העליון מכריע: מתי יש לבטל הכרזה חקלאית על קרקע?

בפסיקה שהתקבלה לאחרונה קבע העליון כי יש לבטל הכרזה על קרקעות חקלאיות שייעודן שונה מחקלאות לשימושים אחרים

יש לבטל הכרזה על קרקעות חקלאיות שייעודן שונה מחקלאות לשימושים אחרים - כך קבע לאחרונה בית המשפט העליון.

מדובר בעתירה שהוגשה על-ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה פתח-תקווה כנגד הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים (הולקחש"פ), על רקע סירובה לבטל את ההכרזה על קרקעות שונות ברחבי העיר כחקלאיות, למרות שייעודן שונה במרוצת השנים מחקלאות למגורים ותעשייה.

תחילת הפרשה בשנת 2000, אז הכריזה הולקחש"פ על קרקעות מסוימות בתחום שיפוטה של עיריית פתח-תקווה כעל קרקעות חקלאיות. לאחר ההכרזה אושרה תוכנית וייעודן של חלק מהקרקעות שהוכרזו כחקלאיות שונה למגורים ותעשייה. בהתאם לכך נבנו שכונות מגורים ואזורי תעשייה בעיר.

אולם, למרות שינוי הייעוד והבנייה על הקרקעות, ההכרזה על הקרקעות כחקלאיות לא בוטלה. ב-2003 פנתה הוועדה המקומית אל הולקחש"פ בבקשה לבטל את ההכרזה, ומשזו סירבה, פנתה העירייה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, מאחר שהדבר מונע ממנה את היכולת לגבות היטלי השבחה. לטענתה ההכרזה יוצרת מציאות מסורבלת ולא יעילה, כי כל בקשה לשינוי תוכנית או שימוש חורג, מצריכה את אישור הולקחש"פ.

המחוזי דחה את העתירה והוועדה המקומית ערערה על ההחלטה לעליון. במהלך הדיון בערעור הגיעו הצדדים להסכמה, לפיה הולקחש"פ תשנה את ההכרזה בתוך "שנה ואולי יותר".

לאחר שעברו שלוש שנים וההכרזה לא בוטלה, הגישה העירייה עתירה נוספת לבית המשפט המחוזי מרכז. הפעם טענה הוקלחש"פ כי לפי חוק התכנון והבנייה היא לא מחויבת לבטל את ההכרזה.

בית המשפט המחוזי קיבל את העתירה של הוועדה המקומית וקבע כי סירוב הולקחש"פ לבטל את ההכרזה על הקרקעות בתחומי העיר פתח-תקווה "אינו עומד במבחן הסבירות", והוסיף כי מששונה ייעוד הקרקע לפי תוכנית מתאר מאושרת כדין, אין עוד טעם בשמירת המצב הביורוקרטי הקיים, מאחר שבשטחים אלה בפועל בטלה המציאות החקלאית.

בית המשפט הורה לולקחש"פ לפעול לעדכון מפת ההכרזה בתוך שנה. הולקחש"פ ערערה על ההחלטה לבית המשפט העליון, וזה בהרכב של 3 שופטים - עדנה ארבל, יורם דנציגר ונועם סולברג - דחה לאחרונה את העתירה וחייב את הולקחש"פ לשאת בהוצאות משפט בסך 25 אלף שקל.

עו"ד יחזקאל ריינהרץ, שותף בכיר במשרד עורכי הדין פריש, שפרבר, ריינהרץ ושות', שייצג את הוועדה המקומית פתח-תקווה, מסר כי "מדובר בהלכה תקדימית היוצרת מהפכה במעמדם של שטחי קרקע עצומים במדינה. לאחר מאבקים רבים קיבל בית המשפט העליון את עמדתנו והסיר חסם ביורוקרטי כבד ומיותר. עתה, יתאפשר לבעלי קרקעות לנצל את זכויותיהם באופן מלא ומהיר יותר".