אישום: המתווך משה עזרא הוציא במירמה 1.4 מיליון שקל מפיני גרשון

לפי כתב האישום, לאור קשיים כלכליים אליהם נקלע, החליט מתווך הנדל"ן משה עזרא למכור דירות שאינם בבעלותו בבת-ים, בראשל"צ ובפתח-תקווה לכוכב מכבי ת"א מורן רוט, למאמנה לשעבר פיני גרשון ולאדם נוסף בשם אריה אייבי

מתווך הנדל"ן משה עזרא (50) מכר באופן פיקטיבי את אותה דירה בבת-ים למאמן מכבי תל-אביב בכדורסל לשעבר, פיני גרשון, לכוכב הקבוצה מורן רוט ולאדם נוסף בשם אריה אייבי, זאת למרות שהדירה מעולם לא הייתה בבעלותו - כך עולה מכתב האישום נגד עזרא, שהגישה בסוף השבוע פרקליטות מחוז תל-אביב פלילי לבית המשפט בעיר.

לפי כתב האישום, הוציא עזרא במירמה מיליוני שקלים מגרשון, רוט ומאייבי באמצעות מצגי-שווא, כאילו הוא מוכר להם את הדירה בבת-ים וכן דירות בראשון-לציון ובפתח-תקווה.

עזרא מואשם בביצוע עבירות של גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, זיוף מסמך ושימוש במסמך מזויף.

ל"גלובס" נודע כי בימים הקרובים צפויה הפרקליטות לבקש מבית המשפט לצרף לכתב האישום מקרים נוספים בהם הונה עזרא לכאורה אנשים שביקשו לקנות ממנו נכסי נדל"ן.

לפני כחודש נודע כי גרשון ורוט הם שניים מהקורבנות שנפלו בעוקץ הנדל"ן שביצע לכאורה עזרא, מתווך דירות ותיק, שהיה בעליו של חברת התיווך "מאיה ומשה ייעוץ השקעות בנדל"ן", ובנוסף עבד כאיש מכירות עצמאי באתרי בנייה שונים, השייכים לחברת האחים דוניץ. עזרא נעצר על-ידי המשטרה כשחזר לארץ מחו"ל, ובהמשך שוחרר בתנאים מגבילים לביתו.

צ'קים לכיס הפרטי

כתב האישום שהוגש נגדו מתאר את האופן שבו הונה עזרא לכאורה את גרשון, רוט ואייבי. לפי כתב האישום, בדצמבר 2011, לאור קשיים כלכליים אליהם נקלע, גמלה בלבו של עזרא ההחלטה לקבל במירמה כספים מאנשים אותם הכיר, תוך שימוש במצגים כוזבים.

לטענת הפרקליטות, בין עזרא לבין רוט הייתה היכרות רבת-שנים, על רקע עבודתו של עזרא כמתווך דירות וכבעל משרד הסמוך לחנויות השייכות לחתנו של רוט, חיים מהגרפתה.

לפי כתב האישום, בנובמבר 2011 הציע עזרא לרוט ולדודו לרכוש במשותף דירה ברחוב רוטשילד 40 בבת-ים תמורת 550 אלף שקל. זאת, על אף שהדירה שייכת לחברת האחים דוניץ ומשמשת כארכיון החברה. עזרא גרם לרוט ולדודו להאמין כי בשל עבודתו אצל האחים דוניץ באפשרותו למכור את הדירה, וכי חברת האחים דוניץ מודעת לכך.

לאחר ששיכנע את רוט כי כדאי לו לרכוש את הדירה, העביר רוט לעזרא לשם הרכישה 125 אלף שקל בשני צ'קים, שמועד פירעונם היה ב-17 בנובמבר וב-24 בנובמבר 2011. בהמשך, הצ'קים נמשכו על שמו של עזרא, באמתלה כי הוא יעביר את הסכום לידי האחים דוניץ כמקדמה לרכישת הדירה.

גם דודו של רוט - שהתכוון, כאמור, לרכוש את הדירה במשותף עמו - העביר לעזרא 125 אלף שקל, כמקדמה עבור הדירה.

ב-12 בדצמבר 2011 חתמו עזרא, רוט ורעייתו, נטלי, על הסכם לרכישת הדירה מהאחים דוניץ וסוכם על-תנאי התשלום ליתרת הסכום. ואולם, טוענת הפרקליטות, עזרא לא העביר לידי האחים דוניץ את 250 אלף השקלים ששלמו לו רוט ודודו לצורך רכישת הדירה, ולקח את הכסף לכיסו.

בנוסף, נטען, הסתיר עזרא מרוט כי הוא כלל לא רכש את הדירה מידי האחים דוניץ, לפני שנכנס למשא-ומתן על מכירתה, וכי היא אינה בבעלותו.

חוזה מזויף

לפי כתב האישום, לאחר שהונה את רוט בקשר לדירה בבת-ים, פנה עזרא לגרשון והציע לו לרכוש במשותף עמו את הדירה. עזרא ביקש מגרשון להעביר לידיו 200 אלף שקל, ושיכנע אותו כי הם יוכלו למכור את הדירה ברווח ניכר.

לפי כתב האישום, "אותה עת בה הציע עזרא לגרשון בכזב לרכוש במשותף את הדירה ברחוב רוטשילד 40, ידע עזרא כי הדירה כבר נמכרה במסגרת ההסכם לרכישתה בינו ובין נטלי ומורן רוט. לאור המצגים הכוזבים העביר גרשון לעזרא צ'קים בסך 200 אלף שקל".

לטענת הפרקליטות, עזרא לא הסתפק בכך והוציא מגרשון במירמה מאות אלפי שקלים נוספים, בדרכים אחרות. לפי האישום, בין גרשון לבין עזרא שררה היכרות ארוכת-שנים, שבמהלכה גרשון אף רכש בסיועו ובתיווכו מספר דירות.

לפי הנטען, "ב-5 בינואר 2012 פנה עזרא לגרשון והציג בפניו מצג כוזב, לפיו ניתנה לו ביחד עם עובדים נוספים של האחים דוניץ אופציה לרכישת זכויות בשליש דירה בפרויקט של החברה בשכונת נווה-גן בפתח-תקווה".

לדברי הפרקליטות, עזרא הציג בפני גרשון מצג-שווא, לפיו על-מנת לרכוש את האופציה עליו לשלם 425 אלף שקל לאחים דוניץ. "עזרא עשה כן ביודעו כי מעולם לא ניתנה לו על-ידי האחים דוניץ האופציה לזכויות", נטען.

בהמשך, נטען, השתכנע גרשון והעביר לידיו של עזרא 425 אלף שקל. כדי להמשיך ולקבל מידיו של גרשון כספים, זייף עזרא חוזה והציג בפניו מצג-שווא כאילו הזכויות בדירה נרשמו על שמו, תוך שימוש בחוזה מכר אמיתי לרכישת דירה בשכונה.

"הנאשם זייף את החוזה בכך שמחק את פרטי רוכש הדירה האמיתי ותחת זאת רשם את שמו... את החוזה המזויף מסר עזרא לידיו של גרשון", נטען באישום.

עזרא, שראה כי הוא מצליח להוציא כספים מגרשון, לא הסתפק בכך, וביוני 2012 שיכנע אותו לרכוש דירה ברחוב כצנלסון בראשון-לציון תמורת 830 אלף שקל. זאת, למרות שבכתובת אותה מסר לגרשון כלל לא עמדה דירה למכירה, אלא נמצאים בה משרדי האחים דוניץ. גם הפעם, לפי כתב האישום, נפל גרשון קורבן למעלליו של עזרא, ולשם רכישת הדירה העביר לו 830 אלף שקל.

"תחת שימוש בכספים שהעביר לידיו גרשון לצורך ביצוע עסקאות נדל"ן, פרט עזרא את הצ'קים בחשבונות הבנק שלו ושל החברה ובצ'יינג'ים, וזאת ללא הסכמתו של פיני", נטען.

מכירת דירה במחלוקת משפטית

לפי כתב האישום, אדם נוסף שנפל קורבן למעשי העוקץ של עזרא הוא אריה אייבי, בעליהן של החברות כל-ביט ורזורה. לדברי הפרקליטות, גם לאייבי הציע עזרא למכור את הדירה ברחוב רוטשילד בבת-ים ולשם כך העביר אייבי לידיו 775 אלף שקל.

במקרה אחר, מואשם עזרא כי הציע לאייבי לרכוש עמו זכויות בשטח בפתח-תקווה, ולשם ביצוע הרכישה העביר לידיו אייבי כ-1.6 מיליון שקל.

עזרא לא הסתפק בכך ושיכנע את איביי להעביר לידיו 900 אלף שקל לשם רכישת דירה ברחוב בלפור בבת-ים, שהייתה שייכת להוריו המנוחים, ושהליך משפטי בינו לבין אחותו על הזכויות בה עודנו מתנהל.

"במעשיו אלה הנאשם שלח ידו בכספיו של אריה שנמסרו לו לצורך ביצוע העסקאות האמורות. לצורך זאת הציג עזרא מצגים כוזבים לאריה, ובעקבות כך קיבל במירמה את הכספים האמורים", נטען בכתב האישום, בו מצוין כי עזרא החזיר לידיו של אייבי חלק קטן מהכספים שהוציא ממנו במירמה.

כתב האישום הוגש באמצעות עו"ד אלון זלצברג מפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי).

הכספים שהוצאו במירמה

* פיני גרשון, מורן רוט ואריה אייבי העבירו לנאשם כספים עבור רכישת דירה ברחוב רוטשילד בבת-ים. גרשון שילם 200 אלף שקל; רוט ודודו - 250 אלף שקל; ואייבי - 775 אלף שקל.

* גרשון העביר לנאשם 425 אלף שקל לרכישת זכויות בשליש דירה בפתח-תקווה; ו-830 אלף שקל לרכישת דירה בראשון-לציון.

* אייבי העביר לעזרא כ-1.6 מיליון שקל לרכישת זכויות בשטח בפתח-תקווה; ו-900 אלף שקל לרכישת דירה ברחוב בלפור בבת-ים.