ישראל כץ: העלנו מהירות הנסיעה - ויש פחות תאונות דרכים

שר התחבורה: ב-2012 נהרגו בישראל 287 איש בתאונות דרכים, ירידה של 25% לעומת 2011, והמספר הנמוך ביותר בתאונות דרכים ב-50 השנה האחרונות

שנת 2012 היא השנה בה נרשם מספר ההרוגים הנמוך ביותר בתאונות דרכים ב-50 השנה האחרונות, כך הכריז הבוקר (א') שר התחבורה ישראל כץ, במסיבת עיתונאים בתל-אביב לסיכום 2012 והקדנציה שלו כשר תחבורה.

ב-2012 נהרגו בישראל 287 איש בתאונות דרכים, ירידה של 25% לעומת 2011. בארבע השנים האחרונות חלה ירידה של 20% במספר ההרוגים לעומת ארבע השנים שקדמו להן, ציין כץ.

"מעבר להישג של השנה, אנחנו רואים בעשר השנים האחרונות מגמה של ירידה בהיקף התאונות. מספר התאונות ירד, מספר הנפגעים ירד ומספר ההרוגים ירד", לדבריו. כץ ציין כי הירידה נרשמה למרות גידול דרמטי במספר כלי הרכב מפחות מ-100 אלף לפני ארבעים שנה ל-2.8 מיליון כיום.

ביחס בין מספר ההרוגים להיקף הנסועה (קילומטראז' של כלל כלי הרכב) ישראל עלתה לדברי כץ מהמקום ה-15 למקום ה-10 בעולם. "הצבתי יעד להגיע בתוך 4 שנים לחמישייה הפותחת של המדינות בעולם בדירוג הבטיחות", אמר כץ וציין כי בארבע השנים האחרונות הושקעו 40 מיליארד שקל בתחבורה, בין היתר בפרוייקטים של הסעה המונית ותחבורה ציבורית.

שר התחבורה הגן על החלטתו להעלות את מהירות הנסיעה בכביש 6 ל-120 קמ"ש או 130 בפועל, ואמר כי "באותם מקומות שבהם הועלתה המהירות באף כביש לא הורע המצב ובחלק מהמקומות יש פחות תאונות מכפי שהיה קודם".

כץ אמר כי בארבע השנים האחרונות הוחמרה מדיניות הענישה ושונתה מדיניות האכיפה לעבירות של "תיקים אדומים" או עבירות מסכנות חיים. "עבירות ביטוח ששאבו פעם 64%מהאנרגיות של השוטרים לא נאכפות היום, יש התמקדות בעבירות מסכנות חיים".

"הישג חסר תקדים"?

ד"ר יעקב שיינין העומד כיום בראש הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אמר כי הוא מודה לשר כץ על "אני עדיין משפשף את האוזניים בכל פעם שאני שומע ששר התחבורה קובע יעד שהמדינה תגיע עד 2020 לאחת מחמש המדינות המובילות בעולם בתחום הבטיחות בדרכים. עוד לא היה דבר כזה וזה לא רק ססמאות".

שיינין שעמד בראש ועדה ציבורית בנושא המאבק בתאונות דרכים שהמלצותיה אושרו ב-2005 אמר כי מאז 2004 שבה עמד מספר ההרוגים מ-12.7 הרוגים למיליארד קילומטר ל-5.6 הרוגים וירידה דומה בהיקף 50% במספר הפצועים קשה. "ירידה של 56% במספר ההרוגים הוא הישג חסר תקדים" אמר שיינין.

"המצב היה פשוט נורא ועכשיו הוא יותר טוב אז לפי המגמה בעולם עלינו ממקום 20 בעולם ב-2004 למקום 14 ב-2010 והיום אנחנו בין עשרת המדינות הבטיחותיות ביותר בעולם ולכן זה הישג יחסית לעולם", לדבריו.

שיינין הוסיף כי "אנחנו רוצים לרדת לפחות מ-4 הרוגים למיליארד ק"מ כדי להיות בין 5 המדינות הבטיחותיות בעולם. והשר הסכים שזה יהיה ב-2018 ולא ב-2020. זה אתגר אדיר בשביל להיות שם צריך להיות ב-260 הרוגים אבל הנסועה תעלה ב-30% כי אנחנו עומדים לעלות ברמת המינוע בצורה דראסטית, של 40%".

שיינין מנה 6 סיבות שהובילו לדבריו לירידה במספרי ההרוגים והתאונות: "התשתיות בכבישים היום זה עולם אחר מ-2004, החשיבות שהנושא מקבל בתקשורת, פעילות עמותת אור ירוק, שיפורים טכנולוגיים בכלי הרכב, שמקטינים לפי הערכות את מספר ההרוגים ב-3% לשנה, אכיפה אפקטיווית יותר שירותי הצלה ורפואה מהירים יותר, והצלחת פעילות הרשות והשדולה בכנסת בנושא המלחמה בתאונות הדרכים".

מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי אמר כי בארבע השנים האחרונות הושקעו 31.5 מיליארד שקל בתשתיות תחבורה בינעירוניות ו-8.5 מיליארד בתוך הערים. יצחקי אמר כי "הרכבת הקלה בירושלים זו הצלחה אדירה. 120 אלף נוסעים ביום ללא אף הרוג
בשנה הראשונה".

יצחקי אמר כי המשרד נוהג מדיניות "אפס סובלנות" כלפי מוסכים ומכוני רישוי שמתקינים חלפים לא בטיחותיים וטען כי המשרד מיגר את תופעת עומס היתר של המשאיות. מנכ"ל הרשות לבטיחות בדרכים רון מוסקוביץ' אמר כי בקרוב תורחב תכנית הלימודים בנושא הבטיחות בדרכים בבתי הספר לתכנית בת שנתיים שבסיומה יחוייבו התלמידים לעבור בחינה כתנאי לקבלת תעודת בגרות. "קמפיין הולכי הרגל של הילד מזכוכית שמתנפץ
מהווה דוגמה ומופת" אמר מוסקוביץ'.

יו"ר עמותת אור ירוק אבי נאור אמר כי "בשנה האחרונה ניצלו ממוות 90 אנשים לעומת השנה הקודמת. בהשוואה לעשור הקודם יש 200 הרוגים פחות בשנה - אלה מספרים אדירים. היעד שקבע שר התחבורה הוא יעד אתגרי וכמי שבא בנושא ההיטק אני קורא לשים יעד ולהיות המובילים בעולם, כשאני רואה את המספרים אני לא חושב שזה בלתי אפשרי להגיע לפחות מ-200 הרוגים בשנה עד סוף העשור". נאור קרא לכץ להמשיך לפעול להשגת תקציב של 550 מיליון שקל בשנה לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

"ככל שתלוי בי אשמח להמשיך בתפקיד שר התחבורה ולהיות שותף למהפכה", אמר שר התחבורה לסיכום.

"מדובר בהישג גדול ביותר. התחילו דיונים בנושא התקציב שהוקפאו בגלל הבחירות ואני מניח שיימשכו עם סיום הבחירות. אני לא רואה במה אפשר לקצץ סכומים גדולים", אמר כץ על-רקע הדיבורים על קיצוצים צפויים בתקציבי פיתוח תשתיות התחבורה. "ברכבת העמק כבר הושקעו מיליארד שקל ואנחנו מניחים אבן פינה לתחנת הרכבת בבית שאן.

"גם ברכבת הקלה בת"א נניח אבן פינה, ליתר ביטחון. הוויכוח שהיה לי עם האוצר לפני ארבע שנים על השקעות בפריפריה הוכרע לטובתי. קיבלנו תוספות תקציביות דרמטיות שהיו אמורות להתפרס על עשר שנים ובסוף התפרסו על פחות. תקציב הפיתוח עומד לעלות מ-10 ל-15 מיליארד שקל והתכנית של פקידי האוצר לבלום את זה נכשלה.

כץ טען כי יכשיל ניסיונות של האוצר לבלום פרוייקטים על-ידי עצירת מכרזים: "רצו להורות לנו לא לפרסם מכרזים באופן מנהלי. פעלנו בצורה מאד נמרצת עם היועץ המשפטי לממשלה ועם ראש הממשלה וכל המכרזים פורסמו חוץ מאחד. מכרז - ברגע שיצא - האוצר חייב לשלם גם אם לא מאושר תקציב חדש".

מנכ"ל משרד התחבורה אמר כי הבחירות עיכבו את מהלך של עיגון בחוק של מעמד הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.