מתוקצבים על-ידי הזכיינים, וערוץ 2 הגיע למצב שאין כסף.

"היום התכנס לדירקטוריון חברת החדשות והחליט על שורה של צעדים מאוד כואבים. ערוץ 2 הגיע למצב שיותר הוא לא יכול. להזכירכם - אנחנו, חברת החדשות, אחרונים בתור. הזכיינים כבר ביטלו ודחו תוכניות, קיצצו שכר. אפילו התביישנו לראות את השידורים החוזרים. ועכשיו אחרי רשת וקשת זה הגיע גם אלינו.

"נוצר מצב אבסורדי. אנחנו 34 יום לפני הבחירות, ואף אחד לא רוצה להיות כלי בידי אף אחד, ודווקא בימים אלה החליטו לגזור את דיננו".

מנכ"ל רשת, אבי צבי, אמר בישיבה: "אני רוצה להגיד לכם תודה. אתם לא מובן מאליו. אנו רואים את המאמץ וההישג שלכם. אתם העוגן המרכזי והחשוב ביותר של ערוץ 2. אנו נעשה הכול כדי לשמור על החופש העיתונאי שלכם ועל החופש הכלכלי שלכם.

"המצב באמת בלתי נסבל. לא היינו מבקשים קיצוץ אם לא היה מדובר בבשר החי של ערוץ 2. רשת וקשת עשו סדרת פעולות כדי להימנע מהרגע הזה. קודם התחלנו אצלנו.

"אני 4 שנים בתפקיד, ולדעתי השקעתי 25 מהזמן שלי מול הרגולטורים, ולא השגנו אף הישג. אנחנו ברגע אל-חזור. שוב מצילים את ערוץ 10 ונותנים מתנות בשווי של 100 מיליון שקל, בנוסף ל-368 מיליון שקל שכבר נתנו להם בשנים האחרונות, ולנו ערוץ 2 אומרים - גם אתכם נשב אבל בהמשך. אנחנו לא יודעים איך נעבור את דצמבר ואת ינואר, פשוט לא יודעים".

אבי ניר, מנכ"ל קשת, אמר כי "במקום לגבש מדיניות ולפעול בשוויוניות, הממשלה מצילה את ערוץ 10 וממוטטת את ערוץ 2".

יעקב שחם, יו"ר ועדת הטלוויזיה של הרשות השנייה, אמר הערב: "יש לי כבוד גדול לדירקטוריון חברת החדשות של ערוץ 2, אך לצערי אין להם את הסמכות לקבל החלטה מסוג זה. כל שינוי בלוח השידורים, בכל היבט, חייב להגיע לוועדת הטלוויזיה ולקבל את אישורה. בשלב זה לא נעשתה כל פנייה רשמית לרשות השנייה. אני מקווה שההחלטה לא תבוצע עד שתגיע לדיון ממצה בוועדת הטלוויזיה".

ח"כ נחמן שי, החבר בצוות התגובות של מפלגת העבודה, קרא הערב לדירקטוריון חברת החדשות של ערוץ 2 ולהנהלתה לדחות את הקיצוץ המתוכנן בשידורי החדשות ותוכניות האקטואליה בערוץ.

לדבריו, "צעד זה, מוצדק ככל שיהיה, פוגע בציבור הרחב, אך בעיקר משחק לידיה של הממשלה הרעה הזו. אין דבר שהממשלה מעוניינת בו יותר מאשר להחניק את הדיון הציבורי בענייני השעה. ככל שתוכניות החדשות תדעכנה, יאבד הציבור את זכותו ואת חובתו לדעת. בד-בבד, מפלגת העבודה תמשיך להילחם מעל כל במה כדי להקנות לחברת החדשות את הכלים והחופש לעשות את עבודתה באומץ ובנחישות".

"לא משבר בר-חלוף"

נזכיר כי השבוע הזהיר מנכ"ל חדשות 2, אבי וייס, כי "חברת החדשות של ערוץ 2 מעולם לא הייתה פגיעה יותר ברמה הכלכלית", ואמר כי "הקיצוץ שנידרש אליו יחייב פיטורים של עשרות עובדים והורדה של תוכניות כמו 'אולפן שישי' ו'פגוש את העיתונות'".

לדברי וייס, "המשבר התזרימי קפץ בעקבות 'עמוד ענן'. ועם זאת, המשבר עצמו נמצא כבר כמעט שנתיים על הפרק. ככל שחלף הזמן הבנו שזה לא משבר בר-חלוף, אלא מצב נתון, וכך מתנהל שוק הטלוויזיה.

"כל הגורמים בשוק הטלוויזיה מפסידים כסף. יש בין עשרות למאות מיליוני שקלים חובות לכל אחד מהגופים בשוק התקשורת בכלל. ועדיין, אף אחד לא אמר, 'אם הרייטינג כל-כך גבוה, והצופים באים בכל ערב בהמוניהם, ובכל זאת כולם מפסידים, אז יש כשל שוק מתמשך, ובוא נטפל בו'. מאז 1992, אז חוקק חוק הרשות השנייה, לא חל שום שינוי בשוק התקשורת, ומאז שקם ערוץ 10, לפני 12 שנה, יש דימום חזק בשוק, וכולם מדממים".

לדבריו, "עתיד זכייניות ערוץ 2 כל-כך לוט בערפל, עד שהן מקצצות את עצמן באופן דרמטי, וכך גם אותנו. יש קושי תזרימי כזה, עד שאנחנו לא יודעים איך אנחנו משלמים את המשכורות בעוד יומיים. אנחנו מרגישים את המצוקה באופן דרמטי".

קשת ורשת הן חברות-האם של חברת החדשות של ערוץ 2 ומחויבות על-פי חוק להעביר לה את תקציבה השנתי. דירקטוריון החברה מורכב ממנכ"לי הזכייניות ונציגיהן ומ-4 נציגי ציבור שממנה המדינה. הזכייניות, שמפטרות גם אצלן, מפירות את החוק כשהן לא מעבירות את הכסף לחדשות.