בזכות הטבות מס חדשות: 1,500 דירות להשכרה בישראל

השינוי בחוק לעידוד השקעות הון מאפשר הטבות מס נרחבות לקבלנים שיעמידו להשכרה מחצית הדירות שהם בונים בכל פרויקט

כ-1,500 יחידות דיור להשכרה עתידות להיכנס בשנה הקרובה לשוק הנדל"ן למגורים בכל רחבי הארץ, כך העריך היום (א') מנהל מרכז ההשקעות היוצא, חזי צאיג, בשיחה עם "גלובס".

לדברי צאיג, הדבר נובע משורה של הטבות מס עדכניות שמעמיד מרכז ההשקעות לקבלנים וליזמים באמצעות החוק לעידוד השקעות הון. ההטבות מוצעות בעקבות שינויים שנעשו לפני כשנה וחצי בנוהל לבניית דירות מגורים להשכרה, שמאפשר הקלות מס נרחבות לקבלנים וליזמים שיקצו מחצית הדירות שהם בונים בכל בניין מגורים - להשכרה.

על פי הנוהל המעודכן, קבלן שיעמיד מחצית הדירות בבניין שיקים להשכרה בלכל היותר 6,200 שקל לחודש לפחות למשך 5 שנים - ישלם למדינה מס שבח מופחת, בשיעור 11% במקום 18%. דירה שהושכרה בתוכנית זו, יחול עליה במעמד עתידי של מכירתה פחת בשיעור 20%. זאת, בשונה מדירה שאינה חדשה ונמכרת לאחר שהועמדה להשכרה ועליה יחול פחת בשיעור 10%. זמן ההטבה שהוגדר בנוהל המעודכן לקבלנים וליזמים הוא עד 7 שנים מאז הושלמה הקמת הבניין החדש.

טרם השינוי בנוהל האמור הותנו ההטבות של מרכז ההשקעות לעידוד בנייה למגורים במגבלות נוקשות על השכ"ד המרבי שייגבה, וכך - הן נגזרו בהתאם לאזור הדירה ולשטחה. בת"א הוגבלו דמי השכירות המרביים החודשיים לכ-2,900 שקל לדירה ששטחה 80 מ"ר, ובדירה ששטחה 140 מ"ר, דמי השכירות הוגבלו לכ-4,600 שקל. במרכז ההשקעות אמרו כי טרם עודכן. הנוהל לא קסם לקבלנים וליזמים ולמרות שהופיע בחוק לעידוד השקעות הון במשך שנים ארוכות - לא נוצל בשל היעדר אטרקטיביות.

לפני כשבוע וחצי התכנסה מינהלת מרכז ההשקעות שבמשרד התמ"ת ואישרה הטבות מס בתוקף המתווה החדש ל-28 מיזמים שכבר הקדימו וקיבלו היתרי בנייה במסגרת הוועדות השונות. במסגרת המיזמים עתידות להיבנות יותר מ-320 יחידות דיור להשכרה ברמת השרון, בית שמש, ת"א, נתניה, פתח תקווה, אשקלון, באר שבע, מודיעין, י-ם, ר"ג, אשדוד, חיפה, כפר סבא ומקומות נוספים.

במרכז ההשקעות שבמשרד התמ"ת הסבירו את שינוי הנוהל בצורך שעלה מן השטח - בעקבות המחסור החריף בשוק הדירות להשכרה. לדברי מנהל מרכז ההשקעות היוצא, חזי צאיג, "האישורים שניתנו בישיבה האחרונה של מינהלת המרכז, ביחד עם אלה שניתנו בישיבות אחרות, הוכיחו כי השינוי מוכיח את עצמו והקבלנים מגיבים בהתלהבות. כבר עומדות על המדוכה עשרות בקשות נוספות מיזמים וקבלנים לבניית מאות יחידות דיור נוספות להשכרה - והן יובאו לדיון בתקופה הקרובה. כללי המשחק החדשים מאפשרים לקבלנים רבים להיכנס עתה למגרש שלא היו בו עד כה כי הנוהל הישן לא היה מספיק רלוונטי למצב".

"שינוי המגבלות מקל אבל לא משנה את התמונה"

חוק עידוד השקעות הון הציב לפני שנים את האפשרות לבנייה לשכירות בפני היזמים והקבלנים. הבעיה הייתה שרוב הענף ראה בהטבות שניתנו בחוק בלתי מספקות. התוצאה: מעט יזמים וקבלנים החליטו לנצלן. אחת הבעיות בחוק המקורי הייתה התניה הקובעת רף מקסימלי לדמי השכירות שיוכל לגבות היזם. "הרף היה לא ריאלי", מספר אמיר הלר, סמנכ"ל ומנהל אגף יזמות ובנייה בהתאחדות בוני הארץ, "זו הסיבה שלא יצאו פרויקטים, התחשיב הכלכלי לא אפשר זאת. אחרי התיקון, דמי השכירות שהיזם יכול לגבות הפכו ריאליים". הלר מספר שמאז נכנס לתפקיד לפני כחצי שנה הוא רואה עלייה בפניית קבלנים להתאחדות כדי לקבל את הנוסח המעודכן של החוק: "ההתאחדות יזמה את שינוי הנוהל ויש התעניינות. אין בידנו נתונים לגבי כמה מממשים את האפשרות אבל המגמה חיובית".

במקביל, חושף הלר כי ההתאחדות העלתה את הנושא מול אגף התקציבים באוצר כדי לנסות לקדם שינוי נוסף בחוק עידוד השקעות הון, שלפיו חלק השכירות בפרויקטים יעמוד על 25% מהפרויקט לעומת 50% היום. לדבריו, "המכרזים החדשים שיצאו במסלולים להשכרה לא הולכים. הטבות המס של החוק לעידוד השקעות הון, בתוספת השינוי שעליו המלצנו לאוצר, יוכלו לקדם פרויקטים בצורה כלכלית ליזמים ולקבלנים".

דורון לוי, שותף בחברה גיא ודורון לוי, מקדם בנייה להשכרה בכפר סבא במסגרת החוק לעידוד השקעות הון. מדובר בבניין של 24 יחידות דיור שמתוכן 12 יחידות דיור להשכרה. "בעבר הייתה הגבלה על גובה השכ"ד", אומר לוי, "הוא היה נמוך, ללא קשר למחירי השוק. המגבלה החדשה תואמת את המחיר בסביבה. עדכון רף שכר הדירה מאפשר גם את השכרת הדירות לאוכלוסייה חזקה יותר וזה עוד יתרון כי כך השחיקה של הדירות המושכרות פחות משמעותית".

אבנר לוי, יו"ר ארגון קבלני ת"א יפו בת ים ומי שבעבר היה יו"ר ועדת בנייה להשכרה בהתאחדות, מאשר שהשינוי מבורך אך פחות אופטימי לגבי יישומו: "שינוי המגבלות מקל אבל לא משנה את התמונה משמעותית. כדי שבנייה להשכרה תתפוס תאוצה יש לייעד מגרשים להשכרה ולהעניק הנחה על מחיר הקרקע".