היסטוריה: פלאפון מכירה בהתאגדות עובדיה; השביתה הסתיימה

ל"גלובס" נודע כי השינוי בעמדת פלאפון מיוחס ליו"ר ולבעל השליטה שאול אלוביץ' ■ המנכ"ל גיל שרון: "נגיע להסכם שיאפשר להמשיך את ההובלה של פלאפון"

בדרך להסכם קיבוצי ראשון בענף הסלולר: אחרי 4 חודשים של התנגדות חסרת תקדים כמעט, הנהלת פלאפון הכירה הערב (א') בהסתדרות כארגון היציג של עובדי החברה. החלטת ההנהלה התקבלה בעקבות ספירת טופסי ההצטרפות של העובדים לארגון, שנעשתה יחד עם נציגי ההסתדרות.

בהודעה משותפת ששיגרו הערב הצדדים נמסר: "הנהלת פלאפון וההסתדרות מודיעים כי מבדיקת הטפסים שנערכה היום בפלאפון, עולה כי קיים השליש הדרוש בחוק לצורך יציגות בחברה. בהתאם לכך מודיעה פלאפון כי היא מכירה בהסתדרות כארגון יציג בפלאפון. הצדדים יכנסו למשא-ומתן להסכם קיבוצי. השביתה נפסקת לאלתר, והעובדים ישובו מחר לעבודה סדירה".

באופן אירוני, לא רק שפלאפון מכירה לראשונה בהסתדרות כארגון היציג בחברה, אלא שזוהי הפעם היחידה שבה הודתה ההנהלה בכך שישנה שביתה בחברה מזה 4 שבועות - אף שמדובר בשביתה חלקית.

ל"גלובס" נודע כי השינוי הפתאומי בגישה של הנהלת פלאפון נבע מהתערבות מאחורי הקלעים של היו"ר והבעלים של החברה, שאול אלוביץ'. את המהלך האיצה במיוחד הפסיקה הדרמטית של בית הדין הארצי לעבודה מיום רביעי האחרון בעניינה של פלאפון, שקבעה באופן תקדימי ועקרוני כי מעסיק אינו רשאי להביע כל התנגדות באשר להתאגדות עובדיו - לרבות הבעת עמדה.

פריצת הדרך הביאה לכך שבשעות הבוקר מסרו הצדדים הודעה משותפת קצרה, שלפיה הנהלת פלאפון מוכנה לספור את טפסי ההצטרפות לארגון כולל הטפסים שנחתמו באמצעות רשת האינטרנט. עד כה הנהלת פלאפון סירבה להכיר ברשימה של כ-700 עובדים שצורפו באמצעות האינטרנט בטענה כי הדבר מנוגד לתקנון ההסתדרות, וגם לאחר שההסתדרות שינתה את התקנון, פלאפון עמדה בסירובה.

מנכ"ל פלאפון, גיל שרון, מסר הערב: "אני שמח שנוכל לחזור לעשייה עסקית במלוא המרץ ולהתמקד בהתמודדות ובתחרות החריפה בענף. אני משוכנע שנגיע להסכם שיאפשר להמשיך את ההובלה של פלאפון בענף הסלולר, תוך התמודדות עם האתגרים הקשים שלפנינו. כל עובדי פלאפון מאוחדים בגאוותם להיות חלק ממשפחת פלאפון ושואפים להצלחת החברה".

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, מסר הערב: "היום הוא יום בשורה לעובדי פלאפון בפרט ולציבור העובדים בכלל. שוב הוכח כי כאשר העובדים נחושים לקחת את גורלם בידם, הם מצליחים. אני קורא לכלל העובדים במדינת ישראל לעשות כפי שעשו עובדי פלאפון, להרים את הכפפה ולהמשיך בתנופת ההתארגנות".

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, הוסיף: "מדובר ביום היסטורי בהתארגנות עובדים בישראל. זוהי הפעם הראשונה שבו עובדים בענף הסלולר מתאגדים, ואני מקווה שהאחרים ילכו בעקבותיהם. אני מברך את חברי ועד הפעולה ואת יו"ר הועד. נפעל לחתימת הסכם קיבוצי שייטיב עם העובדים תוך ראיית טובת החברה".

יו"ר ועד העובדים בפלאפון, ברק לוי, שהתגלה כמנהיג עובדים כריזמטי במהלך המאבק, מסר: "אני שמח שהמנכ"ל הכיר בוועד העובדים בפלאפון לאחר מאבק לא פשוט. אנחנו כוועד נדאג ליישר את השורות, ונמשיך לדאוג להצלחתה של פלאפון כחברת הסלולר מספר אחת בישראל".

נזכיר כי עם היוודע דבר ההתארגנות, בקיץ האחרון, הנהלת פלאפון הפעילה לחץ רב על העובדים, לרבות מנהלים שדרשו מהעובדים לחתום על טפסים שמבטלים את הצטרפותם לארגון. בשיא המאבק הנהלת החברה גררה את רכביהם של מספר חברי ועד ופעילים בהסתדרות, כאשר בחלק מהמקרים הרכבים חנו בבניין ההסתדרות.

היום, לעומת זאת, בשני הצדדים מבקשים להנמיך את הלהבות ולעבור לפסים של הידברות, בעיקר לאור האווירה הקשה שנוצרה בחברה מאז הקיץ האחרון.