זירת מכירות עולמית?

פייסבוק מייצרת כיום כ-26% מההפניות לאתרי הסחר בעולם

כשענקית האלקטרוניקה סמסונג רצתה באחרונה להכות שוק על ירך את יריבתה הגדולה אפל, בעת השקת הגלאקסי 3S המתחרה באייפון 5, היא עשתה זאת תוך שימוש אגרסיבי בפייסבוק.

בסיומו של קמפיין הפרסום לדגם החדש והמדובר של הסמארטפון גלאקסי 3S, פורסם נתון מפתיע: "הושקעו 10 מיליון דולר בקמפיין פרסום בפייסבוק", אמרה קרולין אוורסון, מנכ"לית צוות השיווק הגלובלי של פייסבוק, "ואלה הניבו מכירות של 129 מיליון דולר כתוצאה מהקלקות על מודעות הפייסבוק שהובילו לאתר הסחר של סמסונג".

ואכן, למרות הבאזז הגדול שממנו נהנים מוצרי התפוח הנגוס, בשטח סמסונג הפכה זה מכבר ליצרנית הסמארטפונים הגדולה בעולם. היא כבשה את המקום הראשון במכירות מכשירים ברבעון השלישי של 2012, עם 20 מיליון סמארטפונים שנמכרו, בהשוואה ל-17.25 של אפל. מסתבר כי לפייסבוק ולפעילות מכירתית במדיה החברתית יש בכך חלק.

אנשי שיווק ומכירות נוטים לפקפק ביכולת של זירות מדיה חברתית לתרום תרומה ישירה לשורת המכירות והרווחים. אבל מחקר חדש של חברת vocus בשיתוף עם Gartner Reaerch מעריך כי עד שנת 2015 לא פחות מ-50% מהמכירות המקוונות יעברו דרך ערוצי מדיה חברתית. המשמעות במספרים: מכירות בהיקף שנתי של כ-30 מיליארד דולר.

במחקר יש גם פירוט מרתק אודות הדרכים שבהן מותגים ממנפים פעילות עסקית באמצעות אתרי מדיה חברתית, ובסיכומו נאמר כי פייסבוק מייצרת כיום כ-26% מההפניות לאתרי הסחר בעולם, והמספר הזה עשוי לגדול יחד עם הצמיחה של הרשת החברתית הגדולה בעולם. עוד נאמר שם כי 20% מהגולשים מעדיפים לבדוק מוצרים ישירות בעמודי הפייסבוק של המותגים.

הנעה לפעולה בעקבות Feed

ברוח הבחירות שאנו נמצאים בה בימים אלה, מעניינת היכולת של זירות סושיאל לא רק להניע למכירות במובן המסחרי של המילה אלא גם להניע לפעולה בתחומים אחרים של החיים.

המגזין "Nature" פירסם באחרונה תוצאות של מחקר מרתק אודות הנעת בוחרים לקלפי מתוך פייסבוק. המחקר, שבו נבחנו 61 מיליון איש, בדק את השפעת הפייסבוק על הצבעה בבחירות לקונגרס האמריקאי ב-2010.

קמרון מרלו, ראש מחלקת מדעי הנתונים בפייסבוק, גילה במחקר כי יותר מ-280 אלף בוחרים הונעו לקלפי בזכות ויראליות בלבד, או במילים פשוטות, בגלל שראו ב-Feed שלהם שאחד מחבריהם לחץ על כפתור ה"אני הצבעתי" שאותו השיקה פייסבוק לקראת הבחירות.

פייסבוק גם תשיק בקרוב כלי מתוחכם במיוחד: כאשר תצפו במודעה, המערכת תשאיר Cookie במחשב שלכם, גם אם לא לחצתם עליה. אם לאחר שנחשפתם למסר של אתר האינטרנט המסחרי של אותו מפרסם ורכשתם מוצר, המפרסם יידע שזה קרה סמוך לצפייה במודעה שלו בפייסבוק.

פייסבוק מנסה לחבוט בין השאר באזורים מובהקים של מתחרות שלה: היא משכללת את מנוע החיפוש שלה כדי להתחרות בגוגל, משדרגת את מערכת ההמלצות על עסקים, מסעדות ומקומות בילוי, כדי לייתר את yelp - שחקנית מרכזית במציאת עסקים על בסיס מקומי, ואף השיקה בשבוע שעבר מערכת צ'ק-אין משוכללת כדי להרוג את פורסקוור - רשת חברתית מבוססת מיקום טרנדית ומדוברת.

לפעולות האלה יש מטרה אחת גדולה: להפוך את פייסבוק מרשת חברתית באינטרנט לרשת האינטרנט בכבודה ובעצמה, ומזירת שיווק ופרסום באינטרנט לזירת מכירות תוססת.

הכותב הוא מנכ"ל ובעלים של חברת Refresh - סוכנות לפרסום ושיווק בזירות דיגיטליות.