נעילה שלילית בבורסה; בבילון זינקה 9.4%; אפריקה צנחה 5%

בנק ישראל שוב הפתיע אתמול והכריז על הורדת הריבית ■ היום לא מתקיים מסחר באירופה ובוול סטריט ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-853 מיליון שקל

המסחר בבורסה של תל-אביב (ג') נחתם בירידות. זאת לאחר הירידות החדות למדי של הימים האחרונים ולאחר ירידות קלות בוול סטריט אתמול. מניות הבנקים העיבו על המעו"ף ורשמו ירידות של עד כ-2.9%. היום לא יתקיים מסחר בבורסות המרכזיות של אירופה ובניו-יורק לרגל חג המולד. בנק ישראל הפתיע אתמול עם הורדת ריבית של 0.25%. מחזור המסחר הסתכם בכ-853 מיליון שקל.

יום המסחר בוול סטריט, שהיה מקוצר, נסגר כאמור בירידות שערים קלות. זאת, על רקע חוסר יכולתם של הדמוקרטים והרפובליקאים בוושינגטון להגיע להסכמה בנוגע לפתרון כלשהו בסוגיית "הצוק הפיסקאלי". בתל-אביב הסתיים המסחר אתמול בירידה של כ-1.1% במדד המעו"ף.

בנק ישראל כאמור שוב הפתיע אתמול והכריז על הורדת הריבית. הריבית לחודש ינואר תעמוד על 1.75%, ירידה של 0.25%. בכיר בבנק ישראל אמר ל"גלובס" כי "ההחלטה היא נקודתית ולא מעידה על מגמה חדשה".

כלכלני בנק ישראל פרסמו במקביל גם תחזית צמיחה חדשה. התחזית הוצגה לוועדה המוניטרית אתמול לקראת קבלת ההחלטה על הריבית. להערכת חטיבת המחקר, בשנה המסתיימת ברבעון הרביעי של 2013 צפוי שיעור האינפלציה להסתכם ב-1.8%. צמיחת התוצר המקומי הגולמי בשנת 2012 מוערכת ב-3.3%.

בהנחה שהפקת הגז מקידוח "תמר" תחל במהלך הרבעון השני של 2013, הצמיחה הצפויה לשנת 2013 עומדת על 3.8%, לעומת 3% בתחזית הקודמת והיא מבטאת את החלטת הלמ"ס לגבי המתודולוגיה של רישום תפוקת הגז (והחלפת יבוא דלקים) בנתוני החשבונאות הלאומית במחירים קבועים; בהינתן מתודולוגיה זו, חטיבת המחקר מעריכה כי הפקת הגז תתבטא בתוספת של כ-1% לצמיחה ב-2013. בבנק ישראל מציינים כי במידה שיחול עיכוב בהזרמת הגז, תחזית הצמיחה ל-2013 תעודכן כלפי מטה, אך הדבר אינו צפוי להשפיע על התפתחות רמות התעסוקה והאבטלה. (לסיפור המלא)

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש בית השקעות, ציין בתגובה כי "בנק ישראל ממשיך לשאת את הנטל של המדיניות הכלכלית וממלא את החלל שמותירה הממשלה. אם מחירי הדירות לא יעצרו בחודשים הקרובים או שהממשלה החדשה לא תצליח לגבש תקציב אחראי, הריבית הנמוכה של בנק ישראל עלולה להיות זרז לבעיות לא פשוטות לכלכלה ולשווקים". (לכל התגובות)

נבלמה הצניחה במלאנוקס

מלאנוקס וטבע המשיכו לרכז עניין ורשמו ירידה של כ-0.6%.

האם בבנק ישראל חושבים שהבנקים אינם מוכנים מספיק לאירוע של מתקפת סייבר? ל"גלובס" נודע כי בנק ישראל העביר לאחרונה לבנקים מכתב שבו ביקש מהם לזרז את לוח הזמנים לגבי היערכותם למתקפת סייבר. כמו כן ביקש בנק ישראל מהבנקים לערב את הנהלת הבנק והדירקטוריון לגבי התוכניות למלחמה במתקפת סייבר אפשרית, וכן להעביר עד סוף השנה את התייחסותם לנושא. נציין את פועלים , לאומי ודיסקונט שמניותיהן רשמו אתמול ירידות חדות.

חברת מזור רובוטיקה , העוסקת בפיתוח ומכירה של מכשור רפואי מתקדם לניווט כלים כירורגיים בדיוק גבוהה ובפולשנות מזערית לניתוחי עמוד שדרה, מדווחת לראשונה על קבלת הזמנה למכירת מערכת רובוטית שנייה ללקוח קיים. החברה חתמה על הסכם למכירת מערכת Renaissance שנייה לבית החולים Tri-City Medical Center שבקליפורניה, ארה"ב, שרכש בשנת 2012 גם את המערכת הראשונה.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח][לאתר קרנות]