חורף חם: איזה מותג מזגנים מועדף על הצרכנים בישראל?

תדיראן מובילה ביתרון קטן על אלקטרה וטורנדו - כך עולה מסקר החברות של "גלובס" ■ לקוחות LG, שלה נתחי שוק קטנים יחסית, הם המרוצים ביותר

ימי החורף הם הזדמנות טובה לקנות מזגן - לא רק בשל העומס והזינוק במחירים בימי הקיץ החמים, בהם נואשים פתאום כולם למשב רוח צונן, אלא גם מפאת החיסכון שבמזגן כאמצעי חימום.

לא מעט מותגים מתחרים ביניהם על השוק המקומי; ארבעה מהבולטים האלה עמדו למבחן סקר החברות של "גלובס" - 3 השולטות ביד רמה בשוק ועוד נציגה בולטת מהשחקניות הקטנות.

הסקר נערך על-ידי מכון שריד שירותי מחקר עבור "גלובס" בדצמבר 2012. לצורך הסקר רואיין מדגם מייצג של 639 בעלי מזגן שהתבקשו לדרג את שביעות-רצונם מהמכשיר.

ל-3 השחקניות המרכזיות בשוק, תדיראן, אלקטרה וטורנדו, שמחזיקות על-פי ההערכות כ-30% כל אחת - נוסף דירוג LG, שבלטה בקרב החברות החולקות את 10% הנותרים.

הרבה דרמות אין כאן: הציונים בענף קרובים באופן יחסי אלה לאלה. הלקוחות מרוצים יותר מהקירור של המזגן ומהפונקציות השונות הקיימות בו, ופחות ממה שפוגע להם עמוק בכיס - לא רק המחיר, אלא אף צריכת החשמל של המזגנים. עלותה, המתורגמת לתעריף חודשי, מגמדת למעשה את הפגיעה הכלכלית שבעצם הרכישה - ומתורגמת לתשלום מתמשך וכואב עבור השימוש באחד המכשירים החיוניים יותר במרבית הבתים בארץ.

באשר לשירות שמעניקות החברות - גם כאן יש מקום לשיפור, והציון המוצע שניתן לקטגוריה הוא 7.6. הבדלים מובהקים נמצאו בין המזגנים במדד של שביעות-הרצון מהקירור של המזגן, בשביעות-הרצון מהחימום ובשביעות-הרצון מצריכת החשמל של המזגן - כשמזגן LG דורג גבוה יותר מכל המזגנים האחרים.

תדיראן: מרוצים באופן כללי

תדיראן, החברה הוותיקה, זכתה לציון כולל 7.9 - כשלזכותה נזקף הציון הגבוה ביותר (8.6) בסעיף שביעות-רצון כללית. עוד היא מובילה לצד LG בשביעות-הרצון מהחימום ומהפונקציות המוצעות. דווקא העיצוב מסתמן כנקודת חולשה עם הציון הנמוך ביותר (7.7), לצד דירוג נמוך בכל הנוגע לצריכת החשמל (6.2).

אלקטרה: טובים בשירות

אלקטרה חולקת עם מתחרה אחרת, טורנדוף את הציון הסופי 7.7. יש לה ציונים נמוכים יחסית בענף בסעיפים: שביעות-רצון ממחיר המזגן, מהפונקציות המוצעות בו, מצריכת החשמל ומהרעש. עבור השירות, לעומת זאת, היא מקבלת את הציון הגבוה ביותר לצד LG.

טורנדו: מרוצים מהפונקציות

גם כאן, בציון כולל של 7.7, מסיימת טורנדו עם 4 קטגוריות בולטות לרעה: שביעות-הרצון הכללית מהמזגן, מאופן הקירור והחימום שלו, ובמקרה הזה - גם מהשירות הניתן לאחר מעשה, חלק מהותי וחשוב לא פחות. נקודת אור היא שביעות-רצון גבוהה יחסית מהפונקציות הקיימות במכשיר.

LG: נתפס כחסכוני

דווקא זו המחזיקה בנתח שוק קטן משמעותית מזה של המתחרות, LG, זכתה לשביעות-רצון יחסית לעומת המתחרות הגדולות. הציון הכולל שניתן למזגני החברה הוא 8.1, לעומת ממוצע של 7.8 בענף. עוד היא מציגה שביעות-הרצון מהקירור, מהחימום, מעיצוב המזגן ומהפונקציות שבו, מהמחיר, מהשירות, מכמות הרעש ומצריכת החשמל.

בסעיף האחרון והמשמעותי הזה, כאמור, נמצא הבדל מובהק - גם אם לא ברור לגמרי האם הוא נובע ממודעות אמיתית של הצרכנים לצריכת החשמל בפועל, או מתדמית שיווקית כזו או אחרת שבנו לעצמם מותגים שונים.

תגובות

* תדיראן:

"אנו גאים להיות מובילים וראשונים מבין החברות בעלות נתחי השוק המשמעותיים בתחום, בשביעות-רצון לקוחות. תדיראן רואה באיכות מוצריה, באמינות ובמצוינות השירות, לצד טכנולוגיות מתקדמות - את נכסיה הגדולים ביותר. גם ב-2013 נמשיך להצעיד ולהוביל עם מוצרים מתקדמים, חסכוניים ויעילים, לצד שירות ללא פשרות, עבור הצרכן הישראלי".

* אלקטרה:

איננו יכולים להתייחס לתוצאות הסקר, שכן לא ברור כיצד בוצע, לגבי אילו דגמים והאם השאלות נשאלו על מזגנים מדגמים מקבילים, משנות ייצור מקבילות, תפוקות קירור מקבילות וכיו"ב. מובן שלכל אחד מהפרמטרים השפעה משמעותית. הנושא היחיד שהינו חד-ערכי הוא רמת השירות, לגביו קיבלה אלקטרה את הציון הגבוה ביותר. אלקטרה היא החברה המובילה בישראל בתחום המזגנים, הזוכה מדי שנה בסקרי 'המבחן של המדינה' ו'משאלי ידיעות אחרונות' ובהעדפתם של מאות אלפי לקוחות מרוצים".

* טורנדו:

"להערכתנו, תוצאות הסקר אינן משקפות את האמת בשטח בגלל הבדל בין מספר הנשאלים בין החברות. חברת טורנדו מבצעת סקרי שביעות-רצון ובידינו נמצאים סקרים עם תוצאות אחרות לגמרי. אנו מאמינים כי לקוחות מרוצים הם השגרירים הטובים ביותר של כל ארגון אשר ממליצים על החברה, וכל תוצאות של סקר כזה או אחר אינם משפיעים על החלטות הצרכנים הבאים לרכוש מזגן אלא ההמלצות שיקבלו בפועל מהסביבה שלהם, ומשכך אנו סומכים על מוצרינו ושירותנו שימשיכו לגרום לחברת טורנדו לצמוח ולגדול בנתח השוק משנה לשנה".

* LG:

"חברת LG וחברת ברימאג חרתו על דגלן להמשיך ולהוביל את שוק מיזוג-האוויר בישראל, תוך מתן דגש על יבוא מוצרי פרימיום בעלי עליונות עיצובית וטכנולוגית מוכחת. תוצאות הסקר הן הוכחה ישירה למאמצים המושקעים הן ביבוא מוצרים איכותיים והן במתן שירות יעיל, אמין ומקצועי ללקוח הסופי".

חורף חם בענף המזגנים / רונית מרכוס

כולנו כבר הספקנו לשכוח את הימים שבהם נעזרנו בימות הקיץ החמים במאוורר קטן, על מנת לצנן את ביתנו. המיזוג הפך בשנים האחרונות לחלק בלתי נפרד מחודשי יולי-אוגוסט, וגם בחורף אנו נהנים מחימום הבית באמצעות מזגן.

כמו מוצרים רבים אחרים, גם את המזגן שלי למדתי להעריך, כשהוא התקלקל באמצע ערב חורפי וקר במיוחד, כאלה שפוקדים את מדינתנו לעיתים די נדירות, ונאלצתי להמתין מספר ימים עד שהטכנאי הגיע לתקנו.

מסתבר כי ישראל היא בין המדינות הממוזגות בעולם, כאשר ל-92% מבתי-האב בארץ יש מזגן. שוק המזגנים בישראל הוא אחד השווקים התחרותיים והמורכבים ביותר. בניגוד למוצרי חשמל אחרים, הבידול בין מערכות המיזוג השונות אינו גבוה במיוחד.

בעידן של מלחמה על כל לקוח, כל חברת מיזוג מתהדרת בחיסכון באנרגיה ודירוג אנרגטי גבוה המעיד על יעילות גבוהה וחיסכון בחשמל, עיצוב שיצא מגבולות הצבע הלבן, וכמובן מחירים אטרקטיביים.

בעיניי השירות הוא החלק המרכזי, עליו צריך לתת את הדגש בעת בחירת המזגן. בחנות, המגזן המעוצב והחסכוני באנרגיה יכול להיות מפתה, אך שירות הלקוחות הוא זה שצריך לתת את המענה המיטבי.

לאחרונה יצאה אחת מחברות המיזוג בקמפיין, במסגרתו היא מתחייבת להגיע אל בית הלקוח 24 שעות מרגע הקריאה לטכנאי. בעיניי ההחלטה לשים את הדגש על השירות ללקוח הינה החלטה מצוינת ואמצעי בידול משמעותי, שכן החום הבלתי נסבל בקיץ והקור הגובר בחורף הופכים את ההמתנה לטכנאי לבלתי נסבלת.

* רונית מרכוס היא סמנכ"לית השירות והמכירות למגזר הפרטי בחברת פלאפון.

שביעות רצון מהמזגן
 שביעות רצון מהמזגן