העליון: CASTAWAY לא חייבת לנהל מו"מ עם ערוץ 10 על "הישרדות"

בכך הפך העליון את החלטת המחוזי ■ עם זאת, ביהמ"ש העליון הותיר על כנו את צו המניעה שנתן המחוזי, האוסר על CASTAWAY להתקשר עם רשת

בית המשפט העליון ביטל את הצו המחייב את מחזיקת פורמט "הישרדות", חברת CASTAWAY, לקיים משא-ומתן בתום-לב עם ערוץ 10 במשך 3 חודשים. בכך, למעשה, הפך העליון את החלטת בית המשפט המחוזי.

עם זאת, בית המשפט העליון הותיר על כנו את צו המניעה שנתן בית המשפט המחוזי, האוסר על CASTAWAY להתקשר עם זכיינית ערוץ 2 רשת ולמכור לה את פורמט תוכנית הריאליטי. לשם כך יפקיד ערוץ 10 ערבות של מיליון שקל.

"שגה בית משפט כאשר נעתר לבקשת ערוץ 10 והעניק צו עשה זמני האוכף על CASTAWAY לנהל עם ערוץ 10 משא-ומתן בהתאם לסעיף האופציה", קבע שופט העליון נעם סולברג. "סעד זה מעורר מספר קשיים מהותיים. ראשית, (הוא) מחייב את CASTAWAY להמשיך בעל-כורחה לשתף פעולה עם ערוץ 10".

על-פי השופט, "אין לכפות על צדדים להסכם שיחסיהם עלו על שרטון להמשיך ולקיים שיתוף-פעולה עסקי בניגוד לרצונם... המשקעים הם קשים, ולא בכדי, בין היתר מחמת הימנעות ערוץ 10 מלשלם את חובו הכספי לאורך זמן רב".

השופט קבע גם כי הבקשה לצו מניעה להתקשרות שבין CASTAWAY לרשת חופפת לצו העשה אותו ביטל. "אם שיקולי מאזן הנוחות היו נוטים במובהק לטובת ערוץ 10, אזי ייתכן כי היה מקום לשקול, על אף זהות הסעד, להעניק לערוץ 10 את הסעדים הזמניים המבוקשים על-ידו. אולם אינני סבור כי אלה הם פני הדברים", קבע השופט בפסיקתו.

לדבריו, "בית המשפט המחוזי סבר כי באם לא יינתן הסעד הזמני, ייגרם לערוץ 10 נזק חמור, והוא אף עשוי לאבד את זכויותיו בפורמט. כשלעצמי, לא מצאתי שכך הוא הדבר. אין חולק כי ערוץ 10 - אשר התוכנית 'הישרדות' הופקה ושודרה על-ידו במשך עונות רבות והיוותה עוגן מרכזי בלוח השידורים - צפוי להיפגע באם לא יתאפשר לו לקיים משא-ומתן בנוגע לשידור עונה נוספת של הפורמט. אולם נזקים אלה, גדולים ככל שיהיו, ניתנים לתיקון באמצעות פיצוי כספי, באם יזכה ערוץ 10 בתביעתו".

בהחלטתו מגולל השופט את מהלך הדברים שהוביל לסכסוך המשפטי. "לנוכח עלויות ההפקה (של "הישרדות" - ל"א), נרכשו הזכויות בפורמט עבור העונה הרביעית והחמישית בהסכם אחד, כך שערוץ 10 הפיק את שתי העונות יחדיו. נוהג זה המשיך גם בעת עריכת ההסכם בין הצדדים בנוגע לעונה השישית והשביעית.

"מספר ימים לפני כריתת ההסכם, החל ערוץ 10 בצילום העונה השישית. צילומי התוכנית לא התקדמו כמתוכנן, ולנוכח עלויות ההפקה פנו נציגי ערוץ 10 אל נציגי CASTAWAY בהודעת דואר אלקטרוני, בה ביקשו לפצל את העונה השישית מהשביעית ולהתאים את ההסכם לכך. CASTAWAY נענתה לבקשת ערוץ 10, ובחודש ספטמבר 2011 נוסף תיקון להסכם בין הצדדים, במסגרתו נקבע כי ההסכם מתייחס לעונה השישית בלבד, וכי כל אזכור לגבי העונה השביעית והעונה השמינית מבוטל.

"CASTAWAY וערוץ 10 המשיכו להתכתב ביניהם בדואר האלקטרוני במשך מספר חודשים בנוגע לעיכוב בהעברת התשלום מאת ערוץ 10 עבור העונה השישית. במקביל המשיכו להתכתב גם בנוגע לכוונותיהם ביחס לעונות הבאות של התוכנית. במסגרת התכתבויות אלה ציינה נציגת ערוץ 10 כי לנוכח מצבו הכלכלי של ערוץ 10, טרם הוחלט כיצד לפעול בנוגע לעונה השביעית. בהמשך לאמור, שלחה CASTAWAY פניות רבות לערוץ 10, ובהן דרישות לתשלום. בהודעת דואר אלקטרוני נשלחה התראה מאת נציגת CASTAWAY, לפיה ללא העברת התשלום עבור העונה השישית, אין לערוץ 10 רישיון".

כך שלחו בחברה הבריטית שוב ושוב התראות לערוץ 10, עד שכתבה החברה כי "איחור של שנה בביצוע התשלום אינו מקובל עליה, ודרשה לקבל מידע נוסף על העברת התשלום, בטרם נקיטת הליך משפטי. בתשובה לאמור, נשלח מייל מאת נציגת ערוץ 10 במסגרתו הביע ערוץ 10 תקווה כי מצב הדברים בין הצדדים יבוא על תיקונו".

במייל תשובה, "הודיעה נציגת CASTAWAY לנציגת ערוץ 10 כי לשיטתה, המייל שנשלח הריהו הודעה על הפרת ההסכם מצדו של ערוץ 10, ומשלא תוקנו ההפרות במועד, ההסכם בטל". חודשיים אחר-כך הודיעה רשת על רכישת הפורמט.

מערוץ 10 נמסר: "ביקשנו מבית המשפט המחוזי צו מניעה, ובית המשפט המחוזי קיבל את עמדתנו והוציא לרשת ול-CASTAWAY צו מניעה עד לדיון בתביעה המרכזית. בית המשפט העליון דחה הבוקר מכל וכל את הבקשה של רשת ו-CASTAWAY לבטל את צו המניעה, ולשביעות-רצוננו הותיר על כנו את החלטת בית המשפט המחוזי".

מרשת נמסר בתגובה: "ההחלטה של בית המשפט העליון מדברת בעד עצמה".