"העלייה במשכנתאות לא משקפת מצב של בועת נדל"ן"

ערן כרמל מנכ"ל טאבו ישיר משכנתאות: "השימוש במונח 'בועה' לא משקף את המציאות כלל ועיקר. יש לעשות הפרדה בין עלייה לא ריאלית לבין צרכנות נבונה גרידא של רוכשי הדירות"

השבוע בנק ישראל פרסם נתונים אודות היקף המשכנתאות שנטל הציבור בדצמבר 2012 ובשנה כולה. מהנתונים עולה כי בחודש דצמבר נטל הציבור משכנתאות בהיקף של כ-4.66 מיליארד שקל - עלייה של 13% בהיקף המשכנתאות לעומת נובמבר. נוכח הנתונים עלו שוב הקולות המתריעים מפני בועת נדל"ן בישראל.

ערן כרמל, מנכ"ל טאבו ישיר משכנתאות מקבוצת קו מנחה, מדגיש כי העלייה בנטילת משכנתאות אינה משקפת מצב של בועת נדל"ן. "השימוש במונח 'בועה' לא משקף את המציאות כלל ועיקר. יש לעשות הפרדה בין עלייה לא ריאלית לבין צרכנות נבונה גרידא של רוכשי הדירות".

לדברי כרמל, "הריביות, שהן ברמתן הנמוכה מזה שנים ארוכות, לצד תפישתם של ישראלים רבים המעדיפים בבית בבעלות פרטית, ולא בשכירות, מובילה מתלבטים רבים לקבל החלטה ולרכוש דירה דווקא בעת הזו".

עוד הוסיף כרמל כי עליית מחירי הדיור אינה נובעת רק מהביקושים לדירות על ידי הציבור, אלא גם ממדיניות ארוכת שנים של הממשלה שאינה משחררת קרקעות לציבור ונהנית משיעורי מס גבוהים על הדירות. "כל ירידה במחירי הדיור, אינה תואמת את האסטרטגיה של הממשלה המעוניינת בגביית מיסים גבוהה, במקרה זה על חשבון רוכשי הדירות", הסביר.