משה כחלון מונה ליו"ר מועצת מינהל מקרקעי ישראל

רה"מ נתניהו סיכם עם כחלון על המינוי, "במטרה להפחית משמעותית את מחירי הדיור" ■ בליכוד מקווים שהחזרתו של כחלון לזירה תועיל ביום הבחירות ■ מפלגות השמאל-מרכז תקפו את המהלך; מפלגת העבודה עתרה נגד המינוי

ראש הממשלה בנימין נתניהו סיכם עם השר משה כחלון על מינויו לתפקיד יו"ר מועצת מינהל מקרקעי ישראל "במטרה להפחית משמעותית את מחירי הדיור לכלל אזרחי ישראל בדגש על זוגות צעירים וחיילים משוחררים", לפי הודעת משרד ראש הממשלה.

נתניהו אמר כי "הדבר החשוב ביותר הוא שאני שם את האיש הנכון, במקום הנכון, בתפקיד הקריטי ביותר מבחינת מדיניות הפנים והחברה שלנו, להוריד את מחירי הדיור. עשינו את זה בסלולרי, נעשה את זה גם בדיור".

כחלון אמר כי "אני יודע שלא מעט אנשים אומרים, זה קשה, זה בלתי אפשרי. אנחנו נאפשר לכל אזרח, לכל אדם, לכל זוג צעיר להגיע לקורת גג ולארבע קירות.

"ראש הממשלה ביקש ממני לקחת על עצמי את תפקיד יו"ר מועצת מינהל מקרקעי ישראל במטרה לסיים את הרפורמה במינהל, וזאת על ידי טיפול במונופול. כולם יודעים, שאיפה שיש מונופול, אין תחרות, ואיפה שאין תחרות, המחירים גבוהים, ומי שסובל מזה ומשלם על זה, זה הצרכן - זה הזוג הצעיר, זה החייל המשוחרר, זה תושב שדרות, אופקים, רמת השרון, מעלות, רהט. כל תושבי מדינת ישראל ללא הבדל גזע, דת ומין משלמים את מחירי המונופולים. ראש הממשלה הורה לי לעשות הכל כדי לטפל במונופול הזה, כדי לשחרר את הקרקעות, כדי להציף את מדינת ישראל בקרקעות, וזה ניתן וחשוב לציין שאין לזה עלות תקציבית. זה לא כרוך בתקציב כזה או אחר. מההוזלות ייהנו כל אזרחי מדינת ישראל".

מינויו של כחלון ייכנס לתוקפו רק לאחר הבחירות ויידרש שינוי חקיקה, זאת לנוכח העובדה ששר השיכון והבינוי אריאל אטיאס הוא הנושא בתפקיד.

מינוי של כחלון נעשה על רקע החשש בליכוד מבריחת מנדטים ערב הבחירות. בליכוד מקווים שהחזרתו של כחלון לזירה בדרך זו או אחרת והדגשת הקשר שלו לליכוד עשויים להועיל ביום הבחירות.

עם הודעתו על פרישה מהחיים הפוליטיים הבטיח כחלון כי יסייע לליכוד ככל שיוכל. לנוכח העובדה שמועצת מינהל מקרקעי ישראל מתכנסת פעם בחודש, אין בכוונתו של כחלון לשנות את תוכניותיו והוא נערך לנסוע ללימודים בחו"ל כמתוכנן.

ראש הממשלה היה מעדיף לראות את כחלון תורם מניסיונו ומהמוניטין שיצא לו בתפקיד מיניסטריאלי, אולם כחלון שב והבהיר כי אין בכוונתו לשנות את תוכניותיו לקחת פסק זמן מהחיים הפוליטיים. במסיבת העיתונאים צפויים נתניהו וכחלון להתחייב להורדה דרמתית של מחירי הדיור בקדנציה הבאה, לשחרור קרקעות לבנייה ולקידום בנייה ציבורית.

נתניהו: "כחלון הוא האיש הנכון בזמן הנכון"

ראש הממשלה נתניהו אמר הערב כי "אני בטוח שיחד עם השר כחלון נוריד את מחירי הדיור כפי שהורדנו את מחירי הסלולר. בחודשים האחרונים קיימתי שיחות רבות עם השר כחלון, הצעתי לו להיות חלק מהממשלה הבאה אם אבחר. אני מכבד את החלטתו לדבוק בפסק הזמן מפוליטיקה שעליו הכריז.

נתניהו הוסיף: "אני מברך את השר כחלון שלקח על עצמו את המשימה החשובה הזו ואני מבטיח לתת לו את כל הגיבוי כפי שעשיתי ברפורמות בשוק התקשורת. את השינוי הזה ניתן לעשות אם תהיה לנו מפלגת שלטון גדולה. כפי שהבטחתי לפני 4 שנים שנחזק את הביטחון של אזרחי המדינה ונשמור על כלכלת ישראל וקיימתי את שתי ההבטחות הללו מול טלטלה אזורית ומשבר כלכלי עולמי, כך אני מתחייב שנוריד את מחירי הדיור, ולכן אני מברך את השר כחלון על החלטתו לקבל את תפקיד יו"ר מועצת מינהל מקרקעי ישראל שיועבר לאחריות משרד ראש הממשלה לאחר הבחירות. משה כחלון הוא האיש הנכון בזמן הנכון להובלת הוזלת מחירי הדיור", אמר נתניהו.

מפלגת העבודה עתרה נגד המינוי

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', מסרה בתגובה כי "מינוי כחלון לתפקיד סרק במינהל מקרקעי ישראל הוא תשלום על הזעקתו כעלה תאנה לגיהנום החברתי שמכין לנו נתניהו בעוד 48 שעות אם חלילה ייבחר. ידוע לכל שכחלון פרש כמחאה על מדיניותו הכלכלית והחברתית האכזרית של נתניהו. אפילו בתשדיר הבחירות לליכוד לא הצליח כחלון להוציא מפיו מלה טובה אחת על נתניהו בתחום זה, ומינויו כעת הוא עדות לפאניקה שנתניהו נתון בה בגלל היחלשותו".

היועץ המשפטי של מפלגת העבודה, עו"ד עמיחי ווינברגר, פנה הערב בפנייה דחופה בשם מפלגת העבודה ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט אליקים רובינשטיין, למבקר המדינה יוסף שפירא וליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בדרישה להפעיל את סמכותם ולבטל לאלתר את מינויו של השר משה כחלון ליו"ר מועצת מינהל מקרקעי ישראל.

בפנייה נאמר: "בשעות האחרונות, כ-36 שעות טרם הבחירות הכלליות לכנסת ה-19, התבשרו אזרחי המדינה כי לכאורה הודיע ראש ממשלת ישראל, מר בנימין נתניהו כי הוא מינה את מר משה כחלון לכהונה של יו"ר מועצת מינהל מקרקעי ישראל. "הבטחה" או "מינוי" זה ניתנו הן בניגוד מוחלט להוראות חוק יסוד: מקרקעי ישראל, והן בניגוד להנחיות היועץ המשפטי לממשלה. המינוי נובע ממניעים פסולים ושיקולים זרים אשר יש להם השלכה ישירה על כשרות המעשה בין היתר מתוקף הוראות הנחיית היועץ המשפטי לממשלה מס' 1.1501, 'מינויים בתקופת בחירות'".

ממפלגת יש עתיד נמסר כי "שוב נתניהו מעדיף גימיקים על פני תכניות סדורות לפתרון בעיותיו הרציניות של מעמד הביניים הישראלי. במקום להציג תכנית סדורה לפתרון בעיית הדיור, כפי שעשתה 'יש עתיד', מעדיף נתניהו להחזיר את כחלון לתפקיד ביצועי ובכך מביע חוסר אמון מוחלט ברשימתו הוא. ראש הממשלה, שהצליח להרחיק מעצמו ומהליכוד את הסממן החברתי היחיד שהיה לו, נכנע ללחץ הירידה בסקרים ומנסה לבצע מהלכים נואשים של הרגע האחרון, לפני יציאת הציבור לקלפיות".

נשיא התאחדות בוני הארץ, ניסים בובליל, מברך על המהלך: "ממשלת ישראל ניסתה לטפל במצוקת הנדל"ן בשנים האחרונות ללא הצלחה, בשל פיזור הסמכויות לטיפול בענף בין משרדי הממשלה השונים ללא תאום ושילוב ידיים בדרך לפתרון הנחוץ. המהלך יאפשר אחריות אישית של ראש ממשלת ישראל על המתרחש בענף ועל שיווק מהיר של קרקעות שיאפשרו את הגדלת מלאי הדירות. כחלון הוכיח את יכולתו לטפל בבעיות מבניות בענפים כמו ענף הסלולר, אני מקווה שיצליח לפתור גם את הבעיה המבנית של ענף הנדל"ן. על מנת להשלים את המהלך רצוי היה כי משרד ראש הממשלה ייקח תחת אחריותו גם את מינהל התכנון וזאת על מנת לאפשר טיפול הוליסטי בענף".

נתניהו רוצה לקחת מש"ס את השליטה בנדל"ן

בחודשיים האחרונים נתניהו מצהיר כי בכוונתו לקחת את מינהל מקרקעי ישראל מידיו של שר השיכון אריאל אטיאס, ולהעבירו למשרד ראש הממשלה. גם מינהל התכנון צפוי להילקח מידיו של שר הפנים אלי ישי.

כבר לפני שבוע נודע ל"גלובס", כי ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל לצרף למשרדו, או למשרדו של שר ייעודי אחד, את הגופים העיקריים העוסקים בנדל"ן ובדיור ובראשם מינהל מקרקעי ישראל ומינהל התכנון.

ביום ראשון שעבר התכנסה פגישה חסויה במשרד ראש הממשלה, בראשות מנכ"ל המשרד, הראל לוקר, ובהשתתפות גורמים בכירים בענף הנדל"ן, כמו מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל בנצי ליברמן וראש מינהל התכנון בינת שוורץ. ככל הידוע לא השתתפו בדיון נציגי משרד השיכון.

במהלך הדיון נסקרו נסיונות קודמים והצעות קודמות למהלך דומה שעלו שוב ושוב במהלך עשרים וחמש השנים האחרונות, אולם לא בוצעו בפועל בגלל התנגדות של השרים ששלטו בגופי הנדל"ן השונים.